februar 06, 2012, 09:27:14 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grunneiers fiskenekt  (Lest 572 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
pondus
Mort
*
Utlogget Utlogget

« på: april 01, 2010, 19:19:56 pm »

Har skrevet det samme under Generelt også.

Hei.

Jeg bor i nærheten av et populært ørretferskvann i Sør-Trøndelag. Har et par spørsmål som jeg gjerne ville hatt svar på pga at enkelte grunneiere nekter oss å fiske i dette vannet. Hadde vært veldig kjekt hvis noen hadde visst hvor disse reglene som regulerer ferskvannsfiske finnes på nett. Under lister jeg opp en del fakta og avslutter med spørsmålene som jeg har angående dette.

-Vannet ligger på flere grunneieres eiendom
-Vannet grenser mot utmark
-Fisket er ikke regulert med salg av fiskekort

Under følger spørsmålene jeg ønsker svar på.

-Kan grunneiere nekte oss å fiske i dette vannet?
-Kan grunneiere nekte oss å sette båt på vannet?
-Kan vi sette garn?

Hadde satt umåtelig stor pris på svar som hadde oppklart denne uenigheten. På forhånd takk for hjelpen.
Loggført
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: april 01, 2010, 20:03:25 pm »

Tror nok grunneierene har retten på sin side.

Generelle regler for ferskvannsfiske har du her :

Innlandsfiske

Ved fiske etter innlandsfisk, må en huske:

At det ikke er tillatt å bruke gift, sprengstoff, elektrisk strøm, skytevåpen (unntatt for fangst av gjedde), lyster eller lignende redskap, eller kunstig lys (unntatt for ål- og krepsefangst).
Utover dette finnes det ikke generellebestemmelser om redskapsbruk og  fisketid, unntatt for kreps og elvemusling, men at det mange plasser er gitt lokale fiskeregler (for eksempel i vassdrag med storørret).
At fiske etter innlandsfisk i vassdrag hvor det også går opp laks, sjøaure eller sjørøye i utgangspunktet følger de samme reglene som gjelder for fangst av disse artene. I enkelte tilfeller er det gitt forskrifter med særskilte bestemmelser om fiske etter innlandsfisk i disse vassdragene.
Å kjøpe fiskekort eller innhente fisketillatelse hos fiskerettshaveren,

Les mere her : http://www.dirnat.no/fritidsfiske/ferskvann/

TS Grin

« Siste redigering: april 01, 2010, 20:12:35 pm av Torry » Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: april 01, 2010, 20:16:39 pm »

Det kan leses litt her også

https://sametime.hemne.kommune.no/k2000/k2pub.nsf/viewAttachments/C125720B004500EBC12576D4003F3555/$FILE/10002003.PDF

TS Grin
Loggført

pondus
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: april 02, 2010, 07:55:48 am »

det er vel ingen tvil om at grunneier kan nekte fisking på innmark, men det store spørsmålet er,  Hva når vannet grenser mot utmark?? Det finnes jo noe som heter "allemannsretten"

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/120707.PDF

http://www.dirnat.no/friluftsliv/allemannsretten/

Jeg mener grunneier kan begrense fisking gjennom fiskekort, men har ikke anledning til å nekte/forby.

Det er iallefall fritt fram å sette båt på vannet slik jeg tolker det...

Loggført
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: april 02, 2010, 08:56:33 am »

Etter det jeg kan se så står det ingen ting om fiske i de to artikklene.
Tror faktis at du bør ta en telefon til kommunen på det aktuelle stedet og fohøre deg der.
Som kjent så er det endel lokale regler også for fiske.

TS Grin
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: april 06, 2010, 11:23:00 am »

det er vel ingen tvil om at grunneier kan nekte fisking på innmark, men det store spørsmålet er,  Hva når vannet grenser mot utmark?? Det finnes jo noe som heter "allemannsretten"

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/120707.PDF

http://www.dirnat.no/friluftsliv/allemannsretten/

Jeg mener grunneier kan begrense fisking gjennom fiskekort, men har ikke anledning til å nekte/forby.

Det er iallefall fritt fram å sette båt på vannet slik jeg tolker det...

Det er ikkje fritt fram å sette båt på vannet. Båtfiske og garnfiske er forbeholdt grunneierene såfremt noe annet er sagt. Men så lenge der ikkje er fiskekort og man oppholder seg i utmark, så kan man fiske fritt med sluk, agn eller flue fra land. Oterfiske er også forbudt om ikkje annet er sagt.

Forøvrig er det vanlig høflighet å spørre grunneier om lov å fiske, selv om man har allemennsretten på sin side. Husk at ein høflig framferd gir bedre velvilje fra grunneiere enn å ture frem som man selv vil.
Loggført

pondus
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: april 06, 2010, 17:02:54 pm »

Selvfølgelig har jeg klarert alt på forhånd med grunneier, det er bare det at det er flere grunneiere og noen av dem vil ha vannet for seg selv... Derfor vil jeg belyse fiskerens rettigheter for å viske vekk all tvil rundt dette nokså ømme temaet.

Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: april 06, 2010, 17:32:12 pm »

Enig med deg at der er ein god ide å klarere hvilken rettigheter man har som sportsfisker. Eg har tidligere jobbet mye med dette temaet da eg satt i styret på Nordhordland jakt og Fiskelag, samt NJFF-Hordaland. Det viktigeste var da å opplyse grunneierene om hvilken rettigheter fiskerene har, da det er lettere å lære opp 10 grunneiere enn 1000 fiskere. Det vi som oftest foreslo vat grunneierene gikk sammen og satte opp ett fiskekort. Om ikkje annet så bare ein symbolsk sum, og sette opp noen skilt med telefonnnummer til de lokale selgerene.
Tanken bak dette var for å vise grunneiere at her kunne man faktisk skape ein liten økonomi rundt det å selge fiskekort, og samtidig skape interesse for å ta vare på og forbedre fiskeressursene i vannene deres. Grunneiere som tidligere hadde jaget bort alle fiskere som nærmet seg ble plutselig veldig intresserte i å kultivere vannene sine, sette opp fangst kvoter, maks mål og minstemål på fisken, samt lage gangstier langs vannene sine.

Ikkje bare såg man økonomi i fiskekortsalg (Denne var beregnet til å være minimal, men man fjernet også hodebryet med fiskere som trakket ned gjerder, slåttemark o.l. ved å tilby dem "sukker i stedet for eddik".

Forøvrig så er ett tusenbrødrevann dårlig forretning for grunneiere. Tusenbrødrevann har som regel alltid dårlig vannkvalitet, de vokser til med vannplanter, og små irriterende insekter som fjærmygg og knott er dominerende.

Ett sunt og friskt vann med ein fin bestand af stor fisk har også ein enorm bestand av yngel og mellomstor fisk. Dette fører til at mindre biologisk masse havner på bunnen, næringsvandringen i økosystemet går forter og holder seg i næringskjeden i stedet for å bunnen som slam. Man får større artsrikdom av innsekter, som da naturlig minsker bestandene av knott og mygg (Flere rov insekter med mygg og knott som hovedføde, samt bedre vannkvalitet, som faktisk er ein negativ ting for mygg og knott). 
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!