februar 06, 2012, 09:02:09 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Innfører minstemål på saltvannsfisk  (Lest 507 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: august 25, 2009, 07:34:37 am »

Fiskeri- og kystdepartementet har vedtatt at minstemålskravene også skal gjelde for norske og utenlandske fritidsfiskere fra 1. januar 2010. Tidligere har dette kun omfatta yrkesfiskere.

Minstemålene er fra departementets side satt for å hindre fiske av umoden fisk. For enkelte arter og i enkelte områder står fritids- og turistfiskere for en vesentlig andel av fangsten.

Under er eksempler på fiskeslag det er gitt minstemål på for fritidsfiskere:

Art   Område   Minstemål
Kveite   Hele landet   60 cm 
Torsk   Sør for 64°N   40 cm 
 Nord for 64°N   47 cm
Hyse  Sør for 64°N   31 cm 
 Nord for 64°N  44 cm
Sei      Hele landet 32 cm
Rødspette Vest for Lindesnes 29 cm
 Øst for Lindesnes  27 cm

Maskestørrelse i garn
Det er i tillegg innført forbud mot å bruke garn dersom maskestørrelsen er mindre enn:

Fiske etter torsk nord for 62°N: 156 mm
Fiske etter uer nord for 62°N: 120 mm 
Fiske etter breiflabb: 360 mm
Fiske etter kveite: 470 mm

Fiskeforbud
Det er også innført forbud for fritidsfiskere å fiske rognkjeks i Nordland, Troms og Finnmark. Det blir videre forbudt å fiske etter kveite sør for 62°N i tidsrommet fra og med 20. desember til og med 31. mars, og forbud mot å drive fiske etter kveite med andre redskap enn krok nord for 62°N i tidsrommet fra og med 20. desember til og med 31. mars.

I tillegg blir det forbudt å fiske breiflabb med garn nord for 64°N i tidsrommet fra og med 1. januar til og med 20. mai og fra 20. desember til og med 31. desember. I området mellom 62° N og 64° N gjelder forbudet fra og med 1. mars til og med 20. mai.

Fiskeridirektoratet har meldt at de vil utarbeide informasjonsmateriell om minstemålsbestemmelsene på ulike språk, og at det vil bli informert grundig om dette frem til det tidspunkt det nye regelverket trer i kraft.

Kilde Norges jeger og fiskerforbund

Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: august 25, 2009, 13:54:07 pm »

hmm lurer på hvor mange som kommer til å følge de minstemålene her nede?? men jeg tar jo ikke torsk under 40 cm så sant mulig.
Og vis de virkelig skal reise rundt å sjekke alle fiskene man får så håper jeg de tar hensyn til at fisken kan være kroket på en sånn måte at den ikke kan overleve??
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: august 25, 2009, 16:00:32 pm »

Det er hver enkelt fiskers ansvar å fiske med slike metoder som gjør at man kan slippe tilbake fisken. F.eks slutte å fiske med agn der man risikerer å få fiskearter med minstemål. (Eg fisker selv med makk, så dette er ikkje hets mot mark fiskere folkens....)
Man kan også skaffe seg kroker som går i oppløsning etter en tid i vann. Mustad lager slike kroker til sjøfiske. De "miljøvennlige" krokene kan man la være igjen i fisken, og de vil gå i oppløsning etter ett par dager.

Man kan også bruke mothakerløse kroker. Slike produseres i hopetall.

Privatpersoner bør minske sitt bruk av garn til fiske. Selv sluttet eg å fiske med garn i sjøen da vi ikkje lenger kunne ha to garnsettinger x50 meter med garn og ha nok torsk til familien, resten av året. Det var bare meningsløst å se på naboene som satte ut 50-60 garn à 25 meter, når de drog opp kansje 20 kilo fisk på ein setting. Det var også tragisk hvor torskebestanden regelrett forsvant fra fjorden vår da isen sluttet å legge seg om vinteren. Folks grådighet og vettløshet overrasker stadig.

Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: august 25, 2009, 18:51:38 pm »

da må jeg jo også slutte å fiske på de dybe plassene der det er mest fisk for syns det er veldig lite fisk på grunnere plasser!!!!
Loggført

KennethJohansen
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: juli 14, 2010, 23:23:55 pm »

Hmmmm, syns det sto noe om at det ikke er minstemål på makrell og sei, så lenge det er til eget bruk. Når det gjelder dypvannsfiske storlaksen16, får jeg mest fisk ved grunna i drøbak. Dro opp 4 lyr på 2,5 time og er fornøyd med det. Vet ikke hvor du fisker men  Smiley
Loggført

Utstyr: Shimano BeastMaster BX 165UL 5,5' 1-11gr, Shimano Symetre 500 FJ m/ Berkley Whiplash Pro 0,06mm 270m Grønn 10,6 kg
Berkley Lightning Rod 7`/10-30gr., Cardinal RD 303 m/ Berkley Whiplash Pro 0,21mm 270m crystal 26.4 kg
Shimano XFX BX BT 160 XXH, Elbe Sensor T25 AL LW m/ 140 0,70 mm 26 kg
storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: juli 15, 2010, 22:39:43 pm »

Jeg fisker mest i djup åra utta for nærsnes i der det er mellom 50-100 meter og mot ramton på dypet der.
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!