februar 10, 2012, 02:12:52 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skyter gjedde med hagle  (Lest 672 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Alf Kåre
Ørret
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: august 26, 2009, 20:45:30 pm »

Vårens vakreste eventyr for gjedda foregår på grunt vann skjult av siv og gress. Det blir det spennende og spektakulær skyting – og gjeddekaker – av.

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/article269669.ece
Loggført
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: august 26, 2009, 20:57:12 pm »

Det der skulle hver forbudt,kan tenke meg hvor mange gjeder som svømmer rundt med bly der oppe.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: august 26, 2009, 20:58:32 pm »

Er enig jack, men på en annen side tror jeg det er mange gjedder som svømmer rundt med kroker og wobblere/sluker i kjefften å... tror det er fler av dem egentlig...
Loggført

Alf Kåre
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: august 26, 2009, 21:00:37 pm »

Sant det Johan. Men tror de fiskene som svømmer rundt med kroker har det litt bedre, enn en fisk med masse hagl og kanskje store sår.

Det kan ihvertfall ikke kalles sportsfiske dette her. Men de mener nå på at det er lovlig.
Loggført
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: august 26, 2009, 21:04:42 pm »

Det må jo hvere lovlig når dem selger kort men det burde absolutt kommet en lov som forbyr dette.
Loggført

JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: august 26, 2009, 22:16:10 pm »

Jeg mener jeg har hørt at dette er eneste "fiske" som er lovlig og bruke hagle til...

Jeg kan skjønne det sikkert er litt morro å leke cowboy, men da hadde jeg heller tatt en tur i skauen og sett etter noe fugl... eller tatt en tur på en leirdue bane...

Men.. skal man først bruke noe som smeller så hadde jeg gått for dynamitten, hehe Tongue
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: august 27, 2009, 07:20:40 am »

Man skyter ikkje PÅ gjedda når man jakter gjedde med hagle. man skyter under fisken. Det er sjokket som slår fisken i svime slik at man kan ta den opp. Selve hagl kornene trenger maks noen få cm ned i vannet før de mister kraften og synker.
Eg tror ikkje man skal være så redd for at der går massevis av gjedde rundt med sår i kroppen etter slikt fiske. Da er nok lystring av fisk verre, for ved lystring er det mye fisk som greier å vri seg av lysteret, og får store sår på kroppen.
Var ein gang ute og lyste etter røye på vestlandet. Kompisen min og meg brukte da hov og billykt til dette. Vannet vi fisket i er rimelig overbefolka av fisk så det ble nok ein fin fangst.
I løpet av natten fant vi ut at vi skulle se om der var ørret i gytebekken til vannet. Planen var bare å se, kansje fange en eller to fisker for å slippe dem tilbake. Det endte med at vi tok med oss 18 ørretter heim. Småfisk på 200g til 500g. alle med store sår etter lyster. forruten de sårede fiskene vi fann var det bare merker i bunnen etter lyster og nytråkket sti langs bekken. Ikkje en eneste gytefisk, hvor der normalt skulle være fullt av fisk fra halvkiloen og opp til 3-4 kg.
Loggført

Team Kaos
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: august 30, 2009, 19:29:08 pm »

Jeg har bedrevet denne form for "jakt" etter gjedde,å det er som aurebu skriver,man skyter ikke på den men ved siden av eller under.Det er kun hagle som er lov,ikke kule våpen.Men det er forbudt å lystre etter Gjedda. Å for dem som tror at det er lett å skyte gjedde eller bruke lyster for den del,tar feil så det holder.

Det er smygjakt så det lukter svidd,bare en liten bevegelse i vannet når du står der er nok til at den forsvinner før du i det hele tatt får løftet børsa opp for å skyte.Dere vet sikker hvor var ørreten er når en fisker i et vann med myr rundt,det er ikke noe forskjell på varheten til de fiskene.

Loggført

Sjø Ørret fisker og livsnyter..................

Fisken er som damer,før eller siden biter di på........
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: august 30, 2009, 19:49:51 pm »

Kan skjønne at det er spenende men for meg så fisker mann med stang og ikke våpen
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: august 31, 2009, 07:42:01 am »

Lystring av fisk er spennende det også. Prøvde det noen ganger i ungdommen, selv om eg visste at det var ulovlig.
men da eg nesten mistet en fisk ved at den vred seg av lysteret ble det slutt. Aldri vil eg se fisk som har vridd seg av ett lyster og som svømmer rundt med store sår og gjerne soppinfeksjon.

Eg kan nevne at fisk som er skadet og får soppinfeksjon ofte spreier dette til frisk fisk, og kan dermed forårsake fiskedød av mer enn bare den ene fisken som man har mistet.

Loggført

LordOfThePig
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: februar 08, 2010, 19:30:42 pm »

det burde ikke vært lov Angry gjedde er jo ett trivelig dyr med mindre den biter
Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: februar 08, 2010, 20:25:28 pm »

det burde ikke vært lov Angry gjedde er jo ett trivelig dyr med mindre den biter

LOL, Ser ikkje skaden med å skyte gjedde, så lenge man gjør det for matauk, og det er forsvarlige mengder med fisk i vannt til at man ikkje ødelegger bestanden. Det samme gjelder for de som fisker med harpun under fridykking. Skader man ein fisk, så kan man alltids følge etter den til men har tatt den. Skadet fisk pleier som regel å gjemme seg i tang og tare. Fordelen med haglejakt etter gjedde og undervannsjakt er at man kan selektivt plukke de fiskene man selv vil ha, og dermed slipper å ta opp uønsket stor fisk som ved f.eks garnfiske.

Forøvrig så burde egentlig all garnfiske i ferskvann vert forbudt, og kun ruser tillatt i samband med kultiveringsfiske.
Loggført

Sjarken
Sjø Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: februar 11, 2010, 16:10:53 pm »

Ja det er jeg enig i med deg aurebu hatt et forbud mot garnfiske men kunne jo brukt det til uttynning.
Loggført
Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!