mai 23, 2012, 22:03:03 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: sjøørretfiske på vinter og vår.  (Lest 2224 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
JBR
Mine blogger
Mort
*
Utlogget Utlogget

« på: desember 26, 2010, 11:25:58 am »

Noen som har gode tips om fiske etter sjøørret på vinter og vår, før børstemarksvermingen? Jeg fisker med sluk langs kysten av Sørvestlandet og får forholdsvis lite sjøørret på denne tiden.
Loggført

Sportsfiske         
Tjene Penger         
Fiskeutstyr
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: desember 26, 2010, 23:56:28 pm »

PÅ denne tiden er vannet kaldt, og fisken treg. Da er eneste løsningen å bruke forholdsvis lette "Kyst wobblere" og sluker med stor overflate. Disse må man fiske ganske så sakte med for å lokke fisken til å hugge.
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: desember 27, 2010, 10:26:23 am »

Etter det jeg har erfart er Sjøøreten veldig aktiv når vannet holder rundt 10 varmegrader.

TS Grin
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: desember 27, 2010, 11:41:48 am »

Dupp og hel agn sild funker hele året.ca 2 meter fortom
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
diskusjonen
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: januar 09, 2011, 17:52:11 pm »

På din kant av landet, bør mulighetene være gode nå. På vestsiden av Karmøy og Jæren blir ikke vanntemperaturen veldig lav.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: januar 10, 2011, 09:09:00 am »

Tja, vennet blir vel noe kaldere enn 5-6 pluss grader hos deg også, og det er jo kaldt for fisken. Vanntemperaturen blir nok aldri under 0 grader, så her er det virkelig små marginer.
« Siste redigering: januar 10, 2011, 15:29:20 pm av aurebu » Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: januar 10, 2011, 11:30:42 am »

Ja her i drammens distriketet er det muligheter nå mye is over alt så det er muligheter for sjøørret nå om dagen men di fleste må jo slippes ut igjen for dem er for tynne men det hender det biter på noen bra sugger også.
Loggført

zonker
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: januar 13, 2011, 20:12:01 pm »

Langst Fornebu er det folk som for sø fangst opp til to dager siden
Loggført

God invented women,then came fly fishing.http://zonker.blogg.no/
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: januar 14, 2011, 12:18:31 pm »

Muligt at  det er isfritt langs land ved fornebu hører det er mange som fisker etter SØ der.
Loggført

lystfiskern
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: februar 10, 2011, 00:11:01 am »

Som tidligere nevnt vil du ha best mulighet om du bruker sluker med stor bæreflate og kystwobblere, som kan fiskes inn relativt sakte. Du kan også vurdere å feste sluken din bak en ørretbombe for på den måten å holde agnet mer flytende. Ikke vær redd for å bruke skrikende farger. Danske og svenske sjøørretfiskere har i flere tiår bevist at hvite, gule, røde og sorte sluker fisker veldig bra når det er kaldt i vannet.
Husk også å være mobil i ditt fiske, prøv flere plasser dersom du ikke finner fisk relativt fort der du er.

For egen del har jeg gode erfaring med store utgaver av Loftys Cobra/Tasmanian Devil, gjerne i kombinasjon med en lekker flagrende flueopphenger. Og som det også sies, dupp og agn er ALDRI feil i de kalde månedene. Kanskje den beste løsningen om du er mere stasjonær.

Tvi-Tvi
« Siste redigering: februar 10, 2011, 00:16:53 am av lystfiskern » Loggført
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: februar 10, 2011, 08:31:35 am »

lystfiskern takker for en kanon ide,jeg har aldri tenkt tanken engang at jeg kan bruke ørretbomberen til å løfte sluken i vannet.
Men tenker med en gang blir det ofte litt kluss med sena når du kaster ut da eller går det som regel greit og hvor langt etter bomeren bruker du og ha sluken. ?
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: februar 10, 2011, 09:13:35 am »

NB !, Nils Master Invincible går sjeldent djupere enn 2-3 meter. Dette er også ein av de meir lettkastede wobblerene da den er laget av abachi tre, og ikkje balsa eller plast. Den finnes også i ett stort fargespekter som er spesiellt bra på sjøørret.

Loggført

lystfiskern
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: februar 10, 2011, 20:15:36 pm »

hvor langt etter bomeren bruker du og ha sluken. ?
Avhenger av dybde der jeg fisker.
Fisker jeg lang-grunne sørvendte viker bruker jeg ofte en flytende bombe og ca 1- 1,3 meter fortom. På det viset kan jeg nesten "jigge" inn agnet uten å risikere å sette fast.
Fisker jeg dypere vann går jeg ofte for en "suspending" eller synkende fortom og øker lengden på fortommen.

Man vil jo i utgangspunktet finne en middelvei på fortomslengde. Du vil gjerne ha agnet litt unna bomberen, samtidig ikke for langt slik at det gir deg problemer under kast og håving av fisk.

Som du helt riktig antyder så kan det være litt småtraslete med FOR lang fortom, men vi som fisker med laaaaaaaang fortom på flue/dupp har jo lært at det går an å gjøre kastet i ett slags "spey-kast" med fortommen stadig i vannet når bomba er opp mot stangtuppen, klar for kast.
Dette går til en hvis grad an å bruke med sluk på fortommen, men du vil få et mer markert mot-rykk i stanga når sluken rives ut av vannet.
Her er det bare øving,øving og en god dose øving som skal til før du mestrer kastet.
Loggført
Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!