februar 10, 2012, 02:42:48 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sjøørret historier om fangst og fiskelykke.  (Lest 377 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
borninsin
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« på: mars 28, 2010, 10:15:40 am »

Har kun vært aktiv en sesong etter sjøørreten hittils og det var ifjor, så er ganske fersk. Men jeg har likevel noen historier fra turene ifjor.

Jeg og to kompiser var å fisket på mærrapanne i April ifjor. Vi dro ut på morgenen engang rundt klokken 10. Etter å ha kastet i noen timer begynte vi å bli utålmodige og begynte å snakke om hjemturen. Brått skrek kompis til å der satt den. Etterhvert som han dro den innover og vi fikk øye på den, så vi 3-4 ørretter som fulgte etter??? Å vi 2 andre kastet ut og etter ett par sveiv så satt det på kroken vår også. Slik holdt vi på i ca en halvtime og dro opp tilsammen 17 pene ørretter. Var pent vær og klart i vannet så man kunne se fisken bite på kroken, det var veldig spesielt.

Jeg og broren min på 16år var også på dypeklo i sommer hvor vi hadde fisket i ca 4 timer uten ett eneste napp eller vak rundt oss. Vi bestemt oss for å dra hjem å var godt på vei hjemover da broren min hiver uti sluken på ett siste forsøk etter å ha sett ett vak. Brått skriker han til å jeg ser stangen bøyer seg. Jeg var sikker på at han tullet eller hadde hektet kroken i noe, men jammen var det ikke en ørret på kroken. Broren min visste ikke helt hva han skulle gjøre så jeg løp ned til han og tok over stangen. Halet i land en pen sjøørret på 1,4kg som er rekord til nå.

Har en historie til om min onkel. Min onkel og hans sønn på 5år var på besøk hos ett vennepar på en hytte på lervik. Sønn hans maste så ille om å fiske litt å etterhvert stakk de ned til vannet utstyrt med en billig stang kjøpt på en bensinstasjon til 250kr. Først kastet sønnen og det gikk jo ikke bra å snøret knøt seg. Mens onkelen ordnet dette og skulle kaste ut for å se at alt var i orden hadde ikke sluken mer enn truffet vannet før det bet på. Onkelen min kjente fort at det var en sværing og dro opp en sjørret på 3.7kg. Dette er ikke tull, har sett bilder av både sjøørreten og stangen de fisket med på samme bildet. Ivertfall er morsom historie om fiskelykke;)
Loggført
storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: mars 28, 2010, 15:31:06 pm »

ikke dårlige greier nei
Kommer ikke på så mange ting akkuratt nå men kan sikkert få slengt inn litt her ettervært
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #2 på: mars 29, 2010, 12:16:10 pm »

Det er september måned og det har vert noen dager med tørt vær. Elva har sunket ein del og det ser fortsatt ut til å være lite fisk på oppgang. Den lille elva har egentlig veldig få plasser hvor man kan fiske med stang, så det blir enten meitefiske, eller at man tar fiskene med håv, eller nevene.

Etter mange år med å måtte høre kjeftende rop fra min mor når hun oppdager at fryseren er full og hun nylig har bakt dobble oppskrifter på boller og annet godt, så har eg endelig fått overtalt henne om å være med og se hvor all fisken kommer ifra. Vi spaserer langs min barndoms elv, og eg peker på den ene fisken etter den andre. Der ligger ein halvkilos sjøørret, og under den steinen ligger ein kilos fisk. Stakkar, hun ser ingen av fiskene eg peker på, bare steiner og sand. At den lille grå fasongen som stikker ut fra bak ein stein, eller den lille trekantede "steinen" som stikekr fram fra under den store der er litt av ein fisk, klarer hun ikkje å se. Etter ca ein haltimes vandring er helt overbevist at eg driver med henne. Her er de eneste fiskene hun har sett vert noen yngel som har pilt opp eller nedstrøms som svarte små skygger på bunnen. Selve fisken har hun ikkje sett p.g.a. kamuflasjen til fisken. Til slutt går eg bort til ein stein hvor eg veit der står ein stor fisk.
Se her, no skal du få se at der virkelig er fisk her.
Eg lurer hånda forsiktig ned under kanten på den store steinen eg sitter på knærne på. Fører forsiktig hånda framover, under buken på fisken. Når eg er komt midt under buken på fisken begynner eg å stryke den forsiktig fram til like bak gjellene og bak igjen til omtrent midt på buken. I førstninga er fisken litt nervøs og truer med å stikke avgårde, men etter hvert roer den seg ned.
Når den er blitt helt avslappet begynner eg forsiktig å lure den andre hånden på plass, for så å løfte fisken forsiktig opp av vannet. I det ryggfinnen bryter vannoverflata tar eg ett raskt tak og slenger fisken på land.
Min mor står der bare og gaper. Hun hadde ikkje sett fisken i heletatt før den plutselig låg og sprelte ved føttene hennes. Opprinnelig var tanken å slippe tilbake fisken, siden den var godt over 3 kg, men når vi ser at dette er ein oppdrettslaks og ikkje ein sjøørret, tar vi fisken med oss. Vi skal ikkje ha laks som graver opp gytegropene til sjøørretten, og ikkje vil vi ha hybrider mellom laks og ørret her heller.
Ved seinere veiing viser fisken seg å være ein plass mellom 3,5 og 4 kg. desverre hadde vi ikkje meir nøyaktig vekt enn det.

Å kile ørret: Denne fiskemetoden er kansje noe av det mest sportslige som finnes da man skal fysisk lure seg innpå fisken, og faktisk få den til å la seg ta på den. Denne fiskeformen er kansje ikkje så kjend i Norge, men var veldig vanlig i England for 200 år siden. På den tiden var det kun de engelske lordene som hadde lov å fiske i elvene. Ble man tatt for tjuvfiske ventet det fengselsstraff og det som verre var. Derfor var det mange som prøvde seg med denne metoden. ble man oppdaget, så hadde man heller ingen fiskeutstyr på seg som kunne brukes som bevis for at man hadde tjuvfisket. Om man ikkje ble tatt med levende fisk i hånden da.....
Det varte ikkje lenge før metoden ble oppdaget, og dømt forbudt i England. Om der er noen som betviler at å kile fisk er mulig, så kan de gjerne lese litt om fiskemetoden i Wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trout_tickling Det er fult ut mulig å prøve denne teknikken her til lands, men det krever de rette forholdene for å komme til fisken på denne måten. Det beste er små elver og bekker med overhengende bredde, eller med store flate steiner som fisken gjemmer seg under. Er elva for stor vil fisken holde seg nede i de dype hølene hvor man naturligvis ikkje rekker å nå den.   

Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!