Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #15 på: april 26, 2010, 07:28:47 am » |
|
Hallo gutter, kan det skyldes at vårflommen ikke har kommet enda? Det er forholdsvis kaldt i fjellene så snøsmeltinga er vel ikke kommet ordentlig i gang. TS 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #16 på: april 26, 2010, 08:09:47 am » |
|
Det er nok ein heil kombinasjon av årsaker, Torry. en flom om våren trenger ikkje nødvendigvis å bety noe. Her i dalen betyr som regel ein flom at fisket uteblir helt mens flommen står på. Etter flommen er ikkje fisket nødvendigvis noe bedre. Det var bra fiske forrige helg, og fram til midten av forrige uke. Etter det var fisket elendig.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pero
Mort
Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #17 på: mai 11, 2010, 22:06:24 pm » |
|
Var ute et par timer i kveld med markstanga, men bortsett fra et par napp, så var det stille. Tror vanntemperaturen er litt for lav enda til at det er noe stor aktivitet, hvertfall her på Nordmøre. Men det må jo gå bare en vei nå fremmover. Krysser fingrene for mere sol og varme 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #18 på: mai 12, 2010, 07:18:47 am » |
|
Ja, temperaturen bør være over 8 grader før det blir fart på fisken. Forøvrig så kan fisken godt finne på å hugge bra selv midt på vinteren. Har selv tatt over 40 ørretter på ein halvtime, på fluestang, i Januar måned. Det var riktig nok i ett vann med enormt mye fisk, men allikevel. Vi har også ett tjern hvor vi også fisker ørret hele året. Det ligger midt inne i ett bysentrum. Her fryser det sjeldent på da dette er i Bergens området. Om høsten er det helt svart av fisk på gytegrunna, og fisken er ikkje abre liten heller. fisk på over kiloen er blitt tatt på stang og fisk på over to kilo er blitt observert. Ellers er nok mesteparten av fisken der mellom 200g og halvkiloen.  Om du ser nøye på bildet vil du oppdage fisken som ligger rekke på rad på bunnen. Dette er på den varmeste delen av sommeren. Det meste av fisken på bildet er mellom 200 og 400g. NB! Om du har firefox kan du trykke med høyre musetast på bildet og velge "vis bilde". Da får du se bildet i større størrelse.
|
|
|
|
« Siste redigering: mai 12, 2010, 07:20:55 am av aurebu »
|
Loggført
|
|
|
|
Pero
Mort
Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #19 på: mai 14, 2010, 13:28:06 pm » |
|
Sola skinner og jeg har pakka utstyret for et døgn.. Skal til Aure for å fiske aure  prøve et vann jeg aldri har fiska i denne gangen. Isen ligger på det vannet hvor jeg vanligvis pleier å fiske. Skal ikke gi meg før jeg har fått fyllt opp steikepanna hvertfall 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #20 på: mai 14, 2010, 16:00:24 pm » |
|
Sola skinner og jeg har pakka utstyret for et døgn.. Skal til Aure for å fiske aure  prøve et vann jeg aldri har fiska i denne gangen. Isen ligger på det vannet hvor jeg vanligvis pleier å fiske. Skal ikke gi meg før jeg har fått fyllt opp steikepanna hvertfall  Skitt fiske og Tvi Tvi
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pero
Mort
Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #21 på: mai 16, 2010, 14:33:30 pm » |
|
Fikk 2 fine ørreter på lørdag i Aure, men ble forstyrret av en oter som drev og styra på rundt duppene mine... Men det var jo en morsom opplevelse i seg selv det også 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #22 på: mai 17, 2010, 08:30:21 am » |
|
Grattis med ein fin fisketur Pero Du må sjekke rapportene fra dagens fisketur tråden. Du har ikkje kamera med på fisketurene dine??? hadde vert fint å sett bilder fra fisketurene veit du.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pero
Mort
Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #23 på: mai 17, 2010, 19:03:35 pm » |
|
Grattis med ein fin fisketur Pero Du må sjekke rapportene fra dagens fisketur tråden. Du har ikkje kamera med på fisketurene dine??? hadde vert fint å sett bilder fra fisketurene veit du.
Hei! Skal huske kamera heretter, men blir å jobbe oppi Sandnessjøen i 3 uker nå, håper at jeg finner meg et vann oppi der også. Håper bare at det går fly i morratidlig, de ymtet om litt askefare igjen. Ha en fortsatt fin 17 mai! 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Jambalaya
Mort
Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #24 på: juni 01, 2010, 07:59:15 am » |
|
Heisann,
Eg har no prøvd ørret fiske i ferskvann i over ei uke, IKKJE EN EINASTE fisk :'( å det er svææært unormalt på den plassen!
Eg har testa alle slukane/ spinnerane eg har :S
Fisk er der, det veit eg! for det vaka og hopper rundt meg..
Kan det vere at snøret mitt e feil farge? har testa ett nytt gult som eg fikk av en kompis...
Har vanlig vis brukt Fireline, men siden eg ikkje hadde det når eg skulle skifte vart det til det gule snøret..
Nåken som har nåken tips?
|
|
|
|
|
Loggført
|
Mvh Mr. Jambalaya 
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #25 på: juni 01, 2010, 08:02:26 am » |
|
farge på sena tror jeg egentlig ikke har alt for mye og si, men bruker fu mono fortom? kanskje prøve med 1,5-2 meter med det og se om det hjelper noe?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #26 på: juni 01, 2010, 08:31:26 am » |
|
Mulig det kan være lurt å sette på en flueopphenger, i og med at ørreten vaker så er vel det et tegn på klekking av insekter. TS 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Jambalaya
Mort
Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #27 på: juni 01, 2010, 09:15:17 am » |
|
Har hørt at fargen på sena kan "skremme" fisken... Har vert der tidlig dei 2-3 siste åra men aldri opplevd at den ikkje biter :/ Nei har ingen fortom på.. kansje det må prøves 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Mvh Mr. Jambalaya 
|
|
|
Fiskeravnen
Abbor

Utlogget
|
 |
« Svar #28 på: juni 21, 2010, 20:25:45 pm » |
|
Har hatt en brukbar start på ørretfisket i år, ca 15 fisker fra 400g-1100g tørrfluefiske på sitt beste. Hadde en rakker som dro fortommen rett ned og 5 ganger rundt ei buske på bunne. Måtte ut å bade for å berge fisken og fortommen samt fluen, endte opp med å miste alle delene i ca 7 graders kaldt smeltevann men forfriskende var det hehe.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #29 på: juni 22, 2010, 12:54:43 pm » |
|
Tja, kansje er det måten du fisker på. Bytt plass ofte. Ørretten skaper revir som den beskytter. Når du har fisket en stund på en fisk kan den fort gå lei. Løsningen kan da være å flytte seg ett par meter langs land. Ved å stadig flytte deg litt vil du fort dekke ett stort område av vannet, og dermed også fiske på mange potensielle fangster.
Varier gjerne med forskjellige sluker, spinnere og metoder. Der finnes ett utall triks som du kan bruke. eksempelvis henge makk på ein spinner, henge en flue ovenfor en sluk eller wobbler. Legge bly på linjen o.s.v.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|