mai 23, 2012, 20:28:52 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Settefisk  (Lest 222 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: april 16, 2010, 13:05:32 pm »

Her kan vi diskutere alt som har med sette fisk og gjøre

Stort sett i alle elver og vann  som har naturlig gyting ,der naturlig gyting ikke er tilstrekkelig settes det ut fisk.
Enkelte steder setter de ut fisk for kun og tjene penger på det.

Som jeg har nevnt i en annen tråd så ble det satt ut en del i drammens elva forige høst.
Men den fisken er ikke fiskbar i år for det det finnes et minstemål på 30 cm der så fisken må vokse seg til.

Del erfaringer og råd her.
Mange her som har vært med og satt ut noen tenker jeg.
« Siste redigering: april 16, 2010, 13:36:03 pm av Torry » Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: april 16, 2010, 13:43:32 pm »

I min pure ungdom fikk jeg være med OFA i Nordmarka for å sette ut fisk, all fisken som settes ut er oppkom fra den orginale stammen på de enkelte steder.

Det er en regel å følge og det er at fisken som settes ut,
skal være fra samme vannspeil (tror det menes vassdrag)

Man kan altså ikke ta fisk fra for eksempel Drammenselva og sette den ut i Glommavassdraget osv.

Da det gjelder steder det finnes Regnbueørret er fisken satt ut uten å ha opprinnelig tilhørighet i de vannene den forefinnes.
Regnbueørreten er ikke opprinnelig tilhørende i Norge.

TS Grin
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: april 16, 2010, 14:30:11 pm »

Det er jo derfor dem bruker mye regnbue ørret i put and take dammer eller vann for og dra mest mulig fisk.
Dem setter ut gjerne 2-3 kilos fisk for og dra til seg fiskere.bedre og jage den store i elver og fjellvann.
Og ikke i disse vannene som nesten kun har regnbue ørret.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: april 16, 2010, 16:16:06 pm »

Der finnes fire hoved måter/Grunner for å drive med utsetting av fisk.

1. Utsetting av stedegen stamme for å redde/forbedre ein bestand etter forrurensing, eller overfiske
2. Utsetting av samme art men annen stamme av fisk for å forbedre fisket og tjene ekstra penger
3. Utsetting av fisk fra stedegen eller annen stamme for å følge opp forskrifter etter kraftutbyggiing (Permanent løsning som MÅ følges opp hvert år)
4. Utsetting av annen fiskeart for å forbedre fisket i seg selv.

Når det gjelder regnbue så er i de fleste tilfeller utsettingen strengt ulovlig, og bare myntet på å skape ekstra bra fiske for å tene penger. Der finnes forøvrig ett unnatak som eg kjenner til. I hallandsvatnet på Radøy ble det satt ut regnbue i over 35 år. de første to-tre åra var det ny fisk som ble satt ut da regnbue ikkje naturlig hører heime i Norge. For åra deretter ble det årlig avlet fram mellom 10000 og 40000 fisk av den stedegne regnbuestammen for å vedlikeholde fisket. Stammen ble nøye avlet fram for å utvikle ein slankere og meir hurtigsvømmende fisk med bred og kraftig rygg. etter 35 år med egen stamme kan man ikkje lenger si at fisken ikkje hører til der lengre, men at det er ein helt egen stamme. Normalt er det bare små regnbuer som klarer å hoppe når man har den på. I dette vannet var så å si all fisk som bet på kroken mer over vannet enn under i løpet av kampen. Meir sprelsk og kampvillig fisk skal man lete lenge etter.
Regnbuen ble også satt ut midt i gyteperioden til gjedda. Dette forårsaket at nyutsatt fisk gikk løs på gjeddeyngel og rogn til gjedda fikk tennene igjen etter gyting . Da ble regnbuen bytte for gjedda, og avlastet dermed ørretten. Resultat.

1. Fantastisk fiske etter regnbueørret (Fisk opp til rundt 9 kg)
2. redusert gjeddebestand. (Gjedda er ikkje meir naturlig for vannet enn regnbueørretten).
3. økt brunørret og Røye bestand i vannet.

Dette er forøvrig den enesta gangen eg har hørt om utsetting av ukjent art som faktisk har hatt ein positiv effekt.
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!