aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #1 på: mars 26, 2010, 12:28:28 pm » |
|
Ja, fisken føler smerte, men ikkje på samme måte som oss. Eg har ofte fått samme fisken om igjen flere ganger, og gjerne innenfor kort tid. bl.a. når eg var guttunge pleide vi gutter å fiske blåstål, berggylte og rødnebb som vi merket. Merkiingen var som regel ein bit streng som vi tredde gjennom ryggfinnen, og som hang løst på samme måte som de "ekte" merkene som forskere bruker. eg husker spesiellt en fisk som eg fikk 7 ganger samme dagen. da fisket eg med krok og agn. Om fisken virkelig følte stor smerte og fikk kraftige trauma fra å henge på kroken, så hadde den nok ikkje bitt på flere ganger.
På ein annen side, så har eg observert at fisk gjerne har forskjellige personligheter og adfersmønster. Noen lar seg skremme lettere enn andre. Noen fisker nekter å ta kunstig agn lenge etter den en gang har blitt fanget og sluppet tilbake, mens andre turer på videre som om ingenting har hendt.
Forøvrig, så passer eg alltid på å la de store fiskene som er over gjennomsnittstørrelsen få gå tilbake, og tar mindre fisk med meg som mat. De store fiskene bærer med seg gen for å vokse fort og bli riktig store, samt at de ofte er fisker som generelt er mer sky enn andre. De vil også produsere enorme mengder med rogn, sammenlignet med mindre fisk. På den måten kan man "hjelpe" naturen i å skape ein balanse i innsjøen man pleier å fiske I, samtidig som man får opp snittstørrelsen på fisken.
|