mai 22, 2012, 06:12:53 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dagens fisketur 2009  (Lest 9156 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #135 på: august 10, 2009, 19:23:09 pm »

I går (Søndag) ble det ein tur på Lofssjön. Dette er ein ganske stor, oppdemmet innsjø. Vannet er 1,6 mil langt , og ahr ein naturlig bestand av Abbor, Gjedde, Ørret, Lake og Mort. Det finnes nok mest sansynlig Sik og Harr her også, slik de gjør i de fleste store vanna i området.
Årlig settes det ut ca 3 tonn med ørret i vannet. Dette er da fisk på mellom 200 og 1 kg.
Det taes my fisk her på over to kg, og rekorden er på over 9 kg.

Vi var tre kompiser som skulle prøve innsjøen for første gang.
Knappt fem minutter etter vi fikk båten på vannet fikk Nils Master napp. dette var mest sansynlig ein ørret, for den grep wobbleren og satte avgårde som ein rakett. Dessverre så slapp den ganske fort.
etter det var det lenge stille før Thomas fikk seg ein liten abbor.
Ved middagstider drar Nils Master opp ein stor abbor, på 690g. Ingen gigant for de vannen vi pleier å fiske i, men ein fin fisk.
Noen minutter senere går vi i land for å lage oss noe mat. mens eg tenner opp bål og Nils Master  lager til mat opplever Thomas ett lite eventyrfiske. Først mister han ein riktig stor fisk som hugger like ved bena hans. På neste kastet tar han en liten ørret på 2-3 hg. De følgende minuttene tar han 7-8 abbor i 2-3 hg klassen.

Her må Nils Master og meg prøve også. Nils Master tar opp ett par abbor, og eg får ingenting... Skitt au. Det er morro å dra abbor, men ikkje akkurat noe vi er på jakt etter.

Vel ute på vannet igjen, finner vi ein vik hvor det hopper og spretter fisk på alle kanter. Thomas som helst ønsker å få gjedde maser på at vi skal ta turen inn. Vel inne i bukte setter han på ein diger wobbler, men Nils Master begynner å fundere på hva slags fisk som hopper og spretter over alt.

Eg mener det er Mort, og kansje noe abbor, mens han mener det må være småørret eller Harr. Enkelte fisk plasker som de må være mellom halvkiloen og kiloen. Eg bestememr meg for å prøve å bevise hvilken fisk det er ved å sette på ein liten sluk (Sølvkroken Øyenstikkerlarve), og kaste ut. Ikkje før har sluken truffet vannet, så sitter det en fisk. Denne kjemper mye bedre enn noen abbor, og riktig nok, ein fin Mort på 2-300g kommer opp. Den følgende halvtimen blir morrofiske med liten sluk og ini spinner etter mort. Fisk hugger det på hvert eneste kast, og de kjemper riktig bra for størrelsen. Mort helt ned i 50g sitter som støpt på krokene våre.

Etter litt lekefiske setter vi på skikkelige wobblere igjen og fortsetter o trolle etter ørret. etter ca ein halvtime merker eg at det er noe som sleper på snøret mitt, og riktig nok, her kommer det opp fisk. Etter ein overraskene kamp og heller merkelig oppførsel på fisken, viser det seg å være ein monster Mort som har hugget wobbleren min. Den må ha vert ca 500G, og blir høytydelig tatt bilde av, og sluppet tilbake.
Straks etter hugger det til på ny. Denne gangen er det ein ørret på ca 200g.  Etter dette går det ein lang stund før flere fisk hugger.
På turen tilbake blir det bare noen få abbor som hugger friskt på den hjemmelagede wobblerene min, før plutselig Thomas roper at her har han noe stort på kroken. Samtidig hugger det på wobbleren min.  Min fisk kommer opp, og er ein 300g ørret som før friheten tilbake. Thomas sin fisk, eller var det ein fisk; blir plutselig sittende bom fast på bunnen. Her er det ca 2,5 meter dypt, og Thomas er bom sikker på at der er ein fisk der nede som har tullet seg inn i en trestokk. Litt fisking med ankeret, og roting med åren ressulterer bare at ankeret blir sittende bom fast ett par ganger, og må løsnes med åren. I tillegg får Thomas forsikret oss at wobbleren sitter i en grenstump som er festet til ett tre som ligger på bunnen.
Han blir til slutt nødt til å slite, noe som virker vanskelig nok for den tynne multi linen er såpass sterk at full brems på snella ikkje er nok til å stoppe linen. Den siger allikevel av snella.
Til slutt er det stålfortommen som ruker, og vi kan fortsette innover. I siste bukten før vå kommer til bilen, er det plutselig ein halvkilosfisk som hopper i været. No er det Nils Master sin tur å få ørret. Den kommer fint opp, får bildet sitt tatt og slippes tilbake. Resten av turen blir det bare noen småabbor, før vi setter nesen hjemmover.

