mai 22, 2012, 06:59:03 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Camp Hundsjøen  (Lest 261 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: juni 05, 2009, 20:48:28 pm »

Nils Master og aurebu er på den årlige camp Hundsjøen,jeg får raporter fra dem og fisk får dem denne gangen en ørret på over kiloen og i går en røye på ca 1,5 kg dem får også annen fisk som ikke er verdt og nevne i denne tråden.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: juni 07, 2009, 09:39:29 am »

Har ikke fått noen raporter i helgen men regner med at dem har klart og lure på en fisk eller to kjenner jeg dem rett,været har vist ikke vært helt bra der men dem kommer seg vel hjem i dag så vi får noen ferske raporter .
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: juni 08, 2009, 00:52:45 am »

Heisann !
Joda, kommer rapport i løpet av Mandagen. Må finsnakke litt med Nils master om å få kopi av bildene han tok av røya mi.
Tror ikkje de ble det aller beste, men endog.

Det ble en Røye på 1,44 kg, og en ørret på 1,62 kg. Det ble også flere fisker, som eg forteller om i rapporten. Været var som sagt ikkje på vår side, på noen måte, men hvem snakker om dårlig vær Huh? slikt finnes ikkje hos hardbarkede sportsfiskere.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: juni 09, 2009, 22:30:44 pm »

Sommersessongen her i området begynner 1 Juni, med ein liten tjuvstart 15 april i elvene i området. Det er 1 Juni at alle vanna med utsett fisk blir åpnet for fiske. før denne tiden er det kun isfiske som gjelder. Som ein liten tradisjon så har vi hvert år hatt ein langhelg hvor vi camper og fisker ved ett av vanna i området. De siste to åra har vi hatt campen vår ved Hundsjøn. Hundsjøn er ett av de større vanna her. Vannet er krystallklart, og bunnen er stort sett bare sand, stein og Leire. Fiskeartene man finner her er Ørret, Røye, Gjedde, Abbor, Lake, Sik og Laue. Fiskeartene som det settes ut i vannet er Ørret, og Røye, for disse er ganske så hardt beskattet. Fiskeutsettingen har lange tradisjoner, og har sørget for ein jevn bestand av flott fisk. Ørretten og Røya har egne bestander her også, så ein viss tilvekst finnes.
Kombinasjonen Laue, rent vann og store vannmasser sørger for at både Ørret og Røye kan nå store størrelser. Hvert år taes det ørret og røye i femkilos klassen, og fisk fra kiloen til to-tre kilo er ikkje uvanlig. Mesteparten fiskes om vinteren, på isen, men de fineste ørrettene taes som regel på sommeren. Lokalbefolkningen dorger for det meste med langdrag egnet mer mark, men vi Norske troller som regel med wobblere. I denne sammenheng har vi kartlagt nesten hver stein på bunnen og finpusset fisket med valg av wobblere og de riktige fargene.

Sommercampen vår er åpen for alle som vil delta. De fleste som kommer er arbeidskollegaer, men det finnes også noen utenom som deltar. bl.a. så er det en fra Finnland som gjerne deltar,

Fisk blir det som regel ikkje så enormt mye av for mye folk betyr sky fisk. Uansett, så fanges det stort sett alltid noe fisk, og alle har fått fisk på turene våre hittil. I fjor var det åtte personer som var med. Det ble tatt Ørret på halvannen kilo, Røye på 7-8 hg, Abbor og Lake på kiloen, og Gjedde på over seks kilo. Deltagerene var fra alle de nordiske landene. Vi hadde fantastisk vær, nesten for varmt, forruten ein tordenbyge søndagen og ein skikkelig regnstorm Mandagen.

I år skulle det vise seg at vi ikkje var så heldig. Nils Master og meg reiste ut Onsdag kveld. Det blåste da liten storm, og det var kvite topper på bølgene. Vi bestemte oss for å bare sette opp campen den kvelden og klargjøre til når resten av gjengen begynte å komme Torsdags ettermiddag. Om vinden løyet utover natten så skulle vi prøve oss på morgonbettet sånn i tretida.

Vinden sluttet ikkje å blåse med det første, og det gikk til langt på dag Torsdag før det endelig var såpass at vi kunne trolle uten at det var uhyggelig å være utpå. I takt med at vinden løyet, kom også regnet. Jaja, er det ikkje det ene, så er det det andre, men regn stiopper ikkje oss, så utpå bar det. Denne dagen ble det to fine røyer. Den største var på 1,44 kg, og hadde slukt sluken såpass langt ned i gapet at den fikk bli med oss tilbake. Fisken ble plassert i keeper nettet, men måtte senere avlives, og ble til ein flott middag.

Utpå dagen kom også første deltageren. Vi hadde ventet totalt 7 personer i løpet av helgen, men regnet med ein god del frafall på grunn av været.
Thomas er ein Danske som elsker mest av alt å fiske Gjedde, men er ikkje akkurat den store fiskespiseren. Han ble med oss utpå på trolling og fikk seg også ein fin gjedde. Ikkje av de største, men ein fin 3 kilos fisk som fikk friheten tilbake.

Utpå kvelden ville Thomas legge seg tidlig da han hadde vert på jobb heile dagen. Nils Master og meg ville ut på siste trolle runden for dagen. Knappe tyve minutter seinere kom vi tilbake, for da hadde Nils Master fått seg ein fin ørret på 1,62 kg, som skulle i keeper nettet. Vi gikk naturligvis direkte ut igjen, men det ble med den fisken. Hundsjön kan være riktig lunefull i blant og nekte så gi fra seg fisk i mange dager på strekk, for så plutselig åpne til bett hvor man kan få hvor mye man vil av fisk.

