Tja, Smaken er som baken. Selv synes eg at huggormen er ett vakkert dyr. Eg var ein gang dobmmer på ein jaktfelt skyting. Etter økta mi var over gikk eg ned og satte meg ved de som sendte Lærduer avgårde for lærdue skytinga. Etter at eg hadde sittet der noen minutter var var de som skjøt ut lærduene klar for ein liten pause. De snudde seg og sa at eg måtte ikkje sitte der, for det var midt i ett Huggorm bol. Det viste seg at rundt meg på alle kanter var der store og små huggorm. De nærmeste låg bare noen få titalls cm fra meg, og solte seg. SÅ lenge eg ikkje kom for nær, eller truet dem, så brydde de seg ikkje om at eg var der. De tenkte vel at eg var ute etter å sole meg litt eg også.
Eg har riktig nok trolig fått ett bitt av ein slik kar ein gang også. Da drev vi med høy arbeid, på gode gamle måten, med Hesje. Da eg kom heim oppdaget eg to små pungteringer i huden, omtrent som to stoppenåler hadde stukket meg med ca 1 cm avstand fra hverandre. Den neste timen svulmet armen min opp som ein ballong, men etter ytterligere noen timer forsvant bulen, og alt ble bra igjen. Håndleddet mitt såg på det verste ut som ein diger tennis ball var sydd under huden, og selv om det ikkje gjørde vondt, så føltes armen riktig sprengd og oppsvulmet. Det klødde aldri som ved insekt stikk heller, og aldri har eg sett ett insekt bitt svulme slik. Ormen såg eg aldri, men mest trolig hadde den ligget i høyet som vi tok av den nedersta strengen på Hesja.
Det var først år etterpå at eg las korleis huggorm bitt utarter seg at eg forstod med sikkerhet hva som hadde bitt meg.