mai 23, 2012, 20:15:28 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Føler fisken smerte?  (Lest 297 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
borninsin
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« på: mars 26, 2010, 10:41:10 am »

Hvordan er det med fisk og smerte? Føler den noe i det hele tatt?

Jeg personlig har alltid vært sånn at jeg unngår å plage fisken mer enn nødvendig og er raskt ute med å fjerne krok og om fisken er stor nok til en deilig middag så slår jeg den raskt i hodet med ett tre skaft jeg alltid har med. Tenkte igjennom i sommer hvor brutalt fiske egentlig er om fisken føler smerte.
« Siste redigering: mars 26, 2010, 10:54:36 am av borninsin » Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: mars 26, 2010, 12:28:28 pm »

Ja, fisken føler smerte, men ikkje på samme måte som oss. Eg har ofte fått samme fisken om igjen flere ganger, og gjerne innenfor kort tid. bl.a. når eg var guttunge pleide vi gutter å fiske blåstål, berggylte og rødnebb som vi merket. Merkiingen var som regel ein bit streng som vi tredde gjennom ryggfinnen, og som hang løst på samme måte som de "ekte" merkene som forskere bruker. eg husker spesiellt en fisk som eg fikk 7 ganger samme dagen. da fisket eg med krok og agn. Om fisken virkelig følte stor smerte og fikk kraftige trauma fra å henge på kroken, så hadde den nok ikkje bitt på flere ganger.

På ein annen side, så har eg observert at fisk gjerne har forskjellige personligheter og adfersmønster. Noen lar seg skremme lettere enn andre. Noen fisker nekter å ta kunstig agn lenge etter den en gang har blitt fanget og sluppet tilbake, mens andre turer på videre som om ingenting har hendt.

Forøvrig, så passer eg alltid på å la de store fiskene som er over gjennomsnittstørrelsen få gå tilbake, og tar mindre fisk med meg som mat. De store fiskene bærer med seg gen for å vokse fort og bli riktig store, samt at de ofte er fisker som generelt er mer sky enn andre. De vil også produsere enorme mengder med rogn, sammenlignet med mindre fisk. På den måten kan man "hjelpe" naturen i å skape ein balanse i innsjøen man pleier å fiske I, samtidig som man får opp snittstørrelsen på fisken.
Loggført

borninsin
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: mars 27, 2010, 10:28:49 am »

Riktig. Kan man si det sånn at fisken på en måte ikke føler smerte, men registrerer den?

Å den mest humane måten å ta livet av en fisk på er å kutte over strupen på den?

Takker for svar

« Siste redigering: mars 27, 2010, 10:31:31 am av borninsin » Loggført
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: mars 27, 2010, 15:37:31 pm »

Med hard slag mot hodet på fisken med en prist er det beste og raskeste etter min mening.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: mars 29, 2010, 08:18:21 am »

Den mes humane måten å avlive fisken er å slå den over hodet, slik Jack sier, men man kan også raskt knekke nakken på den også, noe som kan være like bra på mindre fisk. Å skjære over strupen på den er noe man alltid skal gjøre etterpå. Om ikkje så ligger alt blodet igjen i kroppen på fisken, og den får ein grålig farge på kjøttet.
Eksempelvis skal ein fillet av fisk ikkje innholde blodflekker, og den skal ha ein frisk farge. Hvit, eller lett transparang hos hvitfisk, og ein frisk rosarød farge hos laks, ørret og røye. Er man riktig heldig har fisk med rødt kjøtt ein kraftig rosarød farge, ikkje gulorange som den gjerne har om man ikkje har "bløgget" den. (bløgge = skjere over strupen og lan den blø fra seg)
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!