Før vi legger oss legger vi ut hver vår stang, egnet med mark. Til meitefiske har vi utviklet eget tackle som sørger for at fisken ikkje møter motstand når den trekker i lina, samtidig som agnet holder seg 15-20 cm over bunnen, og mna har riktig god kastevekt for å komme seg langt utpå. Vi bruker også elektronisk nappvarslere slik at vi våkner og får tatt opp fisken før den sluker agnet helt.
I løpet av natten hugger det på ein liten abbor på mitt snøre, mens Nils Master får på ein fin fisk som greier å slite snøret hans. Han bruker 0,12 Fireline Crystal, så det må ha vert ein ganske så fin fisk som hadde hengt seg på.

Også denne natten blir det ruskavær, slik at vi ikkje kommer oss på morgonbettet.
I stedet sover vi lenge om morgonen, står opp og lager oss ein finfin frokost med massevis av bacon, og pølser. Etterpå blir vi enige om å prøve oss i småvannet. Hundsjön deles nesten i to av ein stor øy. På ene siden av øya er det ett smalt sund med noen store kampesteiner, mens på andre siden er det også muligheter å ta seg gjennom med båt, men her er det riktig lumsk bunn med massevis av kampesteiner som gjør at bunnen skifter fra noen få cm til tre-fire meter. Delen av vannet som ligger bak øya, ligger i le for vinden, og her tenker vi at der kansje er fisk.
Riktig nok, så ser vi mange fisk på ekkoloddet, men det blir lite til fangst. ein abbor på 6-7 hg hugger på ein av Nils Master sine favoritter. Denne får plass i Keeper nettet, sammen med ørretten.
Om kvelden må Thomas takke farvell og reise heim igjen. Han har kone og Barn heime som venter, og har selv ein begynnende forkjølelse. Det dukker heller ikkje opp flere folk på turen, selv om været Lørdagen blir ganske så bra. Seinere får vi vite at en arbeidkollega hadde prøvd å ringe oss, men klarte ikkje å fikse det å ringe til ein Norsk mobil, og dermed ikkje komt gjennom. Synd for det ville vert aller første gang han hadde fisket og ein flott tid å lære å fiske på.

På Trolling lørdagen begynner det å skje spennende saker igjen. Eg får ett kraftig napp, som eg desverre mister. Det samme gjør Nls Master. Hans fisk rykker plutselig til, så hardt i linen at stanga hans hopper rett ut av stangholderen. Kunn hell og lykke gjorde at han rakk å gripe den før den for over bord.
Det var 18 meter dypt på stedet, og han hadde ca 15 meter med line ute, så det kunne umulig vert bunn.
No er ørretten her kjent for å hugge kraftig til og sette avgårde i ein svimlende fart i ett langt utras. Kilosfisk som setter 30-40 meter avgårde i ett utras er vanlig.

Da vi legger oss er vi blitt enige om å reise tilbake Søndag i stedet for Mandag. Vi har ein heil rekke ting å ta oss av heime, og oppmøtet på turen har vert skrøpelig. Før vi legger oss går atter ein gang store markklyser susende utpå dypet. Ca to timer seinere hører eg min nappvarsler pipe. Fisken har satt avgårde i ett makelig tempo, så det er i allefall ikkje småabbor. Riktig nok. Ein fin røye henger på kroken. Den blir forsiktig huket av kroken og sluppet tilbake. Fisken er like oppunder 500g og eg tar ikkje med meg heim fisk som er under 500g, eller over 1,5 kg.
Det er no fullstendig vindstille ute, og sola er så vidt på vei oppover på himmelen.

Noen timer seinere blir Nils Master vekket av at eg roper til ham. No må du kverke den abboren, ellers så gjør eg det...... Nappvarsleren hans kommer med enkle små pip med ca ti sekunders mellomrom.
Desverre så var det ingen abbor, men vinden som hadde tatt seg opp igjen og røsket i linen hans. Når morgonen kommer pakker vi fort sakene og setter nesen heimover. Fisken i keeper nettet får friheten tilbake. Ørretten er for stor, og bare ein abbor er ikkje nok til middag for to voksne mannfolk, selv om den veier godt over 600g.

På tross av været, så er vi begge fornøyd med turen. Det blir nok planlagt ein ny camp til neste år. Forhåpentligvis vil fisken bite bedre da, og kansje flere delta.
Den kansje mest positive siden med årets tur var at vi såg bare en eneste mygg, og den satt på ein marshmellow som undertegnede spiste. Til stor humor for Nils Master og Thomas forsvann myggen samme vei som den søte godbiten.... Akk, ja, Litt ekstra protein i kostholdet, skader vel ikkje.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: juni 10, 2009, 09:56:38 am »

Men dere fikk en fin tur til et fint og bra vann da,er ikke altid man er heldig med været.
Og fisken tar dere igjen neste år da er den blitt større.
Er det lov med motor der oppe ?
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: juni 11, 2009, 00:10:04 am »

Klart det Jack. No viste det seg at der var fleire som ville være med, men som ikkje hadde bil. Disse hadde ikkje klart å få tak i oss. Det er ikkje så veldig god dekning der ute på mobil.
Ellers, så fikk eg høre i dag at der var ein stor ulv som lusket rundt i det området. Der finnes også bjørn der, men vi såg ikkje spor etter den.

Turen var flott for oss som var med. Så veldig mange fisk ble det ikkje, men de vi fikk var prakteksemplarer. Ikkje så mange som kan varte opp med kilos røye hver dag. I hvertfall ikkje så langt sør, med mindre den er spist seg feit på spillfor fra oppdrett, da.

Og så blankt og fin ørret må man nesten utpå sjøen for å finne.

Så er der alltids noen store tilbake til neste sessong. 

Ja, det er lov å bruke motor på vanna i Sverige, og absolutt ingen restriksjoner her i området.
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!