Emilio
Mort
Utlogget
|
 |
« på: juli 05, 2009, 19:25:50 pm » |
|
Hei, dette blir vel mitt første innlegg her, men kjører på! Vel, blir en masse dumme spørsmål,men jeg er helt grønn på dette område! Jeg har fisket i havet få ganger, da jeg driver med fisking etter ørret,abbor,osv.. Men min mor flyttet til Nesodden så jeg må prøve meg. Jeg skal kjøpe megen billig stang( http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=82539)og heller invistere i en bedre etterhvert. Jeg kommer mest å fiske fra land da jeg har gode muligheter til det. Hva er det mest effektive å bruke fra land? Hva ville dere brukt? Agnfiske: Hvordan funker dette fra land? Knyter (naturlig) agn til en krok, med søkke et stykke fra agnet? Snøre: Hva slags snøre (mm) bude jeg gå får? Takker for svar på forhånd! Mvh Emilio
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #1 på: juli 05, 2009, 19:44:32 pm » |
|
Agn med dupp etter sjøørreten så burde du bruke sild eller brisling som agn,bunn fiske er det bra og bruke makrell filet. Snørevalg er noe du bør prøve deg fram til hva du liker best selv jeg bruker sufix matix pro og er veldig fornøyd med det. Det settet du skal ha er vel bra nok til og begynne med men vil vel fort merke at det finnes bedre og mykere stenger på markedet. Ellers så finner du en del tips på disse sidene under her.... www.jacksfiske.comEller på. http://www.fiskerbua.no/
|
|
|
|
« Siste redigering: juli 05, 2009, 19:47:32 pm av jack »
|
Loggført
|
|
|
|
Emilio
Mort
Utlogget
|
 |
« Svar #2 på: juli 05, 2009, 23:05:57 pm » |
|
Takk for svar!
Men har kke helt skjønt dette med agnfiske må jeg vel innrømme. Fisker jeg på bunn bruker jeg bare søkke og agn? Å lar agnet ligge å flyte en ca halvmeter fra søkket ca?
Og hvis jeg vil fiske høyere opp bruker jeg dupp?
Er helt grønn, som sagt.....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ole
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #3 på: juli 05, 2009, 23:10:04 pm » |
|
veldig enkelt ca 2,5 - 3,0 meter fra duppen, med litt kraftig dupp, teleskop stang, 3 - 4 meter er perfekt, agn sild er knall bra, kansje ikke lett å få tak i men fungerer helt supert. da har du meite utstyr for sjøfiske 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Emilio
Mort
Utlogget
|
 |
« Svar #4 på: juli 05, 2009, 23:15:30 pm » |
|
Kjappe svar her! Å når jeg meite fisker med 3 m fra duppen. Hvor mye søkke bruker man da? Å hva har man mulighet til å fange?
Siste ting jeg ikke har skjønt; Agnfiske på bunn.. Hvordan fungerer det?
Beklager masing, men er vanskelig å styre unna da jeg ikke har peiling!(Men gjerne vil lære)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ole
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #5 på: juli 05, 2009, 23:22:48 pm » |
|
Da fisker du med et litt tyngere søkke, ca 2 meter fra kroken - helst med et glidesøkke da det fungerer best etter min mening (ørret) spesiellt er veldig var om det er motstand slipper den kroken nesten med en gang, slakt snøre med glidesøkke 15 - 20 gram kommer litt an på strøm osv. dette er fint i elver også med mark, med søkke som har riktig tyngde. ( prøv deg frem)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Emilio
Mort
Utlogget
|
 |
« Svar #6 på: juli 06, 2009, 00:17:41 am » |
|
Sånn da har jeg jo funnet ut det grunnlegende, så nå er det bare å prøve seg fram.. Gleder meg nå til å kunne prøve, skal ut nå til uken å prøve fiskelykken! Hvis dere skal fiske fra brygge/havkanten, hva ville dere gått for? Agnfiske på bunn med søkke, eller med dupp, litt søkke og agn? Kommer i alle fall til å bruke reker og makrell som agn, da dette er lett å tak i! Skal komme med tilbakemeldinger når jeg har vært ute å prøvd!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #7 på: juli 06, 2009, 07:23:13 am » |
|
Prøv med dupp først får du ikke noe på det så kan du ta og prøve på bunnen,men anbefaler deg også og ha med en sluk eller to.Ørret og sei,makrell er ting du fort kan få med dupp
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
Emilio
Mort
Utlogget
|
 |
« Svar #9 på: juli 06, 2009, 12:27:18 pm » |
|
He-hee, jeg venter litt med å prøve ørretbombere, leste om dem på den siden du anbefalte meg igår. Virker ikke helt enkelt. Jeg kommer å kjøpe stanga imorgen, å prøve meg med sluk i første omgang, og heller prøve å fiske med dupp litt senere. Da jeg syns det virker veldig spennende.
