mai 22, 2012, 05:28:30 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Freder sjøørreten i Gaula  (Lest 331 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Markfiskern
Ørret
Utlogget Utlogget

« på: mars 24, 2009, 23:27:03 pm »

Bestanden av sjøørret går gale veien i Sør-Trøndelag, og Fylkesmannen har derfor fredet sjørreten i tre år i blant annet Gaula.
Fredningsbestemmelsen er strengere enn innspill i høringsrunden. I høringa ble det foreslått at en døgnkvote på en sjørret er tilfredsstillende fredning, men Fylkesmannen er så bekymret for bestanden at full fredning er innført. Fredningen inntrer allerede i år, og gjelder ut sesongen 2011.

http://www.tronderbladet.no/nyheter/article1238707.ece#
Loggført
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: mars 25, 2009, 00:57:34 am »

Dette var jo gode nyheter, får inderlig håpe dette fungerer.
Ville jo være synd om sjøørreten forsvant fra elva.

TS
Loggført

Markfiskern
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: mars 25, 2009, 07:34:50 am »

Peronlig så tror jeg ikke det hjelper. Sjøøretten er vel den arten som blir mest plaget av lakselus og oppdrettsnæring.
I og med den ikke vandrer ut men holder seg i fjordsystemet nær elva den er oppveskst ved Hen er vel en god pekepinne på den generelle helsetilstand til det fjordsystem han vandrer i.  :'(
Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: mars 25, 2009, 08:46:05 am »

Tror nok ikkje vi skal gi lakselusa skylda for alt. Hovedårsaken er nok vi mennesker. De fleste gytebekker er lagt i rør, gyteplasser er ødelagt, og trygge oppvekstplasser for yngel er ødelagt. Sjøørretten har blitt tvunget til å hovedelvene hvor yngene beites ned til nesten ingenting av større fisk.

Lakselusa er nok bare ein unskyldning. Det samme gjelder det å å skylde på oppdrettsnæringen, for før andre verdenskriv var nok der mange ganger fler laksefisk i fjordene enn villfisk og oppdrettsfisk til sammen, i dag.
Loggført

Markfiskern
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: mars 25, 2009, 20:35:17 pm »

Akkurat der stiller jeg meg heilt uenig. Å si det er en unnskyldning å skylle på lakseluse får du stå for.
Har oppdrettsnæringa inn på livet gjennom heile året. Den samlede produksjon av oppdrettsfisk i landet er på 1.4 millioner tonn. Vist du da tar en snitt vekt på 70 kg pr person så produksjonen den samlede vekt av 2 mill  mennesker..,,.Halve landets befolkning. Da hedde jeg ønskt at jeg ønsket jeg levde før andre verdenskrig. Forurensing i form av spillfor og gjødsel av et anlegg på 700 MTB (tonn) er like stort som ensmåby på 10000 mennesker. Det blir overgjødsling av fjordsystema og alt liv på bunnen dør. det er som en ørken. Var med på å filme med mini ubåt havbunnen i en terskelfjord med lite gjenommstrøming her jeg bor. det var et sørgeligt syn. Heldig vis har vi filmopptak av samme fjordsystemet fra en del år tilbake så vi kan dokumentere konsekvensene av utsleppa fra oppdrett.. For 3 år siden var produksjonen av oppdretts laks i området her på topp. Da var det en snitt på over 60 lus på villfisken vi fikk i elva her. I fjord lå anlegga brakk og da er nivået kommet ned på et normalt nivå på rundt 10-12 lus. Fiskerne i fjorden her kom og viste meg sei og torsk med lakselus på når det var på det verste. Men at det er en samlet konsevens av mange ting er ikke tvil i. Er heilt enig med deg når det gjelder gytebekker og predator virksomhet i form av støre fisk i hovedelva. Et annet problem som er kommet for dagen, er at de søm produserer såkalt økologisk laks bruker ikke avlusning av laksen i form av farmøsøytiske middel, men de bruker leppefisk (Berggylt,Bergnebb.Blåstål osv) De driver storstilt fangst av den langs land med ruser. og det er store mengder de tar opp. Da stiller jeg spørsmålet, hva skal nå villfisken gjøre ,den som gjennom uminnelige tider har gått i tarebeltet sammen med leppefisken og den plukker lusa av den. Og det gjelder vel for så vitt sjøøretten og. Nei oppdrettsnæringa her fått en velsignende hand av staten. De skal berge statskassa etter den siste oljebrønn er tom. Eksempelvis så får oppdrettere på Frøya skyte Oter, en rødliste art som mange elveeigere kunne tenkt seg vekk fra elva. Oppdrett ødelegger det unike marine miljø som naturen har brukt millioner av år å bygge opp. 
Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: mars 25, 2009, 22:23:14 pm »