Riktig ein finifn fisketur etter min mening. Og turene hit vil nok i fremtiden sikre oss noen riktig flotte fisker.
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

!!!
« Svar #136 på: august 12, 2009, 00:20:57 am »

det blei tatt noen bilder av den store laksen fra i går og det var helt rått og få enda en laks på over 100cm i åroselva:D
Fisken tok på spinner i en liten høl ovenfor gamle demninga, faktisk på den plassen jeg fikk min første laks!!
Jeg hadde med meg en som heter Vidar og han hadde aldri fisket laks før.
Vi startet ved gamle demninga for jeg veit at der pleier det å være en del sjøørret og laks, han bruker i værtfall ikke mere en 5 kast før det smeller på ei feit 2 kilos kubbe som etter en liten kamp blir perfekt håvet av meg:D
vi prøver litt lenger nedover i stryka der men ikke mye liv så da stikker vi ned til gamle demninga og sier på vei ned at det altid står laks her men den er ofte vanskelig å få!!!
Jeg kaster 3 kast før jeg ser fisken tar men tillslaget sitter dårlig og den faller av!!
Etter en stund til ser jeg at laksen kommer tilbake bak steinen og denne gangen ser jeg fisken og får fiska på den:
Etter en del kast blir laksen sur og slår meiten med halen og kroker seg sjøl der igjen men den faller fort av!
Jeg prøver meg litt med spinnern og etter ikke mange kasta sittern igjen men denne faller også av! Den tok når jeg hadde 1 meter sene ute fra stanga så ble litt kort sene og den ville ikke gå med engang så den falt av, men på neste kast er den etter igjen men tar ikke!!!
Vi sitter der en stund til uten liv men går over hølen en gang til før vi reiser opp til en liten høl høyere opp.
Jeg får etter en liten sjøørret kansje 1 kg men den biter ikke og gidder heller ikke å satse noe serlig på den!!!!
Vi går opp men er tom for meit så da blir det spinnern som får kjøre seg litt i strømmen!!!
etter 3 kast ser jeg fisken slår etter spinnern og får hjærtet opp i hue!!!!! kaster noen kast til og den sitter!!!!
Det var ikke mye liv i laksen og den var også veldig snill!!! den hadde bare 2 forsøk på å gå ut av hølen og jeg måtte i elva begge gangene og det var bare å holde!!!!
Jeg hadde styringa hele tiden og lot ikke laksen få gå en mm i en vei jeg ikke ville!! så en del ganger når jeg var nødt til å holde sto fisken bare og prøvde å svømme mens jeg holdt så da sto spruten!!!! og etter litt krangling får jeg omsider den på så grunt vann at Vidar får tak i halen på den og dytter den på land, der gir jeg den noen slag med samekniven og jubern sleppes løs:D
Jeg ringer rundt og sier i fra og for å høre om noen har vekt men ingen hadde vist vekt den dagen.
De fleste som tippa på vekta tippet mellom 8-13kg, sjøl tippa jeg 9,0 til jeg fant ut hvor lang den var og den var jo 104cm noe som også er det samme som den jeg fikk på 11,5 så da var jeg veldig sikker på at dette var en 10+!! men alle vektene + den på posten viste ca 7 kg!!! den på posten er den jeg må bruke for det var den mest nøyaktige vekta den ble veid på og der viste den 7200gram
Når jeg sløyde den i dag fant jeg faktisk 2 meite kroker så noen har vært uheldige og mista den!!! men den satt heldigviss bra for meg!!!!
Dette var også den tommeste fisken jeg har sløyd!!! var jo faaan meg ingen ting i den!!! nesten ikke melke engang!!! så hadde jeg fått den når den var nygått hadde den nok vært 10+ men den dro vekta til 7,2kg så får vente litt med å si at det var en 10+ Wink Denne laksen har nok vært oppe 1 gang før for den hadde skikklig hake!!! og den var også ganske blank enda!

