mai 23, 2012, 21:11:46 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan bløgge en fisk?  (Lest 1350 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: juli 24, 2010, 10:14:03 am »

Hei alle sammen.

Finnes det mange metoder for å bløgge en fisk?

Skriv litt om det hvis du kan.

Legg inn noen bilder også, med forklaring.

TS Grin
Loggført

Durango
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: juli 24, 2010, 10:24:58 am »

Bløgging gjør du ved å føre en kniv inn under hjellene ned mot "halsen", til det blør kraftig. Det er viktig å få ut så mye blod som mulig . Heng fisken etter halen, med hodet ned.
Dette er visst tipset ifølge en kokk eller noe. Bilder fant jeg ikke
Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: juli 26, 2010, 08:14:50 am »

Mulig at det kansje først er fiktig å fortelle hvorfor det er så viktig å bløgge fisken.
Når man bløgger fisken skal alt blodet renne ut av den. Da blir kjøttet friskere på farge og smaker mykje betre.

Hovedpoenget med å bløgge fisken er å få kuttet pulsåren på fisken. d.v.s. de store blodårene som går mellom hjertet og gjellene. med små fisk tar eg gjerne og stikker ein finger gjennom fisken , rett bak gjellene og river over. Er det større fisk bruker eg ein kniv. Eg pleier også å knekke nakken på fisken for å sikre meg at fisken er død og ikkje.
Loggført

Fiskeravnen
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: juli 26, 2010, 16:47:49 pm »

Jeg brukter tommelen på ørret. Først slår jeg ihjel ørreten og så brukter jeg tommelen til å bløgge fisken.
Loggført
storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: oktober 05, 2010, 12:14:49 pm »

Er også noen som velger å ikke bløgge laks og sjøørrett for de synes den får bedre smak viss den får ha blodet i seg, men jeg bløgger fisken for da vil den holde seg lenger, alle de bakteriene som setter i gang foråtnelsen er vist i blodet og i hjellene.
Jeg bløgger fisken ved å kjære helt ved det innerste gjellelokket, helt mot fisken. Det syns jeg ser bedre ut på bilder Roll Eyes
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!