|
|
Mathias94
Abbor

Utlogget
|
 |
« Svar #1 på: august 28, 2009, 09:50:17 am » |
|
Takk!
Hvis jeg f.eks kjøper dette settet fra abru siden. Har det alt jeg trenger? Men jeg trenger vel også ting å binde? Materiell osv? =)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #2 på: august 28, 2009, 10:15:22 am » |
|
Du trenger jo lakk,tråd fjør og annet diverse til selve bindingen. Det der er jo bare binde utstyret.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mathias94
Abbor

Utlogget
|
 |
« Svar #3 på: august 28, 2009, 10:49:35 am » |
|
ok. Men finnes det noe pakker med dette? Som det følger med de viktigste tingene for å lage et par fluer. For jeg vet jo ikke hva jeg trenger.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #4 på: august 28, 2009, 10:58:33 am » |
|
Mye kan du få tak i selv om du bruker oppfinnsomheten. Lakk er noe som må til uansett, men du kan susidiere litt med lunlim om du ikkje har annet. Neglelakk går også bra.
Ulltråd fra ett sysskrin, eller om du rekker opp litt fra ein gammel genser som skal kastes. Fjør finner man ute i naturen, eller man kan plukke fra gammelt påskepynt. Katten og hunden vil kansje føle seg litt utrygge framover når du kommer springende etter dem med saks... Plast fra pakninger og poser egner seg fint til tinsel vinger og ryggsjold. Gamle strikk fra selebukser o.l. kan deles opp. Inni disse finner man gjerne tynne gummistrimler som egner seg utmerket til ben og antenner. Det samme gjør bust fra gamle koster og skobørster. En liten stump fiskesnøre (Nylonsnøre) som du smelter i enden kan bli øyner på streamere og rekefluer. Gammelt elekrtonikkutstyr inneholder ofte spoler med kobbertråd. ett matriale som passer perfekt til ribber, og kropper. eg har til og med lagt noen strander med kobbertråd inn i vinger på streamere. Hårene some r mykere enn kobbertråden vil flagre rundt tråden og gir dermed ein veldig lokkende effekt, samtididg som kobbertråden legger ekstra vekt på fluen slik at den fisker dypere. Gammel fireline egner seg finfint som bindetråd på store streamere og sjøfluer. Det er faktisk mye bedre enn ekte bindetråd siden den er så sterk.
Det er bare å bruke fantasien. Min første flue var ein nymfe av brun ulltråd fra syskrinet til mor, og litt hår fra min søster som eg knabbet da min mor hadde tatt fram frisørutstyret sitt. Fikk aldri opp noen fisk på den, men mistet den på første kastet i sjøen. Da var det ein lyr på ca 3 kg som klarte å slite snøret mitt. Mest trolig var det en av knutene mine som røk. Man var ikkje alltid like flink som 8 åring med slike ting....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mathias94
Abbor

Utlogget
|
 |
« Svar #5 på: august 28, 2009, 12:11:54 pm » |
|
Mye kan du få tak i selv om du bruker oppfinnsomheten. Lakk er noe som må til uansett, men du kan susidiere litt med lunlim om du ikkje har annet. Neglelakk går også bra. Ulltråd fra ett sysskrin, eller om du rekker opp litt fra ein gammel genser som skal kastes. Fjør finner man ute i naturen, eller man kan plukke fra gammelt påskepynt. Katten og hunden vil kansje føle seg litt utrygge framover når du kommer springende etter dem med saks... Plast fra pakninger og poser egner seg fint til tinsel vinger og ryggsjold. Gamle strikk fra selebukser o.l. kan deles opp. Inni disse finner man gjerne tynne gummistrimler som egner seg utmerket til ben og antenner. Det samme gjør bust fra gamle koster og skobørster. En liten stump fiskesnøre (Nylonsnøre) som du smelter i enden kan bli øyner på streamere og rekefluer. Gammelt elekrtonikkutstyr inneholder ofte spoler med kobbertråd. ett matriale som passer perfekt til ribber, og kropper. eg har til og med lagt noen strander med kobbertråd inn i vinger på streamere. Hårene some r mykere enn kobbertråden vil flagre rundt tråden og gir dermed ein veldig lokkende effekt, samtididg som kobbertråden legger ekstra vekt på fluen slik at den fisker dypere. Gammel fireline egner seg finfint som bindetråd på store streamere og sjøfluer. Det er faktisk mye bedre enn ekte bindetråd siden den er så sterk. Det er bare å bruke fantasien. Min første flue var ein nymfe av brun ulltråd fra syskrinet til mor, og litt hår fra min søster som eg knabbet da min mor hadde tatt fram frisørutstyret sitt. Fikk aldri opp noen fisk på den, men mistet den på første kastet i sjøen. Da var det ein lyr på ca 3 kg som klarte å slite snøret mitt. Mest trolig var det en av knutene mine som røk. Man var ikkje alltid like flink som 8 åring med slike ting.... Tuuusen takk for svaret Aurebu. Hjelper meg virkelig mye  Da får jeg vel kjøpe meg et slikt sett når vinteren nærmer seg da
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #6 på: august 28, 2009, 12:29:21 pm » |
|
Jeg har mye fjær og andre tuper som hjorte hår og lignende som du kan få kjøpt for en billig penge. Skal ta noen bilder og legge det opp i løpet av helgen kan vel hende keg klarer og sette sammen et sett til deg også men har ikke tid og plukke det fram i dag.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mathias94
Abbor

