februar 10, 2012, 03:07:50 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: ørret, sykdom ?  (Lest 459 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
fabiananker
Mort
*
Utlogget Utlogget

« på: august 10, 2010, 14:27:57 pm »

var ute å fisket i Åseral. fekk 13 ørret og far min fekk 10 på noen timer.

alle var veldig små og tynne. ser ut til at det er alt får mye fisk.  den ene jeg fekk hadde en kanske oppblåst mage.
da vi åpnet den kom det ut dette! aldri sett dette før!  

noen som har peiling på hva det kan vær ?
Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: august 10, 2010, 14:56:57 pm »

No får ikkje eg sett bildet (Blokket av brannmuren vår), men eg tipper på at det er bendelorm. Bendelorm er veldig vanlig i overbefolkede vann. Ett godt forslag til deg. Fisk så mye du orker i det vannet, og ta opp all fisk som er MINDRE enn 500g. Får du noen enkeltfisker over 500g, så SLIPP DEM TILBAKE. Ved å sile ut hvilken fisker du ønsker å ha i vannet vil du etter kvart får mer og mer stor fisk, og bedre balanse i økosystemet.

Gjorde dette med ett lite tjern hvor der var uhorvelig mye småfisk. Etter noen år merket vi følgende.

1. Snittstørrelsen på fisken blir større.
2. Fiskens kondisjon blir bedre (K-Faktor)
3. Fargen på fiskekjøttet begynte å få litt rødtone.
4. Det ble mindre mygg og meir øyenstikkere, døgnfluer, marflo og hoppekreps (Daphnier) i vannet.
5. Gjennomsnittlig levealder på fisken gikk opp fra 4-5 år til 7-10 år.
6. Førstegangsgyting på fisken skjedde i 4-5 års alderen i stedet for tidligere 3-4 års alderen. d.v.s. fisken fikk flere år å vokse på før den gytte for første gang. For de som ikkje er klar over dette, så vokser nesten ikkje ørretten de årene den gyter, for mesteparten av næringsinntaket går til produksjon ag rogn og melke.
Eksempelvis storørretbestander som Hunderørret gyter bare hvert tredje til fjerde år, noe som gir noen år mellom hver gyting for at fisken får vokse raskt. Mange uvitende fiskere tror at stor fisk ikkje gyter, og at de dermed kan ta all storfisken de bare orker. dette er feil. Der finnes flere hundrede ganger flere fisk i de mindre størrelsene enn de få riktig store fiskene, dermed er det naturligvis mange ganger flere små gytefisk enn store. I tillegg så gyter ofte mindre fisk annenhvert eller hvert år i peroder mens stor fisk gyter kansje hvert annet, tredje eller fjerde år.
Loggført

fabiananker
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: august 10, 2010, 15:42:14 pm »

hey. er ikke bendelorm. får det var det i en av dei andre og det kjente faren min igjen.

hvordan kan jeg få lagt med bildet ?

litt beskrivelse. er kansje 1-3 cm i bredden , runde , lys/rød/oransj i fargen. litt svampete i konsitensen
Loggført
fabiananker
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: august 10, 2010, 15:46:39 pm »

http://a.imageshack.us/img844/9633/dsc00121uw.jpg
Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: august 10, 2010, 17:05:09 pm »

Du får kutte dem åpen, så tipper eg at der er ein makk inni kvar kule. Det er ikkje bendelorm, nei, for bendelorm er som regel en stor flatmakk som kveiler seg rundt inni buken på fisken. Den er også somo regel krittkvit, og ganske så flat. Nesten som ett stykke strømpestrikk.
Det du har funnet i din fisk ser ut som måsemakk. I sjøfisk ligger den som kveiler i lever og innvoller, og i enkelte tilfeller også i kjøttet og i skinnet på fisken. i Ferskvannsfisk kapsler den seg inn i ein svampeaktig kule. Kulen er som regel kvit eller gulaktig.

Loggført

fabiananker
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: august 10, 2010, 17:20:53 pm »

ok. takker for hjelp  Smiley btw så var gjennomsnits vekta på fisken kansje 90 g! største var 132g bare. så mye fisk som må fiskes ut her ja tenker jeg
Loggført
Atlemann
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: august 14, 2010, 21:16:27 pm »

Ja det er tydlig mark.. stikker du hull på de så kommer marken ut hvis ikke de alt har kommet ut selv. Vanlig å se de der det er overbefolket og mye måker i nærheten og kanskje en avfallsplass,da har man en evig sirkulasjon av disse. Otra ovenfor Evje er spesielt ett sted jeg har opplevd ekstremt mye av disse,snylter på fisken så de er tynne som åler...
Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: august 16, 2010, 08:21:49 am »

ok. takker for hjelp  Smiley btw så var gjennomsnits vekta på fisken kansje 90 g! største var 132g bare. så mye fisk som må fiskes ut her ja tenker jeg

Fisker du hardt og mye her, og slipper tilbake de få fiskene som er litt større enn de andre, så vil du etter ett par år se endringer i bestanden. Er vannet riktig stort, så anbefaler eg at du kontakter grunneier, og får tillatelse til å fiske med ruse. Noen torskeruser som er strategisk plasserte vil gjøre jobben. Spesiellt om du setter dem ved gytebekken/elva. Pass på å slippe tilbake de få store fiskene som du får. Er de største bare 300-400g så er dette nok til å gjøre en bedre jobb enn det du klarer alleine med ruser, for disse større fiskene vil beite ned på yngelen som er for liten til at du klarer å fiske den opp.
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!