DETTE VAR GÅRSDAGENS TUR OG NÅ KOMMER DAGENS TUR

I dag skulle jeg bare ned for å ta noen kast men hadde på følelsen at det kom til å bite laks i den store hølen bak bilverkstedet i grodarn og etter noen kast har jeg mista 2 små gjedder som ikke tar på nytt og da flytter jeg meg litt nedover til en dyp renne som jeg har sett en del fisk i tidligere og i dag ser jeg en bra stor laks bak en stein på andre siden og spinnern dras over hue dens noen ganger før den blir irritert og slår spinnern med halen!!!
På neste kast på samme plassen får laksen nok av den lille oransje spinnern min som hele tiden kommer over hue dens!!!
Og fisken fyker rett opp og tar spinnern i et kjempe hopp og kroker seg sjøl!!!
Denne laksen er jeg hele tiden sikker på at jeg kommer til å miste for den hopper og klarer å tvinne sena noen ganger rundt kroppen sin og den går under en stokk sånn at jeg var nødt til å komme meg i elva for å redde den!!! Og jeg rekker akkuratt å løsne den før den fyker rett oppstrøms og kjører seg godt inn i et kjerr og får løsnet den derfra også og da skal den nedover så får meg en ganske blaut løpe tur nedover!!!
Jeg prøver alt jeg kan å holde denne fisken men nytter overhode ikke for den er sur!!!! og vil til havs igjen men etter en lang og spennende kamp med noen flere rednings aksjoner i elva blir den endelig sliten!!!
men den trengte enda noen luftige hopp og sprell og den klarte heller ikke å la være å gjøre meg enda mere blaut men til slutt får jeg inntil land og får raskt den ene hånda inn i gjellene dens og slepper stanga og tar tak i halen med den andre!!!!
Men dere trur sikkert kampen var slutt her?? men neida!!! den klarer å sprelle seg løst fra hjern grepet mitt og klarer nesten å komme seg i elva igjen før jeg er over den og denne gangen får den noen kakk i hue og jeg lot jublen slippe løs!!!!!
Jeg veide den akkuratt og vekta viste 6000gram!!!! så da har jeg tatt 2 av de 3 største laksene i elva i år på 2 dager digger digger digger digger digger digger digger digger digger digger HVA SKAL JEG SI??? DETTE VAR HELT JÆVLA RÅTT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #137 på: august 12, 2009, 08:16:39 am »

Morro at den endelig satt for deg også,du har jaktet en stund på dem nå ja.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #138 på: august 12, 2009, 10:55:27 am »

Ja, ifn rugg det dre Wink grattis!

Jeg håper på å bli ferdig med bilen i dag (hvertfall for denne gang), så da skal resten av ferien dedikeres til fiske forhåpentligvis:)

Tenkte jeg skulle se om der var noe S.Ø i "elva" her... hadde vært morro om det var noe over minstemål nå, hehe. for sist jeg fiska der var det bare smått å få Sad
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #139 på: august 12, 2009, 18:57:36 pm »

Da fikk endelig jeg kommet meg en tur ut igjen dro til min vante plass oppe i elva.
Begynte og tvile med en gang siden elva gikk så stor men måtte jo prøve men jeg så nesten 20 grams søkke seilet oppe på vannet så høy vannføring er det der nå pga regne været, så det ble bare 1 times fiske før jeg satte meg ned og kikket litt på elven ingen vits og prøve der igjen før elva har gått ned en 40-50 cm.
Så nå holder det med denne drypingen fra himmelen for en stund.
Loggført

Alf Kåre
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #140 på: august 13, 2009, 20:43:03 pm »

Kjempefin laks du fikk storlaksen Smiley

Da var jeg endelig hjemme igjen fra jobb, og har fått fisket to dager nå Smiley
Har vært bra med fisk på elva, og ganske grei fangst.

2,6 kg

3,1 kg

3,6 kg

1,3 kg

Fikk også tre smålaks på 0,8 kg 0,9 kg og 1,4kg, og en sjøørret på 1,0 kg som fikk svømme videre.

Ser ut til å være bra med fisk på elva om dagen.
Loggført
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #141 på: august 13, 2009, 20:55:51 pm »

Det er en meget fin fangst på et par dager ja alf kåre,hvordan er vannføringa der du fisker om dagen da her i drammenselva er det så mye vann at det er ikke gøy en gang
Loggført

Alf Kåre
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #142 på: august 13, 2009, 21:13:04 pm »

Forrige uke når jeg var på jobb, så var det i følge gamlefar alt for mye vann her også, Lørdag i forrige uke var vel første dagen det var tilnærmet fiskbar vannstand.

