mai 23, 2012, 20:14:11 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Din første Sjø ørret?  (Lest 351 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: mars 21, 2010, 14:16:19 pm »

Noen som husker sin første sjø ørret da? Jeg husker hvertfall min, og den ble tatt på noe mer utradisjonellt vis...

Jeg var vel en 10-11 år gammel, og var ute i jolla og freste rundt en fin sommersdag, fiske var vel egentlig det siste jeg tenkte på. Damer i bikini og toppløse på stranda var vel heller det som sto i hode mitt og jeg hadde netopp vært innom esso stasjonen og fyllt opp tanken til 5 hestern. Hadde forøvrig denne på en Master 310 med hjemmesnekra dekk, rattstyring med wire og ett gammet sykkelgir som speed. jolla gikk vel en ca 15 knop med meg i på den tida der.

Kjørte gjennom ett smalt sund og plutselig utav det blå fikk jeg noe midt i planeten og jeg så stjærner ei lita stund, godt jeg fikk speeda ned og ikke gikk i fjellet på en av sidene, for det er ganske smalt der. jeg satt og stussa litt over hva i granskauen det der kunne være og så hørte jeg noe som sprelle under benken der jeg satt. Fikk reist meg og under benken lå der sannelig ei sjø aure, størrelsen på denne husker jeg ikke helt, men ifølge min far var den på en 2-300 gram, altså ikke over minstemål, men det viste jo ikke jeg den gangen.

Den smakte hvertfall godt! Selv med blåveis..

Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: mars 22, 2010, 18:02:38 pm »

Ja, slik kan det gå. Du kan være gad det ikkje var ein 10 kilos laks, for da hadde du fått meir enn blåveis.

Min første var vel egentlig en helt annen historie. i 8-9 års alderen hadde eg så smått begynt å få virkelig dreisen på stangfiske, men i samband med at man fikk større frihet til å vandre rundt om som man ville. I tillegg til at eg gikk hver dag forbi ein liten elv som det gikk sjøørret og en og annen laks opp i, så ble det naturlig at det var i denne elven man fikk sin første sjøørret.
Fisken var ca halvkiloen og tatt med nevene på riktig vis. d.v.s. man lurte seg inn på fisken som hadde dagleiet sitt under ein stein, for deretter forsiktig lure hånden innpå den bakifra, for så å stryke den forsiktig på buken. Når fisken var passe avslappet og tilsynelatende virkelig nyter å bli nstrøket på buken, løfter man den forsiktig ut av vannet, for så å flippe den hurtig på land med en gang rykkfinnen treffer overflaten.....
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!