Eg ser at du har ein god del tall frå nåværene tid, men ingenting fra tidlegare tider.
Der var ein tid då laks og sild ble brukt som gjødsel på gårdsbruka, og hvor tenestefolka fekk underskreven kontrakt på at dei ikkje skulle ha laks til middag oftare enn fem dagar i veka.
Når Sjøauren og laksen gjekk i store stimar slik makrellen gjer i dag.
Foskjellen på oppdrett og vill fisk er at vill fisk flyttar på seg, fjordane var mykje rikare på all slags liv før,og hvor fiskens avføring aldri rakk å nå botn før dyre og planteplankton hadde tekje det opp i økosystemet.
Mesteparten av spillstoffa frå eit oppdrett er ikkje avføriing frå fisken, men overskuddsfor.
Visste du at laks og regnbogeaure er fire-fem ganger så effektive i matvegen som eksempelvis høns ?, og fleire titals gonger meir effektiv enn kyr og andre vanlege gårdsdyr ?
det skal to kilo med fiskefor for at ein regnbogeaure skal dobla vekta si frå ein til to kilo.
Oppdrett kan være mykje meir effektive og skånsomme mot naturen om dei hadde flytta dei på land. I landbaserte anlegg er spillfor taper redusert med 90% i forhold til i merder. Vatnet frå landbaserte anlegg kan rensast og nyttas om igjen (Ca 95%).
Når det gjeld lakselusa så ser eg at du må ha vart med og måla i versting fjordar, for i dei mest oppdrettstette områda på vestlandet er nivået på lus satt til 4 lus per fisk. Om snittet går over dette blir anlegga behandla, synkront i heile fjorden. Likevel kjem ikkje laksen i Vosso tilbake, og kvifor Huh? Forskarane har radiomerka utvandrande smolt og fulgt den i vandringa utover fjorden. Av 1000 smolt som går ut er det 2-3 som når havet. Ingen av desse har nevneverdig med lus på seg, og kvifor har daleleva som er like ved sidan av vosso blomstra opp til å bli ein av vestlandets beste elvar i forhold til storleiken på elva ?
Forskjellen er at i Daleleva er det blitt gjord ein iherdig innsats for å forbetre gytemulighetene for fisken. Sidebekkar som tidligare var i røyr er greven opp igjen. Ny gytegrus lagt ut. Stamfisk oppdrett oppretta, samt ein heil haug med andre tiltak. Man prøvde i byrjinga å slepe smolten til havs for å setja den ut utanfor fjordåpninga, for å sleppa lakselusa, men ein har etter kvart skjønt at dette ikkje var nødvendig. Smolten kommer seg til havs alikevel.
Det som gjer at laksesmolten i Vosso forsvinn er ikkje lakselus, men forrureining. Vosso laksen går først innover fjorden og rundt Osterøy. Den passerer då eit område av fjorden som er svært brakkt og hvor sur nedbør og annan forrureining har vaska store mengder alluminium ut i vatnet. Vatnet i området er rett og slett giftig for smolten. I dette området er det ingen fiskeoppdrett. der har aldri vore det heller. Oppdretta ligg eit par mil lengre ute i fjorden, ute mot fjord munningen. At du har vore med og filma i ein versting fjord som heilt sikkert har hatt meir enn bare forrureiniing frå oppdrett  som har øydelagd er ett enkelt tilfelle.

Poenget mitt er ikkje å seia at oppdrett ikkje er med som faktor til å øydeleggja for fisken, men at oppdrett er langt ifrå hovedsyndaren. Hovedsyndarane er vi som går rundt og peiker finger på alle andre og skylder på den eine og den andre for laksens tilbakegang, nemlig samfunnet som helhet.

Nei slutt å skulde bare på oppdretterene og yrkesfiskerene, og rett heller blikket på alle de andre faktorene som øydelegg. Ikkje berre for laksen, men for naturen vår generellt.

For å nevne oppdrett ein siste gong. Der er metoder å drive oppdrett på miljøvennlig måte. Kinesaranae har hatt fiskeoppdrett i over 3000 år utan at det har skadet naturen deira. Oppdrettsnæringa i Noreg burde kansje retta blikket austover for å lære noko nytt.
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: mars 26, 2009, 18:50:48 pm »

Grin  Dere er vel enig i at det kan være lurt for en periode å frede SØ i Gaula vel?

TS
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: mars 27, 2009, 20:03:26 pm »

Så absolutt burde SØ i gaula fredes. Men man burde gjøre mere enn bare det. Man burde åpne opp igjen de gamle gytebekkene som er lagt i rør, tilrettelegge standplasser for fisken, og skjerpe oppsynet.
Loggført

Markfiskern
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: mars 27, 2009, 23:02:51 pm »

Ja er heilt enig at sjøøretten i Gaula og andre elver også vist behovet er til stede blir fredet.
Loggført
Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!