Vannføringa begynte å bli litt liten i kveld. Lygna er ei ekstremt vannavhengig elv, så i løpet av morgendagen blir nok vannstanden for lav til at det blir noe særlig bett i fisken.

Er ikke morro når det er altfor mye vann nei.

Loggført
Alf Kåre
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #143 på: august 16, 2009, 22:08:31 pm »

Var i elva i dag for å teste ut en ny fiskeplass. Verken værguder eller den store lakseguden var på min side i dag.
Det striregnet i timesvis, og da jeg endelig fikk fisk på, så klarte den etter ett kvarters kjøring å vikle seg rundt en stein og slite sena, dette var en laks på seks, sju kilo tenker jeg. Men uansett, det var morro så lenge det varte.

Været klarnet også opp etterhvert, og jeg fikk en liten trøstelaks på 1,6 kg Smiley

Bilde av den nye fiskeplassen:
Loggført
Mathias94
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #144 på: august 16, 2009, 22:36:51 pm »

Var i elva i dag for å teste ut en ny fiskeplass. Verken værguder eller den store lakseguden var på min side i dag.
Det striregnet i timesvis, og da jeg endelig fikk fisk på, så klarte den etter ett kvarters kjøring å vikle seg rundt en stein og slite sena, dette var en laks på seks, sju kilo tenker jeg. Men uansett, det var morro så lenge det varte.

Været klarnet også opp etterhvert, og jeg fikk en liten trøstelaks på 1,6 kg Smiley

Bilde av den nye fiskeplassen:

Hvor var det du fisket?  Wink
Loggført
Alf Kåre
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #145 på: august 16, 2009, 22:41:13 pm »

Jeg fisket i ei elv som heter Lygna i Lyngdal i Vest-Agder.
Loggført
Mathias94
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #146 på: august 17, 2009, 16:44:48 pm »

Ok 
Loggført
storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #147 på: august 17, 2009, 17:01:13 pm »

grattis med pene lakser ALF
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #148 på: august 18, 2009, 21:34:30 pm »

Jeg klarte ikke å holde meg unna elva i dag heller!!!
I dag skulle jeg fiske i stryka etter sjøørret for det pleide det å være ganske mye av der før men det har vært lite sø der i det siste!!!
Men uansett jeg fikk fisket meg fra gamle klekkeriet og 250 meter opp før jeg kjenner det småbiter litt men tenker bare smolt for ser ut som den sliter med å klare å ta meiten bak den steinen!!
Jeg veit kjønner ikke hva dette egentlig er men tar noen kast til før jeg kjenner den småbitingen igjen og ser at meiten går i rykk og napp nedover bak den store steinen før sena plutselig fyker oppover og jeg drar til!!!!!
Fisken blir helt geern og før jeg rekker å prøve å holde igjen er den neden for i stryket og får fart så da er det bare å løpe etter! og etter en del fall og fisken har kommet seg ca 50 meter lenger men kjenner at fisken fremdeles er der så løper som en gal man ned og tryner 3 ganger og slår meg like jævlig alle 3 gangene så når jeg kommer ned til fisken er jeg ganske blodig og kjenner huet går rundt men etter litt får jeg slitt ut laksen i den kulpen og får tak i halen på den og opp på land med den!!!!
Nå så jeg at dette er en sterkt farget hann laks som er full av lus!!! og kroken sitter så langt nede i svelget at det er ingen mulighet for å sette fisken tilbake så da får den noen kakk i hue med samekniven!!!
Etter dette har jeg så jævlig vondt i huet etter det ene fallet der jeg slo huet skikklig i en stein og fikk et mindre kutt i hue men etter ca time har adrenalin nivået sunket såppas mye at jeg kjenner alle de andre stedene jeg har slått meg og ser at jeg er ganske blodig og fæl så får vasket meg litt i elva før jeg går opp på veien for å komme meg hjem for orker ikke å fiske noe mere.
Fisken veide jeg til 4,0 kg og den hadde 32 lus!!! 7 lus med trådene i behold!!!!

Loggført

Alf Kåre
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #149 på: august 20, 2009, 20:52:43 pm »

Gratis med nok en laks storlaksen. Smiley

Hvordan går det med hodet etter at du falt og slo deg da?
Loggført
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 »   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!