Utlogget
|
 |
« Svar #7 på: august 28, 2009, 12:53:22 pm » |
|
Jeg har mye fjær og andre tuper som hjorte hår og lignende som du kan få kjøpt for en billig penge. Skal ta noen bilder og legge det opp i løpet av helgen kan vel hende keg klarer og sette sammen et sett til deg også men har ikke tid og plukke det fram i dag.
Høres bra ut!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #8 på: august 28, 2009, 13:38:54 pm » |
|
OM jeg skal på fuglejakt i høst (merk dere OM), så skal jeg ta vare på litt andefjær og ærfuglfjær om det skulle være av interesse:) Jeg kan også høre med svoger om han vil ta vare på litt rådyr/hjort/elg bust om noen bruker dette til fluebinding:) Om det er interesse for det skal jeg hvertfall høre med han 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #9 på: august 28, 2009, 23:11:39 pm » |
|
Her er det et fint nybegynner sett. http://www.mmfiske.no/?ItemID=1764
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #10 på: august 31, 2009, 09:23:56 am » |
|
OM jeg skal på fuglejakt i høst (merk dere OM), så skal jeg ta vare på litt andefjær og ærfuglfjær om det skulle være av interesse:) Jeg kan også høre med svoger om han vil ta vare på litt rådyr/hjort/elg bust om noen bruker dette til fluebinding:) Om det er interesse for det skal jeg hvertfall høre med han  Alltid intressert i slike ting. Eg kan ellers skaffe svartbjørn til de som vil ha. Det er ett matriale som brukes veldig mye til streamere og laksefluer.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Team Kaos
|
 |
« Svar #11 på: september 01, 2009, 23:12:26 pm » |
|
Bare husk på en ting når det gjelder fjør og hår fra dyr en skyter eller finner i naturen.Legg det i fryseren en liten stund,så en får tatt livet av div skade dyr.Ille kjdelig når en har en pose med fine fjør og bra hår,så tar en fram posen etter en stund,så er alt bare elendighet,pga skadedyr og annet uhumskheter.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Sjø Ørret fisker og livsnyter..................
Fisken er som damer,før eller siden biter di på........
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #12 på: september 03, 2009, 21:28:48 pm » |
|
Frysa står klar og venter, har skit meg ut på det en gang før med stokkand fjær...  Skal ikke gjøre det igjen....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #13 på: september 04, 2009, 08:15:26 am » |
|
Så er det også nyttig å dusje innsiden av skinnstykker med deo. Det tar også knekken på skadedyr, samtidig som det dekker over eventuell lukt som måtte være.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eggenflua
Ørret

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #14 på: oktober 14, 2010, 17:45:14 pm » |
|
Skulle gjerne hatt tak i stokkand  trenger cdc  er mange utefor hos jack, men blir litt vanskelig å treffe med spikerpistolen 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Eat, sleep, flyfish !
|
|
|
|