mai 23, 2012, 04:19:25 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Laksenøter dreper sjøpattedyr  (Lest 3153 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: februar 16, 2010, 09:15:28 am »

Aksjonsgruppen mot norsk lakseoppdrett i Canada har ennå ikke gitt opp håpet om å få møte Kong Harald.

Chief Bob Chamberlin har tidligere sendt et brev med invitasjon til Kong Harald om å delta i en laksemiddag sammen med indianerhøvdingene i British Columbia mens kongen er i OL-byen. Svaret var da nei.

Nå har Chambelin sendt en ny invitasjon med kopi til statsminister Jens Stoltenberg og lederne i lakseoppdrettsselskapene Marine Harvest og Cermaq. Det er også sendt et lignende brev til Sametinget i Norge.

Les mere

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.6990900

Kilde: NRK. no
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: februar 16, 2010, 09:28:55 am »

Tja, eg mister all troverdighet til budskapet i artikkelen når eg ser de to bildene. For det første så bruker man ikkje merder med så stor maskevidde i oppdrett. Ganske enkelt fordi store mengder av laksen som går i merdene ville viklet seg inn i nota. For det andre så er ikkje parren (Lakse yngelet) en gang smoltifisert, og så lenge lakseyngel ikkje er smoltifisert, så vil den dø om man slipper den i saltvann. Smoltifiseringsprosessen er noe som skjer når fisken fortsatt er i elva, og på vei nedstrøms mot havet. Smolt trenger ein viss overgangstid i brakkvann før den takler reint saltvann.

Mens problemene som oppdrett skaper er reelle nok, så ligner valget av foto til artikkelen på P.E.T.A eller Greenpeace propaganda. D.v.s. laget av folk som ikkje har peiling på hva de snaker om.
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: februar 16, 2010, 13:16:10 pm »

Ser at du er opptatt av fotografiene Aurebu,dette er vel bare illustrasjoner regner jeg med.

At sel for eksmpel kan komme inn i merdene er vel ikke så rart, har et eksmpel på det:

Fiskehandleren i nærmiljøet vårt har egne merder i Oslofjorden for produksjon av agnsild, flere ganger har han opplevet at det har vært sel inne i merdene og spist opp rubbel og bit av silda som han har der.
Resultatet har også vært at han faktisk har funnet død sel i merdene sine.
Disse merdene må jo være småmasket, så problemet er nok tilstede.

Men noe massedød er det vel ikke tror jeg.

TS Grin
« Siste redigering: februar 16, 2010, 13:17:55 pm av Torry » Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: februar 16, 2010, 14:14:01 pm »

Som eg sa, Problemstillingen er sikkert reell nok. Bildene er halve inntrykket av artikkelen, og når de er så fullstendig på bærtur som det NRK framstiller, så mister man troverdighet til artikkelen. Om det er illustrasjonsfoto, så er også NRK pliktig til å annonsere det. Man skulle nesten tro at de gjorde det med vilje når den norske regjeringa er så tydelig for oppdrettsnæringa, og man veit at A"pekatt" partiet eier A-Pressen , som i sin tur eier NRK, TV2, VG + mesteparten av de andre store mediakanalene.
« Siste redigering: februar 19, 2010, 09:06:34 am av aurebu » Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: februar 16, 2010, 17:53:21 pm »

Det er vel mangel på viten og research regner jeg med.

Hadde vært fint om de kunne utdype dette og finne riktig illustrasjon også.

TS Grin
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: november 22, 2010, 09:22:55 am »

Ser at du er opptatt av fotografiene Aurebu,dette er vel bare illustrasjoner regner jeg med.

At sel for eksmpel kan komme inn i merdene er vel ikke så rart, har et eksmpel på det:

Fiskehandleren i nærmiljøet vårt har egne merder i Oslofjorden for produksjon av agnsild, flere ganger har han opplevet at det har vært sel inne i merdene og spist opp rubbel og bit av silda som han har der.
Resultatet har også vært at han faktisk har funnet død sel i merdene sine.
Disse merdene må jo være småmasket, så problemet er nok tilstede.

Men noe massedød er det vel ikke tror jeg.

Nå blir det vel snart forbudt og fiske med sild rundt om i norge å da Torry da må han finne noe annet og ha i merdene sine.

TS Grin
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!