|
Markfiskern
|
 |
« på: april 02, 2009, 18:57:01 pm » |
|
Villaksens alvorlige situasjon får miljøer som ikke alltid er perlevenner, til å finne sammen i felles innsats mot ytre trusler.Bondelaget og miljøvernene i WWF har hatt sine feider om for eksempel rovdyr, og tilbyderne i Norske Lakseelver og Jeger- og fiskerforbundet blir aldri helt enige om fiskekortprisene, men nå er hele kvartetten blitt enige om å ta et felles tak i en sak alle er enige om. http://www.bondebladet.no/naeringsutvikling/2009/04/01/bred-allianse-for-villaksen.aspx
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #1 på: april 03, 2009, 08:40:42 am » |
|
Mulig det hadde vært en ide for politikerene å pålegge oppdretterne å betale avgifter som kunne brukes på å redde villaksen? (en tanke) TS 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Markfiskern
|
 |
« Svar #2 på: april 04, 2009, 12:37:18 pm » |
|
En virkelig god ide. Dei kunne betalt en fast pris pr kubikk biomasse de har i sine anlegg. Er så kynisk den næreinga der at det er sykt. Kun profit og 0 miljøprofil. Om de har en miljøprofil så må det være i en godt skjult agenda.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #3 på: april 04, 2009, 14:16:24 pm » |
|
Oppdrettsnæringa har faktisk ein miljøprofil, men der er også mange murer de har å bryte ned før de får orden på sakene. selve oppdretterene går hele tiden og leter etter nye måter å effektivisere anleggene sine, smat å forbedre de miljømessig. Når det gjelder lakselus, så ønsker helelr ikkje oppdretterene å ha lakselus på fisken sin. lus og merker etter lus gjør at får mindre betalt for fisken. Spillfor er reine tap siden det foret egentlig skulle gått til at fisken i merdene, og opphoping av fiskeavføring som rotner på bunnen, forårsaker oppblomstring av alger som dreper fisken, og metangass som også dreper fisken, så du må slutte å tro at oppdrettere er reine ondskapen selv. de ønsker stort sett de samme tingene som oss sportsfiskere, men er begrenset av at de må tjene penger til levebrødet, slik som alle oss andre.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Markfiskern
|
 |
« Svar #4 på: april 04, 2009, 14:40:03 pm » |
|
Veldig hvor du forsvarer den næringa. Tror ikke du har den inn på livet vær jævla dag. Vist de virkelig hadde brydd seg så hadde de fått anlegga på land. Den miljøprofilen dei har gir jeg fan ikke 5 øre for. Her på nordvestlandet tar de livet at fjordene våre. Er oppdretts anlegg i vær fjord og vært nes.Er største miljøsvina som finst. opplev det inn på livet og ikke bare gjennom media før du er så kritisk til mitt "hat" til næringa.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #5 på: april 06, 2009, 18:03:28 pm » |
|
Eg tror ikkje du har skikkelig oversikt over hva du snakker om. For det første, så er det ikkje oppdrettsnæringa i seg sjølv du skal klandre, men måten oppdretteren driver på. Det finnes mange eksempel på gor og faktisk økologisk oppdrett. Og, ja. eg har sett begge sider av næringe på nærmere hold enn det du kansje har. Eg har jobbet på oppdrett, sammen mer oppdrettsvetrinærer, på havforskingsstasjon, og leverandør til oppdrettsnæringa. Eg har vert med på å utvikle ett anlegg som resirkulerer og renser 95% av vannet son går gjennom ett settefiskanlegg. Til din informasjon, så finnes det også landbasert matfiskanlegg i norge. Desverre så klarte de ikkje å drive økonomisk og måtte dermed legge ned. Oppdretterene er faktisk mye meir bevviste og tenker mye meir på miljøet enn du har anelse om.
No syter du og klager på hvor mye oppdrettene forrurenser, men eg skal vedde med deg at du forrurenser og forsøppler ti ganger mere enn din vekt i matfisk i ett oppdrett gjør. Som oss mennesker flest, så klager du på andre og er ti ganger verre selv.
