mai 23, 2012, 21:03:22 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: trolling for dummies  (Lest 2638 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
seahunter
Mort
*
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: juli 08, 2010, 00:39:44 am »

Hei folkens

Er det noen som kunne fortelle en freshman litt om trolling og hva slags utstyr man bør komme igang med. i tillegg hvor er det greit å trolle.

takker for gode informative hands on innlegg

mvh erik
Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: juli 08, 2010, 01:25:18 am »

Heilt enkelt kan du begynne med å dorge med wobblere. I all enkelthet er egentlig trolling bare ett noe fintilpasset form for dorging.
Etter hvert som du lærer deg fisket kan du utvide ferdighetene med dybdeparavan, ekkolodd, og til slutt downrigger og sideparavan. Der finnes ein haug med finesser og taktikker i samband med trolling. disse lærer du bare over tid..
Loggført

seahunter
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: juli 08, 2010, 08:38:55 am »

Aha ! da har det ikke vært så veldig langt unna hva jeg har tenkt.

Jeg kunne tenke meg å prøve trolling i havet, hva slags dybder og utstyr er det greit å bruke på en havsstang (ikke elektrisk snelle) .. tenker da på vekt paravan, og type wobbler.

Loggført
seahunter
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: august 09, 2010, 10:28:06 am »

hei igjen folkens

har gjort noen stakkato forsøk på å bruke dregger / blylodd osv som dyprigger, men desverre helt uten suksess.

etter å ha kikket litt rundt har jeg funnet at prisene på dyprigger utstyr er stive, dvs prisen står helt sikkert til verdien på utstyret...

dermed har jeg kommet til konklusjonen at jeg må lage meg min egen dyprigger... er det noen som har gått denne veien tidligere og har noen tips å dele ?

Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: august 09, 2010, 14:54:31 pm »

Her har du eksempel på noen dybdeparavaner som er billige, og som fungerer Ok.

http://www.avkrokenfiske.com/catalog/index.php?cPath=182_183&osCsid=649487f3ad5b321bda3114a2207f333e

http://www.fisketid.no/dupp-blyparavan-c-157_237.html

Dybdeparavaner er noe eg har prøvd, og som eg har fått ein del fisk på.

Skal du lage deg din egen downrigger, så kan du bruke ett gammelt veggfeste til parabol som utgangspunkt.
Du bør gjerne sveise deg ein spole i jern, eller i nødsfall bruke ein gammel storspole som der har vert fireline elller lignende på. Det er mulig at den lokale sportsforretningen kan hjelpe deg der (Om de har spolemaskin).

Blyloddet, waier, og utløsermekanisme bør du gjerne skaffe orginalt. Totalt kan du greie deg med noen få hundredelapper om du tar deg tid til å finne de rette prisene.
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!