Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« på: november 04, 2009, 14:44:37 pm » |
|
Salmobreed har innledet et samarbeid med Aquasearch i Danmark om leveranse av dansk ørretrogn.
Aquasearch har et avlsprogram hvor de avler på en spesiell stamme for oppdrett i sjø. - Rogn av denne kvalitet kan leveres til Norge i tidsrommet ca 1. november til juli/august, noe som gir en betydelig større fleksibilitet enn vi tradisjonelt har hatt på ørretrogn i Norge, melder Salmobreed i et nyhetsbrev.
Et parti av denne rognen ble i april i år tatt inn til Norge og så langt ser den ut til å prestere veldig godt i ferskvann. Denne fisken skal settes i sjø fra februar-mars og vi får da svar på hvordan den presterer i sjø, skriver rognleverandøren.
Kilde: Kyst.no
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #1 på: november 04, 2009, 14:58:54 pm » |
|
Kan dette være et positivt tiltak mon tro? TS 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #2 på: november 04, 2009, 15:04:25 pm » |
|
Dem satt ut en type dansk ørret for mange år siden i et vann her og den har vokst seg stor og fin sprekk fisk er det også,mulig det er et fint tiltak.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #3 på: november 04, 2009, 16:17:36 pm » |
|
Hmmmm, ikkje for å torpedere ein god sak, men mon tro om dette ikkje er i strid med norsk lovverk om innførsel av ukjente dyrearter til Norsk natur.
I Hallandsvatnet i Norge ble det for ca 150 år siden satt ut gjedde. Gjedda hører ikkje heime på vestlandet, og ble innført av Presten og havforskeren Michael Sahrs (Populært kalt havforskingens far i Norge). For 40 år siden satte havforskingen, universitete i bergen og grunneigarlaget på Manger i gang ett kultiveringsprosjekt i Hallandsvatnet for å skape et godt fiske i vatnet. Da ble det innført ein egen regnbuestamme til vatnet. Regnbueørretten i Hallandsvatnet ble avlet fram over tid til å ha unike kvaliteter. Hallandsvatnet ørretten var ein stamme som var slankere enn oppdrett regnbuen, men bredere over ryggen. Regnbuen ble utsatt årlig, og ble satt ut om våren. den nyutsatte regnbuen ble lett bytte for gjedda, samtididg som den herjet rundt i sivet og spiste gjedderogn og yngel. Resultatet ble til at brunørretstammen i vatnet tok seg kraftig opp, og enkelte år ble det fisket så mye som 5 tonn med fisk, uten at det vistes noen stor reduksjon i fiskebestanden totalt. Norske myndigheter krevde stopp i kultiveringen av Hallandsvatnet under unskyldningen at Regnbueørretten som hadde vert der i 35 år ikkje hørte heime i Vestlandsnatur. Regelverket er slik at man ikkje har lov å ta fisk fra ett vatten og sette ut i senste. Med andre ord, utsetting av gjedda i hallandsvatnet ble gjort på ulovlig grunnlag, Utsettinga av regnbueørretten ble gjort på ulovlig grunnlag, og om de no innfører ørret fra Danmark til Norge, så vil det også bli gjort på ulovlig grunnlag.
Loven som har blitt brukt i det øyemed stammer tilbake til før Magnus Lagabøte sin tid, og er faktisk en av de eldste lover vi har i Norge. Den ble opprettet etter at en bonde som hadde tjuvfisket i naboens vann ble dømt til å sette ut fem fisker i erstatning for de fem han tok ved tjuvfiske. Noen dager etter dommen fikk presten og lennsmannen brev hvor det stod "Fem fiskar tok eg og fem fiskar satte eg tilbake". de fem han puttet tilbake var gjedde. Denne hendelsen er bakgrunn til loven om at der ikkje er lov å ta fisk fra ett vann for å sette ut i ett annet.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #4 på: november 04, 2009, 16:28:04 pm » |
|
Men det blir jo litt feil og sammenligne for åmot kjøpte fisk fra vikersund i år og satte ut er nok litt abderledes når det gjelder utsetting av fisk men er også skeptisk til utenlands inport for vi vet jo ikke om det fører med noe sygdom.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #5 på: november 04, 2009, 17:43:51 pm » |
|
Eg kritiserer ikkje åmot. Det er det norske lovverket og Norske styresmakter eg plukker på. Etter min mening så skulle lovverket vert meir nyansert, samtidig som at den burde svinge begge veier. Om Norske myndigheter kan gå til verks for å kvitte seg med regnbueørrettene i hallandsvatnet, så burde de også være forpliktet til å gjøre det samme med gjedda i samme vassdraget, da denne heller ikkje er naturlig for det vassdraget.
Når de velger å late som ingenting når man importerer en ørretstamme fra Danmark, så er det fordi ørret er "poppis", men andre arter som f.eks regnbue er "anti poppis".
Norske myndigheter driver med en dobbeltmoral som ikkje hører heime noe sted.
Forøvrig er det flott med utsettingstiltak, så lenge det ikkje ender opp med at heile elva blir rein put'n take.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #6 på: november 04, 2009, 18:02:23 pm » |
|
Jeg sa ikke at du kritiserte åmot,men jeg svarte litt skjenerelt på det da vi har et vann som heter nerdammen her som det er satt ut slik fisk. Men er enig i at vi bør skaffe fisken som skal settes ut fra norge og ikke gå ut i andre land og hente mulig det også her liger noe økonomi i bildet uten at jeg vet det..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Team Kaos
|
 |
« Svar #7 på: november 05, 2009, 19:30:56 pm » |
|
Er vi sikkre på at det er fisk som skal settes ut i vann/elv her i Norge? Eller er det fisk til Oppdretsnæringen? Men det kan jo være litt forandring å få noe annet enn den forba.... Regnbuørreten i frysedisken på ICA...........
|
|
|
|
|
Loggført
|
Sjø Ørret fisker og livsnyter..................
Fisken er som damer,før eller siden biter di på........
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #8 på: november 06, 2009, 11:13:16 am » |
|
Eg ser ingen problem med å sette ut ørret som er importert fra Danmark, så lenge en oppdrettvetrinær har klarert fisken for parasitter og sykdommer. Det hadde vert noe annet om de satte ut ein ny fiskeart som faktisk var ein miljøtrussel mot de arter som allerede er der.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|