mai 23, 2012, 01:46:35 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sort makk  (Lest 448 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Ansats
Ørret
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: august 01, 2009, 13:18:20 pm »

Hørte om noen som hadde vert ute på sletta som vi kaller det og dorga med sort gummimakk og tinnbeit.Lyren var veldig bitevillig på den sorte makken.Jeg har aldri fiska med sort makk .Er det noen andre som har erfaring med det.Det hadde vert ok å hvite det.Eller om det bare var et blaff at den var so bitevillig
Loggført
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: august 02, 2009, 10:57:38 am »

Dem fikk bevist at det funker med gummi mark da,noe jeg ikke har så store trua på selv.
Men det handler jo om og treffe på hvor fisken står så om det er flaks eller gummi marken vet jeg ikke.
Hvor store er di svarte markene dem bruker da ?
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
Ansats
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: august 03, 2009, 12:45:02 pm »

Jeg tror de er 8/0 som de kaller de.
Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: august 04, 2009, 22:56:50 pm »

Smaken er som baken, og med fiskeutstyr er den merkelig også.
Noen fiskere sverger til Svart makk, andre til hudfarget. Enkelte igjen til hvite, mens andre vil bare ha grønn.
Den stor bulken av fiskere vil gjerne ha røde.

Det merkelig med sistnevnte er at de fleste sjøfisk er fargeblinde med rød/grønn fargeblindhet. Spesiellt gjelder dette torsken. Men kansje der er andre her inne som har egne meninger. Håper på at noen har noen kommentarer i allefall.
Loggført

JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: september 11, 2009, 00:02:04 am »

Svart å blå er fine farger på gummimarken til lyr fiske. rød og gul er jo klassiske farger til torsk f.eks. ikke at en lyr ikke biter på rød eller omvendt, men når man er flere fiskere fra samme båt kan man etterhvert se hvilke farge det biter best på, merkelig med det selv om sikkert mange av fiskene som aurebu sier er fargeblinde, så må det enten være at de ser forskjellige nyanser eller så er det rett og slett tilfeldigheter... sannelig ikke lett og si, og man blir sikkert aldri enige på akurat det temaet heller:)
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: september 11, 2009, 16:19:29 pm »

En ting er sikkert. Da eg jobbet i sportsbutikk kom det inn ein gammel gubbe som var sikkert passert de 70. Han hadde drevet med fiske hele livet, og likte fortsatt å reise ut med harpesnøre og fiske torsk, lyr og pale (Småsei).
Han fikk med seg noen av sjøfluene som eg laget, og kom tilbake med rapport.

"Når eg er ute og fiskar så har eg sjøflogene dine på harpesnøret mitt. Når fisken bit godt får eg like mykje fisk på gummimakkjen some g får på floe, men når fisken bit dårleg og ikkje vil ha makk, då får eg fortsatt fisk på sjøfloga. Aldri har eg fått så stor eller så mange fiskesortar på ein fisketur som når eg fiskar med sjøfloge. no hender det at eg også får sjøaure når eg er ute og fiskar også."

Han blei fast kunde hos oss då han ikkje hadde familie, og meg kalte han for barnebarnet sitt som han aldri fekk.
Dette er minst 15 år sidan eg såg han sist. Eg vil nok tru at han har vandra til ei evige fiskeplasser no. der hvor fisken alltid er verdensrekord, og sola alltid skin.

Loggført

JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: september 11, 2009, 16:45:07 pm »

fluer er effektivt til havfiske også ja, jeg har bare testet den klassiske torske flua som er rød og gul, men jeg regner med der er mye annet som funker bra også Smiley Jigger med hår f.eks, det er jo ikke akurat ei flue, men noe av samme prinsippet sånn sett.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: september 11, 2009, 16:49:23 pm »

Du lager enkelt sjøfluer selv. Kjøp syrefaste lineangler i krokstørrelse 3/0, 4/0 og 5/0, så tar du noe gammel multi line og bruker som bindetråd. Til vinge på flue bruker du hønsefjær, eller enda bedre, farget geitehår, samt litt lureflash eller lignende. Ikkje lag kropp på flua, bare hode med vinge. Etterpå har du på litt lynlim og deretter flere lag med lakk. Til slutt maler du øyner av gul og sort, eller hvit of sort lakk. Over dette ett siste lag med klarlakk.
Dermed har du ei flue som kan henge på harpesnøret i mange år, og som alltid vil fange mye fisk.
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!