Eg skal være enig med deg i ein ting. Som ALLE andre næringer, så forrurenser oppdretterene, og alt for lite blir gjort i forhold til det som burde gjøres. Matfiskanlegge burde vert plassert på land, og renseanlegg for spillvannet burde vert obligatorisk. Renseanlegg gjelder også for settefiskanlegga. Synkron avlusing av fisken i matfiskanlegga holder lakselusa i sjakk enn så lenge, men vi har sett at lusa begynner å bli ressistent mot giftene som brukes, og den dagen lusa er ressistent, så kommer vi til å få ett stort problem. Forøvrig så er oppdrettene bare ein del av problemet med laksens tilbakegang. Historisk sett så var allerede 90% av laksen borte før oppdrettene dukket opp. Oppdrettene, sammen med gyro står no i fare for å ta tabben på den siste lille resten om ingenting blir gjort.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Markfiskern
|
 |
« Svar #6 på: april 06, 2009, 22:30:37 pm » |
|
Mulig jeg syter i dine ører, det får så være. Har faktisk insikt i oppdrettsnæringen, sjøl om jeg ikke har jobbet med det.Noe jeg heller aldri kommer til å gjøre. Sjøl om det var siste jobben i verden.Min miljøbevisthet tror jeg du heller ikke skal betvile. Jobber et par hundre timer i året med frivilligt arbeide i Naturvernforbundet. Holder for øyblikket på med registrering av ulovlig dumping av avfall rundt samtlige vassdrag i kommunen. Og det er mye skit.Leverte en rapport til kommunen nå med 800 bilder av ulovlig dumping fra et vassdrag på 6-7 km. Får håpe de tar tak i problemet ellers får vi gå videre med det. Så du har rett i det at menneskeheten forsøpler.At vi har ulikt syn på ei næring synest jeg er fint. Men at økologisk oppdrett er så veldig økologisk det blir vi aldri enig i. Du får ha en riktig god påske
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #7 på: april 08, 2009, 03:14:52 am » |
|
Tviler ikkje på din miljøbevissthet. Faktisk så tenker folk flest meir på miljøet i dag enn de har gjort noen sinne. Etter det eg forstår, så virker det som om du gjør mere for miljøet enn folk flest. Ønsker deg forøvrig ein riktig god påske, Markfiskern.
Problemet er at vi forrurenser stadig mere. Da snakker eg ikkje bare om industriforsøppling, for der har vi blitt flinkere. Når eg snakker om forrurensing, så ser eg på all søppelet folk kaster. Høyere levestandard har forårsaket at stadig flere har større biler, og båter som forrurenser mere. Flotte hytter på fjellet, som stjeler landområde og den flotte naturen vår. Ett godt eksempel er all snakket om rovdyra våre, som Ulv og bjørn. Joda, vi vil gjerne ha disse dyra tilbake i naturen vår, men fakta er at der ikkje er landområder igjen til disse dyra. Ulven vandrer over områder på flere hundrede kvadratkilometer. Nevn en plass i landet vårt hvor vi har så stort sammenhengende område som faktisk kan defineres som villmark !! Vi syter og klager på hvor dårlig veiene er her i Norge, og når det endelig kommer ein vei, så gleder vi oss over å nå fram ti minutter for når man skal heim fra jobben. Man tenker ikkje på alle gytebekkene som ble lagt i rør, og de hundredetusner av sjøørretyngel som aldri vil bli produsert i de bekkene i framtiden. Deretter vender vi oss rundt og syter over ett oppdrett, og noen lakselus, som tar knekken på kansje 50% av det lille som er igjen av sjøørretbestanden. Ola dunk har ein merkelig måte å prioritere den ene ovenfor mengden. Tidligere fiskeforvalter i Hodaland Fylkeskommune sa til meg en gang at om man hadde fikset opp i alle småbekkene i Nordhordaland, og fredet bekkene for fiske, så hadde de til sammen produsert mere fisk enn alle oppdrettene og de store elvene i samme område. En liten bekk kan produsere opp til seks ganger så mye fisk per kvadratmeter som ein skikkelig elv. Når man tenker på at totale arealet av småbekker er gjerne det tidobbelte av det der finnes av store elver her i landet, så kan man bare begynne å rekne ut hvor stor andel av fisken som har forsvunnet på grunn av utbygging. I stedet retter man blikket på annet hold, for når noen tjener penger på noe, så skal man absolutt plukke på dem. Eg sier ikkje at yrkesfiskere ikkje driver med rovfiske, heller ikkje at oppdretterene ikkje forrurenser, eg sier bare at der er andre faktorer som påvirker laksens tilbakegang som er mye mere ødeleggende, men som vi rett og slett snur ryggen til.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Markfiskern
|
 |
« Svar #8 på: april 08, 2009, 09:40:17 am » |
|
Er så enig så enig. Og folk er lite bevist på hva de kaster og hvor. Har en del eksempel der vi fant ulovlig dumping ved den tidligere nevnte registrering. Vi fant en del ting der vi kunne identifisere "synderen". Han bor i en heilt annen ende av kommunen, og må kjøre rett forbi renevasjonsvesenet for å komme dit han sukule dumpe dritten sin ulovligt. På renevasjonsanlegget hadde han fått levert det gratis. Er en del holdings endringer så må til med folket. Når en finner mengder med knuste bil batteri og oljefat så lekker ut spillolje og all annen skit så er det klart det er skadligt for alt levevde liv i elva. Vi jobber på bred front med . Forsøpling, Oppdrett, Strandsone og et stort Masse uttak i nærområdet. Vi har økt medlemsmassen fra da vi startet i mars i fjor fra 7 medlemer til over 100. Får håpe vi oppnår noe med alt det arbeidet vi legger ned. Er en hel ha meg masse ting til vi kunne tatt tak i men da må vi si opp jobb for å nå over alt. Nei no skal jeg ha meg en tur og prøve etter sjøøretten og nytte vårværet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|