februar 11, 2012, 05:38:45 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Utsetting av fisk (røye) i fjell vann  (Lest 996 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Torgeir
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« på: mars 15, 2009, 20:01:12 pm »

hei folkens, jeg prøver å forske litt på hva som skal til for å kunne sette ut fisk i et fjellvann her på vestlandet.
Litt om vannet: det er et fjellvann som ligger ca 500 moh og er ca 1750 kvm, det er ikke noe annen fiskebestand en stingsild i vannet, og det er steingrunn, ingen elv som renner ut i vannet som er noe å snakke om. og utløpet ender opp i et ørret\røyevann, men ser ikke at en fisk skal kunne komme seg levende ned fra fjellet pga liten vannførig og høye fall.
Jeg tenkte jeg skulle få det lokale grunneigerlaget med på laget til finansiering på å kjøpe inn settefisk, og sette ut et rigtig anntall røye smolt..

Så kommer spørsmålene: hvem skal man kontakte for å kunne få tak i smolt? Hvor sendes søknader, osv.
Noen som har gjort dette før? tips og råd ønskes!
Loggført

Bedre med ei røye på kroken enn ti på taket!
Team Kaos
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: mars 15, 2009, 21:14:01 pm »

Bare en ting å gjøre der.Kontakte Fylkesmannen i fylket du skal gjøre det.Men kan vel nesten garantere deg at du får nei.
Loggført

Sjø Ørret fisker og livsnyter..................

Fisken er som damer,før eller siden biter di på........
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: mars 16, 2009, 08:28:04 am »

En forutsettning når man skal sette ut fisk er at fisken tilhører samme vannspeilet som den settes ut i.

Derfor ble det tilslutt satt ut brun ørret i enkelte vann i Akershus, i stedet for regnbueørret.

(regnbueørreten ble fisket ut)

TS
Loggført

Torgeir
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: mars 16, 2009, 17:48:11 pm »

hmm det var da bare triste greier, jeg hadde tenkt å ta surstoff prøver å greier for å ha alt på stell..
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: mars 16, 2009, 17:53:56 pm »

For ikke å skuffe deg helt, ta kontakt med fylkesmannen der du bor eller kommunen å hør, kansje du får lov.

TS Grin
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: mars 16, 2009, 20:06:59 pm »

hmm det var da bare triste greier, jeg hadde tenkt å ta surstoff prøver å greier for å ha alt på stell..

Ta og forhør deg med fylkes mannen din og ta ting derfra noen hinder på veien møter du nok men gi ikke opp folk har fått tilatelse før..
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
Torgeir
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: mars 16, 2009, 21:57:25 pm »

Greit jeg for vel ta en telefon og høre med de før jeg gir opp, om det blir noe av dette skal jeg ta bilder og gi litt oppdateringer underveis, skal ta turen i helga om jeg får tak i måle utstyr.
Var i kontakt med Renndalen Settefisk, og de kunne være behjelpelige med røye smolt, og ment et slikt vann kunee man sette ut ca 1000 fisk, og det burde være fin størrelse etter ca 3 år.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: mars 16, 2009, 22:11:57 pm »

Ja men er det ikke bare og sette ut fisk da lettere og få tilgivelse en tilatelse vet du mange som vil se opp til deg etter på..
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
Team Kaos
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: mars 17, 2009, 00:23:03 am »

Tror nok ikke Torgeir er int i å ta den straffen som han vil få,kun for å sette ut noen røyer.Miljøkriminalitet er jo ting som det blir slått hardt ned på.Selv om noen fisker sikkert vil se opp på han som en helt,så tror jeg flesteparten vil se på det som noe helt annet.Det ville i alle fall jeg ha gjordt.Selv om det ikke er fisk i vannet nå,så skal det veldig mye til for å få tilatelse.
Så jeg syns vi skal være litt forsiktige med å støtte han i denne saken her,før han får tilatelse.

Jeg skal med glede hjelpe til når tilatelsen er i boks,men før den er i boks så støtter jeg IKKE forslaget med å sette ut fisk i et vann det ikke er fisk i.

Det er en post om det samme på Fiskersiden.no. Der var det snakk om å sette ut Abbor i et vann. Du kan lese den posten der Torgeir så ser du hva folk synes om det.Han som kom med spørsmålet kom på andre tanker når han fikk høre hva som skulle til,og hva folk mente om det han ville gjøre.

Legger inn link,når jeg finner den posten på Fiskersiden.

Sjekk denne posten her på Fiskersiden.no  http://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=42079&hl=abbor
« Siste redigering: mars 17, 2009, 00:31:32 am av Team Kaos » Loggført

Torgeir
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: mars 17, 2009, 19:14:23 pm »

Da har jeg lest tråden du annbefalte, og der var det ikke så mye å hente, annet en at settefisk må være godkjennt for området, her er det flere røyevann i lav landet så jeg bør vel få tak i friske røyer derifra, så da må jeg vel kontakte en vetrinær? fiske doktor?

men jeg er ikke interisert i utsetting av ulovlig fisk.
Loggført

Team Kaos
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: mars 18, 2009, 00:33:56 am »

Det var vel litt å lese der om hva du må gjøre og hva du bør gjøre.Det viktigste er å få tilatelse fra Fiskeforvalteren hos Fylkesmannen.
Jeg er ikke ute etter å "ta" deg på noe som helst måte her Torgeir,men tenk deg veldig godt om før du gjør noe på egenhånd.
Jeg har drevet litt med kultivering,så jeg vet hvor vanskelig det kan være å få tilatelse til å sette ut fisk.
Jeg ønsker deg i alle fall lykke til med prosjektet.Vi trenger noe som deg som er villig til å gjøre noe for fisken.
Loggført

Torgeir
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: mars 18, 2009, 19:05:24 pm »

joda men det meste hadde jeg kontroll på, og jeg tror ikke du er ute etter meg!

skal sende inn skjema via grunneigerlaget, det er den eneste måten for å kunne få noe godkjent av fylkes mannen.
men først må jeg ta surstoff prøver, litt kipt å bære opp masse fisk for å finne de med buken opp etter noen dager..
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: mars 19, 2009, 01:18:39 am »

Ja men er det ikke bare og sette ut fisk da lettere og få tilgivelse en tilatelse vet du mange som vil se opp til deg etter på..

Eg ville ikkje vågd meg på det i dag. De har blitt riktig strenge med reglene på slike ting, og pennen er lagret like ved siden av blokken med bot skjema. 
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!