februar 06, 2012, 08:49:13 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1 2 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kystmeite tråden  (Lest 1646 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: januar 15, 2010, 00:11:42 am »

Ja, ser ikke noen egen kystmeite kategori, så jeg poster dette her siden det er det nærmeste jeg kommer Smiley

Jeg har i senere tid nå blitt mer og mer nyskjerrig på kystmeite, det er nok flere grunner til dette, men 1 viktig ting er at det er litt enklere for meg og fiske fra land, enn og drive med båtmeite i.o.m jeg fisker fra en liten 14 foter, og da det ofte er en del vind å sånn er det ikke alltid like koselig i båten.

Lurer derfor på om det er noen her på forumet som driver noe med det, eller har drevet med det?

Jeg tenkte og prøve meg litt på flatfisk nå til våren, for jeg kommer da bare til og bruke samme utstyr som til S.Ø slik at jeg får testet om dette er en type fiske jeg syns er artig, og heller da evt invistere i litt annet utstyr til det.

Men en Baitrunner snelle hadde nok ikke vært dumt etterhvert, og sannsynligvis ei stang til som er beregnet for litt tynge kastevekter enn S.Ø stanga.

Syns det virker som en spennende måte og fiske på, og man ser jo at folk får mange artige arter på denne fiskemetoden!
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: januar 15, 2010, 08:13:17 am »

Jeg har holdt på med meitefiske i sjøen i mange år, bruker da en baitrunner snelle det er å anbefale.
Selvom jeg har gode erfaringer med vanlig haspel også, kan vel si at når man bruker baitrunner behøver man ikke sitte å passe på som en smed.
Når det gjelder stang så bruker jeg en kormoran teleskop,med kastevekt på 15-40 gram.
Fisker da mye med høy makrelldupp med senegjennomføring i bunn og vekter den så mye at bare øvre stammen synes over vann.

Kjøpte meg en ny stang ifjor en Ron Thompson Symmetry 3,9m lang og 80-150g Denne har jeg ikke prøvd enda.

TS Grin
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: januar 15, 2010, 08:18:51 am »

Fiske med ørretbomber kan også være effektivt i sjøen.

Se hvordan du monterer opp til dette fisket her.

http://www.fiskerbua.no/index.php?option=com_content&view=article&id=49:orretbomber&catid=1:siste-nytt

TS Grin
Loggført

JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: januar 15, 2010, 11:51:27 am »

Godt og se det er noen med erfaring her Smiley Da har jeg noen og spørre om hjelp! hehe Tongue

Ørretbomber har jeg prøvd, og jeg må si jeg ikke helt har tålmodigheten til og lære meg teknikkene med kasting osv ved denne fiskemetoden Tongue hehe.

Jeg kikket på en Okuma Zeon 40-80 gram, denne burde jo være tålig grei skulle jeg tro, men jeg vet ikke.

Har også sett på Daiwa Regal 5000 BRi baitrunner snelle, noen som vet hvordan disse er? Daiwa er vel bra greier vel?

Som sagt tror jeg at jeg drøyer innkjøpene noe til jeg har testet dette ett par ganger og sett om jeg syns det er noe.

Men en ting, når jeg f.eks fisker etter flatfisk, bør jeg da kasste ut og la takkelet bli liggende stille en god stund før jeg kaster igjen? eller bør jeg med javne mellomrom sveive litt inn slik at dte flytter på seg?
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: januar 15, 2010, 11:58:03 am »

Du kan jo hvis du fisker på bunn løfte den lange stanga og sveive inn slakken og vente litt i mellom dragene.

Hvis du har probs, med ørretbomber bruker du den feil, å sette den opp riktig er viktig for kastet.
Du kaster kjempelangt med den.

TS Grin
Loggført

JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: januar 15, 2010, 12:07:40 pm »

Ja jeg vil ikke se bort ifra at det er pga feilbruk som gjør at jeg trøbbler med kasting Tongue

Jeg får se igjen etterhvert om ikke jeg kan få testet dette ut bedre.

Men jeg håper jeg har tid og mulighet til og på forum turen det er snakk om, for der er det jo sikkert en mulighet for og bli vist litt mer på forskjellige ting jeg lurer på som ere gamle travere her inne kan Wink (ikke at dere er gamle altså)
Loggført

JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: januar 17, 2010, 22:42:30 pm »

Vel, siden jeg kom over en rimelig baitrunner på QXL endte det med en handel.... humm.. var ikke helt planen men!

Kjøpte meg en Daiwa Regal 3500 BRi. I ettertid fant jeg ut at dette var billig utgaven med plast spole, men men det funker vel det å? noen innspill om ulempene med plast spole? Den noe dyrere utgaven av snella skal visstnok være lik bare den har metall spole, kan jo hende at det går ann og bruke denne spolen på den snella jeg har kjøpt å hvis de er like bortsett fra spolen...?
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: januar 17, 2010, 22:47:37 pm »

Se på sidene til bios

www.bios.se

TS Grin
Loggført

JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: januar 19, 2010, 23:59:10 pm »

Takker for link Torry Smiley

Jeg har nå begyndt og samle agn.... har fått tak i litt makrell og scampi, noen som har prøvd scampi? burde vel fungere som reke det vel?
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: januar 20, 2010, 06:50:29 am »

Scampi er jo ikke samme farge på men det går jo ann og prøve.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: januar 20, 2010, 11:09:05 am »

Scampi fungerer stort sett som reke. Du kan jo også kjøpe Bacon med svor. Svoret skjæres av baconet før steking, og kan klippes til som form av makk (strimler), småfisk, eller i andre fasonger. Det fungerer finfint som agn både i ferskvann og sjø. Det sitter som støpt på kroken også. I statene får man kjøpt ferdig tilklippet og farget svor. Ofte er disse også tilsatt diverse smaksstoffer for å lokke fisken bedre.
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: januar 20, 2010, 11:43:52 am »

Det var en artig ting å få vite Aurebu, må bare prøves.

TS Grin
Loggført

JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: januar 20, 2010, 13:51:22 pm »

Ja bacon har jeg aldri hørt blitt brukt, høres spennende ut Smiley

Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: januar 21, 2010, 12:54:36 pm »

Skal reklamere litt for ett annet fiskeforum. har ikkje kikket på den enda, men fant ein tråd om å lage agn med svor.

http://www.bassresource.com/bass_fishing_forums/YaBB.pl?num=1202667303
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: januar 21, 2010, 12:56:12 pm »

Og her kan man få kjøpt ferdig agn laget av svor.

http://www.thefind.com/sports/info-pork-baits
Loggført

Sider: 1 2 »   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!