mai 22, 2012, 06:47:10 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1 2 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Drivende eller stillestående mark?  (Lest 530 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Alf Kåre
Ørret
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: mai 25, 2009, 19:32:38 pm »

Jeg har nå fisket laks i åtte år med mark. Jeg ser stadig flere og flere som fisker med stillestående mark. Dvs. de binder på en halvkilo med søkke og sitter og ser på stanga i timesvis før det kaster ut på nytt.

Jeg fisker kun med ett såpass lett søkke at marken driver langs bunnen med strømmen, og inn til land, før jeg kaster ut på nytt.

Jeg mener selv at drivende mark er mer effektivt enn stillestående, men hva mener folket her?

Noen synspunkter?

Loggført
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: mai 25, 2009, 21:25:52 pm »

Du fisker helt klart mer efektivt med drivende agn,får med deg større områder pr kast en og sitte og vente på at en svømmer forbi.Kaster som regel i halv måne form bestandig.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: mai 26, 2009, 23:46:40 pm »

det varierer jeg en del for er vannet veldig grumsette så parkerer jeg marken i strømmen der laksen vil svømme forbi men er det lite vann lar jeg den drive nedover.
Noen ganger holder jeg bare marken i strømmen sånn at den striper i overflaten og bare setter fra meg stanga til jeg ser fisken tar marken.
Loggført

JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: mai 27, 2009, 00:16:10 am »

vordan få til dette når man ikke fisker i elv? altså hvis man fisker i ett vann med mark etter f.eks tryte?
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: mai 27, 2009, 11:49:22 am »

dupp kansje?? ta tar jo vinden tak i duppen og drar den med seg.
ellers kan man bare sveive sakte inn eller fiske marken som en jigg
Loggført

JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: mai 27, 2009, 17:14:16 pm »

Ja jeg pleier og fiske med dupp, men kan ikke si den pleier og drive noe særlig... nå er ikke jeg av de avanserte meite fiskerene som bruker sånn fancy utstyr som ei snelle når jeg fisker med meite jeg da... finner en passende trestokk i passe dimm og binder ein sentømm på den... det er slik jeg alltid har fisket med mark:P hehe...
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: mai 27, 2009, 22:02:13 pm »

Ja men da kan du jo bare forsette med det morro og høre når kiloen har flyd på den kjepen.
Loggført

JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: mai 27, 2009, 22:29:15 pm »

hehe, er langt mellom tryte på kilon her på sørlandet du, men de finnes, men ikke i fleng... i det ene vannet som min søster og samboeren eier tok min far tryte på 7-800 gram i fjord, så der er det nok mulig, jeg kommer nok til og sette ett garn for og se om det er noe over kilon der Smiley Gøy og kartlegge litt:P

Men har nå dratt opp tryter på over halvkilon med "kjeppen", og det gikk jo greit, hehe...

Har vurdert og fiske med annet utstyr da... men hva anbefales til slikt da? karpe stenger og baitrunnere?
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: mai 27, 2009, 22:44:45 pm »

Bruk lettutstyr til tryta da får du det mer gøy.
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: mai 27, 2009, 22:48:24 pm »

jeg pleier å bruke en vanlig fluestang med haspel til abboren eller tryta som du sier og da får du masse morro med de 250 grams abborrene
Loggført

JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: mai 27, 2009, 23:05:36 pm »

ja, tenkte noe lett utstyr, men det er vel en fordel med relativt lange stenger..? og kanskje ett par stk...
Loggført

Alf Kåre
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: mai 27, 2009, 23:25:51 pm »

ja, tenkte noe lett utstyr, men det er vel en fordel med relativt lange stenger..? og kanskje ett par stk...

Lange stenger er ikke nødvendig når det gjelder fisk mellom 500-1000 gram. Fisker du i elv etter større fisk, så er det helt klart en fordel med lange stenger.

Du spørr om det er en fordel med ett par stk. stenger.
Personlig så fisker jeg aldri med mere enn en stang av gangen. For min del så er det selve fiskeopplevelsen, altså turen og det sosiale samt det og koble av med en fiskestang i handa som er fiske for meg. Ikke det å absolutt få mest mulig fisk. Derfor klarer jeg meg fint med en stang.

Ser av og til folk som sitter med tre fire stenger ute, og spørr du meg så er dette en skikkelig uting. Og det er heller ikke mange plasser på sørlandet der det er lovlig og fiske med mer enn en stang om ganga.
Loggført
JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: mai 27, 2009, 23:53:31 pm »

Enig med deg, fisker ikke for og få mest mulig fisk, men for alt rundt, men likevel er det morro med action, og med kun 1 stang kan det kanskje bli noe tamt til tider. I det vannet der jeg skal fiske er det som sagt familie som eier, så det er vel de som bestemmer hvordan man kan fiske der?

Grunnen til jeg nevner stenger med lengde er fordi jeg ofte føler at det er problemer og få satt stanga fra seg stødt rett ved vannkanten, det er vel en fordel og komme ut ett par meter fra land?
Loggført

Alf Kåre
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: mai 28, 2009, 00:02:50 am »

Selvfølgelig er det morro når fisken biter Smiley Men jeg fisker bevegelig når jeg fisker med meit, og da setter jeg aldri fra meg stanga, men jobber hele tiden med å holde meitet i bevegelse, så da blir det ikke tamt.

Skal du fiske med stillestående meit, og skal sette stanga fra deg, så er det nok en fordel med lang stang som du sier. Smiley
Loggført
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: mai 28, 2009, 07:52:41 am »

Skal du ha mest fisk og størst da må du jobbe med ei stang hele tiden,det er da du får fisket effektivt.
Loggført

Sider: 1 2 »   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!