mai 23, 2012, 02:39:23 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forskjellen på hann og hun ørret  (Lest 534 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
stabak
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« på: september 12, 2009, 19:37:02 pm »

Heisann jeg skal fiske ørret med flue imorgen og er ganske sikker på å få fisk, men jeg har ikke lyst til å ta hun-ørretten med rogn. Kan noen fortelle meg hvordan man kan se forskjellen? evt. bilde
Haster!
« Siste redigering: september 12, 2009, 22:10:55 pm av stabak » Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: september 14, 2009, 10:27:50 am »

Fisker du i vann, så er det ingen problem, for mesteparten av gyteørretten er i eller utenfor elvemunningen.
Gyteørret er ikkje så god matfisk enten det er han eller hun. Ganske enkelt fordi metsteparten av matinntaket har gått til produksjon av rogn og melke.
Ofte er fiskekjøttet grått og har ikkje så god smak.

Å se forskjellen er ikkje alltid like lett, men her er noen tips.
Han Ørret: rettere snute, gjerne med en liten dyp eller svai. Større eksemplar har gjerne krok kjeft. Gjellelokkene på han ørret er ofte litt mer kantete enn på hun ørretten. Det hender også at hanfisk har ein kvit kant på gattfinnene, men ikkje alltid.

Hun Ørret: Rundet snute, sjeldent at den ahr krok på kjeften, og hun ørret har fine og runde gjellebuer. Det er svært sjeldent at hun ørret har kvit kant på gattfinnene.

Selv om hanfisk gjerne har bedre kvalitet på kjøttet enn hunfisk på denne tiden av året, så er det en generell holdning at gytefisk skal slippe stresset med at de fiskes på. Fisken bruker mye energi på gytevandringen, og på å produsere rogn og melke. Dermed er sjansene mindre for at den overlever etter at man fanger og slipper den. Enkelte fisk kan bli så traumatiserte at de ikkje gyter i heletatt. Da går fisken hele vinteren med rogn eller melke i buken, som enten rotner inne i fisken eller fisken tar opp igjen i kroppen.
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!