Rett meg om jeg har feil Duppfiske: Slank gjenomgående dupp, 10-20g med 1-3 hengende snøre ned festet med enkelkrok eller trebelkrok (hva går jeg for? På enden burde jeg bruke fortom? Har aldri likt å fiske med fortom, men vet ikke hvordan dette funker i havet? Må vel ha noe type søkke festet på, hvor langt fra agnet, og hvor mange gram? TAKK for hjelpen
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Emilio
Mort
Utlogget
|
 |
« Svar #10 på: juli 06, 2009, 12:29:54 pm » |
|
1-3m hengende snøre mente jeg, og ser jeg har fått svar på det med søkke.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1h1
Mort
Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #11 på: juli 06, 2009, 13:19:21 pm » |
|
når du skal fiske med sluk, hvordan sluk har du tenkt til å bruke? jeg har fått masse på stingsild blå/sølv
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #12 på: juli 06, 2009, 13:36:14 pm » |
|
Det finnes et hav av gode sluker Viking herring er en av dem som er effektive.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #13 på: juli 06, 2009, 14:29:12 pm » |
|
He-hee, jeg venter litt med å prøve ørretbombere, leste om dem på den siden du anbefalte meg igår. Virker ikke helt enkelt. Jeg kommer å kjøpe stanga imorgen, å prøve meg med sluk i første omgang, og heller prøve å fiske med dupp litt senere. Da jeg syns det virker veldig spennende.
Rett meg om jeg har feil Duppfiske: Slank gjenomgående dupp, 10-20g med 1-3 hengende snøre ned festet med enkelkrok eller trebelkrok (hva går jeg for? På enden burde jeg bruke fortom? Har aldri likt å fiske med fortom, men vet ikke hvordan dette funker i havet? Må vel ha noe type søkke festet på, hvor langt fra agnet, og hvor mange gram? TAKK for hjelpen
Hei Slik gjør du : Først så trer du en duppstopper på sena di, så trer du duppen på plass så henger du på et søkke i hh til vektgrensen til duppen. Deretter monterer du fortom ca metern og en enkel krok hvis du skal fiske med agn. Med duppstopperen kan duregulere hvor dypt du skal fiske TS
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Emilio
Mort
Utlogget
|
 |
« Svar #14 på: juli 09, 2009, 00:46:35 am » |
|
Etter mye mas og slik fikk jeg det til...  Prøvde meg først på en brygge. Hvor jeg kastet med sluk, etter 3 timers kasting ble også jeg lei uten et eneste napp.. Neste dag prøvde jeg meg på et annet sted som så mere lovende ut. Jeg begynte også med sluk, men gikk lei. Da jeg plutslig så en fisk i overflaten snappe opp noe mat, kastet sluken fort uti og den fulgte den et stykke, samme neste kast.. Så jeg tenkte at det agn som gjaldt Tok båten direkte over, og kjøpte dupp på Stram Line og noen makrell på Grønnland. Da jeg var over på Odden begynte det å blåse og regne, så duppen ble det ikke noe av. Fisket heller på bunn med søkke. Mens jeg ventet, fisket jeg med snor og krok festet med noen reker noen fiskere hadde etterlatt rett før jeg kom. Dro en hel masse med Berggylter, og noe som så ut som en steinbitunge... Plutslig etter 2-3 timer var det napp, dro opp en ganske liten torsk.  Så vel, tusen takk for hjelpen!  Btw, kjøpte meg en Abu-Garcia Cardinal snelle med en berkleystang- verdt alle penga...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|