mai 23, 2012, 04:09:00 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Masser med ulovlige garn .  (Lest 535 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
pcgutt
Administrator
Sjø Ørret
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: november 19, 2007, 20:58:34 pm »

Det ble tatt en sjøørret på 10 kg i ett ulovelig satt garn på Senja.
Les mer på NJFF sine sider.
http://www.njff.no/index.php?file=article.html&object_id=44941&nav_expand_string=&nav_expand=
« Siste redigering: november 19, 2007, 21:00:21 pm av pcgutt » Loggført

Hva søren biter Lutefisken på?
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: oktober 05, 2008, 10:12:30 am »

Langs hele kysten får vi meldinger om ulovlige garnsett etter sjøørret og laks. Dette garnet var spent over en elveos i Nord Trøndelag ved fjære sjø, i påvente av innsig av fisk på floa. Heldigvis var politiet til stede og fikk stoppet svineriet. Også i Rogaland har politiet aksjonert og funnet mye ulovligheter.

Da politiet i Nord Trøndelag var ute på søk etter ulovligheter fant de to settegarn i lenke som var spent over utløpet av en elv. I tillegg beslagla politiet et garn som sto i sjøen rett utenfor. Fire personer som oppholdt seg på stedet er mistenkt for forholdet melder Nils Roger Duna, som er miljøkoordinator ved Nord Trøndelag Politidistrikt.

Også i Rogaland er politiet på jakt. I en artikkel i Stavanger Aftenblad 17. juli i år, beskrives en natt med politiet i Høgsfjorden på jakt etter ulovlige garn. Resultatet ble fire beslag og 14 advarsler. Urovekkende høye tall.

Så langt i år har vi fått inn 58 observasjoner på www.ulovligegarn.no. Det bekrefter våre mistanker om at det ulovlige garnfisket er omfattende og en reell trussel mot sårbare lakse- og sjøørretbestander langs kysten.

Kilde     www.ulovligegarn.no

Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: oktober 05, 2008, 10:48:33 am »

Det som er synd med dette er at folk overhode ikke gidder og ta seg bryet med og melde fra,hadde de fleste gjort sin borger olik med og melde fra så ville dette problemet kjapt blitt mindre.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: oktober 07, 2008, 11:06:46 am »

Miljøkriminalitet skal svi skikkelig i lommeboka. Spesielt om du driver ulovlig fangst av utrydningstruede arter som hummer.Bøtenivået er justertkraftig opp de siste årene i forhold til ulovlig satte redskap i sjøen. Det henger også sammen med at denne typen miljøkriminalitet har blitt høyt prioritert av både fiskerimyndigheter, politi og rettssystem.

For teiner som er satt ulovlig ligger bøtenivået per redskap på 4.–5.000 kroner. Er det hummer i teina dobles boten til mellom 8.000 og 10.000 kroner.
Kan få fengsel
– Folk som driver med denne type ulovlig fiske holder på med miljøkriminalitet av verste sort. Det er forkastelig å ta utrydningstruete arter for egen nytelse. Dersom det foreligger gjentakelse, er det også høyst aktuelt med fengselsstraff, sier politijurist Hallvard Bjørndal ved Haugaland og Sunnhordland politidistrikt.

Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: desember 26, 2008, 20:58:56 pm »

jeg har selv anmeldt et par garn men så vidt jeg vet så har de ikke funnet ut av hvem sine garn det er sint begge alle 3 gangene var det mye sjøørret i garnene forje gang var i fjor og da var det 27 sjøørret i 2 garn som sto ved en bekk det ene sperret hele bekken og det var det en sjøørret på nesten 4 kg sjokka .
jeg ble mildt sakt forbanna når jeg så de garnene for jeg har selv fjernet masse kvister og flytta på steiner sånn at fisken fikk 800 meter med gytebekk i stedet for 50 det var 1 liten foss som gikk gjennom en steinrøys men jeg klarte å fikse sånn at sjøørretten kom seg opp og nå ser jeg at det er masse ørrett yngel der digger digger
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: desember 27, 2008, 17:21:43 pm »

Bra at du fisker opp bekken din. Det er flere som burde gjøre slikt arbeide.

Bare så Forbanna irriterende med alle de som ikkje greier å holde seg til lovverket.
Loggført

Laken
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: desember 27, 2008, 17:33:38 pm »

Bra at du fisker opp bekken din. Det er flere som burde gjøre slikt arbeide.

Bare så Forbanna irriterende med alle de som ikkje greier å holde seg til lovverket.

Instämmer fullt ut 

I mina  vatten har man förstört öring och laxfisket pga av att man har nätat olovligt  sint
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!