mai 23, 2012, 21:52:43 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hvitting fiske  (Lest 1480 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Barjz
Abbor
**
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: november 25, 2010, 01:03:03 am »

her kan du skrive litt om Hvitting fiske, Havets kylling.  
Loggført

jeg liker å steeke ! Wink
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: november 25, 2010, 08:46:00 am »

Hvittinger er best røkt.Men er en fisk jeg ikke fisker etter lenger.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: november 25, 2010, 09:00:15 am »

Det er jo tid for å starte Hvitting fiske no.
Hvitting er jo en av de arter som er lettest å få om vinteren. Da samler den seg under flytebrygger og i groper på bunnen ved ca 20 meters djup. Dette er også ein fin fisk å få på isen. Der er forøvrig glad i agn og i jiggs.
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: november 25, 2010, 15:14:46 pm »

Her er litt mere opplysninger om Hvittingen

Hvitting (bleike), eller (på nynorsk) kviting (av hvit) er en fisk i torskefamilien
Den største blir ofte kalt Bladhvitting

Beskrivelse

Hvittingen kan bli inntil 70 cm lang og 3 kg, men vanligvis ikke lenger enn 50 cm.
Den er sølvgrå i fargen, mørkere på ryggen og lys på buken.
Kun unge individer har en liten skjeggtråd.
Munnen er overbitt.
Sidelinjen gjør en svak bue over brystfinnene, som har en svart flekk ved roten.
De tre ryggfinnene og  to gattfinnene har kun bløtstråler.
Den første ryggfinnen har 12 - 15 bløtstråler, den andre har 18 - 25, og den tredje har 19 - 22.
Den første gattfinnen har 30 - 35 bløtstråler og den andre har 21 - 23.

Utbredelse

Hvittingen har sin største utbredelse i nordøstlige deler av Atlanterhavet, fra Gibraltar og nordover til Island og Barentshavet. Finnes også i Svartehavet, Middelhavet og vestlige deler av Østersjøen. I Norge finnes hvittingen langs hele kysten, men mest vanlig sør for Stadt.

Hvittingen opptrer fra 10 - 200 m, ofte på mudder- og sandbunn.

Adferd

Hvittingen er benthopelagisk, men tilbringer mest tid som bunnfisk.
Unge hvittinger finnes helt inne ved land, mens de voksne og store individene oppholder seg i litt større avstand til kysten og på større dyp.
De kan vandre over store områder, men lite er kjent om vandringsmønstrene.
Hovedføden er krepsdyr og annen fisk som sild. I gytetiden, fra januar til juli, samles hvittingene i store stimer.
Både eggene og yngelen er pelagisk.
Når yngelen blir omtrent 10 mm søker den ofte beskyttelse mellom nesletrådene til brennmaneter.
Når den blir 50 - 100 mm lang søker den mot bunnen.

Økonomisk betydning

Hvittingen er en svært god matfisk og det foregår et kommersielt fiske etter den med trål og snurrevad.

TS  Grin

Loggført

JBR
Mine blogger
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: desember 29, 2010, 10:48:39 am »

Får en del hvitting på sommer og høst, da fra båt og vanligvis med makrell som agn. Hvordan er den å fiske fra land med sluk ?
Loggført

Sportsfiske         
Tjene Penger         
Fiskeutstyr
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: desember 29, 2010, 23:51:59 pm »

Det er vel enklest og få den på agn fra land også vel...
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: desember 30, 2010, 11:12:54 am »

Min erfaring når det gjelder Hvitting er agnfiske..

Hva slags agn? sild og makrell har jeg fått mest på...

TS Grin
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: desember 30, 2010, 14:39:51 pm »

Om du skal fiske med sluk på vinteren etter hvitting, så er det Jigg's som gjelder. husk at jig'en skal fiskes så sakte som mulig gjennom vannet. Glefs jig fungerer ikkje så bra på hvitting. I stedet skal du bruke ein vanlig krøllhale jig, men kulehode som veier 10,5 eller 14 gram. Grunnen til at eg nevner disse vektene er at kulehode jigs veies som regel i oz. 1 oz er ca 28g, og de vanligeste størrelsene er 1/2 oz (ca 14g) og 3/8 OZ (Ca 10,5 g)
Bruker man større jigs kan man naturligvis også få fisk, men i de fleste tilfeller er jig kroppen for stor til at hvittingen klarer å sluke den.

Til dette fisket bruker man gjerne 0,12 mm supersnøre, eller 0,25mm til 0,30mm Monofilament.
Som oftest holder hvitting seg like over bunnen. Gjerne under flytebrygger, eller over flat bunn rundt holmer og skjær.
Hvitting er glad i bløt bunn hvor den kan finne krepsdyr, børstemakk, sandmakk, og andre godsaker den kan meske seg med.
Naturligvis er naturlig agn best, men det er ikkje alltid man har makrell for hånden, og med dagens fiskepriser, så er det ikkje alltid så morro å kjøpe fisk for å bruke som agn.
Da er Jig ein fantastisk god løsning.
Eg har til og med fått berggylt på hvittingfiske med jig om vinteren, og dette er ein fisk som nærmest er i dvale om vinteren.
Forøvrig er også torsk, flyndre, sei og lyr virkelig sugen på jigs, og er sjøørretten på jakt etter børstemakk, så sier den ikkje nei takk til ein riktig fisket jig.

Loggført

JBR
Mine blogger
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: januar 02, 2011, 10:59:45 am »

Takk for gode tips. Jeg fisker mye med jig så det skal forsøkes etter hvitting også. Liker vanligvis godt å bruke jigger som oppheng. Da jigger som er laget av "hår" og er forholsvis små. Torsk, sei og lyr biter villig på disse hele året.
Loggført

Sportsfiske         
Tjene Penger         
Fiskeutstyr
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: januar 03, 2011, 09:13:46 am »

Takk for gode tips. Jeg fisker mye med jig så det skal forsøkes etter hvitting også. Liker vanligvis godt å bruke jigger som oppheng. Da jigger som er laget av "hår" og er forholsvis små. Torsk, sei og lyr biter villig på disse hele året.

Bruker du jig som opphenger, så mistenker eg at du har ein tyngre sluk for å få sakene ned. Da kan du glemme å få det beste mulige fisket med jig. Hele poenget er at man skal fiske med lett utstyr som beveger seg seint i vannet. Det er akkurat på grunn av at de fleste bruker kaste sluker /Kaste pilk at nordmenn aldri har lært seg å fiske på rett måte med jigg. Jiggs skal ligne på småfisk som roter i bunnen etter mat, eller makk og skalløse snegler som beveger seg sakte bortover bunnen. Fisker du med den farten som ein vanlig sluk gir, så går fangsten din ned, og du får mange jig kropper å bytte fordi fisken bare napper i halen på jig'en.

Ein kastepilk skal ligne ein svæmmende, frisk fisk i vannet. Fisken vil da hugge etter halen på byttet. De små jiggene dine som du har som opphenger fungerer bra ganske enkelt fordi de er så små som de er. Fisken kan sluke dem hele. En jig skal fiske så sent i vannet at fisken klarer å ta den i første jafset. Fisker man med ein vanlig 10g jig som opphenger, så vil den dras så fort gjennom vannet at fisken på forkrøple byttet sitt før den kan sluke det. Da hugger fisken kun i halen på jig'en, og du mister mange jig kropper, uten å få fisk.

Når du fisker om vinteren er fisken treg og dorsk, og den gidder ikkje jage etter bytte som suser gjennom vatnet som ein tjuv med snuten i hælene. Da tar den heller dorske og trege botten dyr som beveger seg sakte bortover bunnen.
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!