mai 23, 2012, 22:30:05 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fisketider i Jølster og omegn  (Lest 536 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Gregers
Mort
*
Utlogget Utlogget

« på: februar 22, 2011, 14:15:02 pm »

Min bror og jeg har nå vært i Jølster kommune å fisket de tre siste årene. Vi har alltid fått masse fisk, men ofte veldig mye smått 50-150 gr.

Vi har vanligvis dratt opp siste uken i Mai, men jeg tror kanskje at dette er litt tidlig. Det kommer selvfølgelig ann på hvor lang og kald vinter det har vært, men vi har ofte slitt med å bare få fisk i elv og ikke noe særlig i vann som ligger i området.

Han vi leide hytte av i fjor mente at det var for tidlig på sommeren og at det var for kaldt i vannet pga den lange vinteren. Det var jo flott at han sa dette til oss siste dagen etter at vi hadde brukt 6 timer i tre dager på å dorge rundt i hele Jølstervannet! Alt vi fikk var en ørret på 600 gr og 6-7 napp.

Er det noen her på forumet som er kjente i traktene, det trenger ikke være i Jølstervannet men i Sogn og Fjorande. Vi skal til å bestille en hytte i løpet av neste uke og setter stor pris på noen innspill på når det er best å fiske i disse traktene.

Håper på å få noen innspill fra dere her på forumet.

Mvh

Gregers
Loggført
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: februar 22, 2011, 17:20:58 pm »

Etter som jeg har funnet ut så er fisket best på våren, det er nok bare en tilfeldighet at dere bare har fått "småfisk"

Sitat : Jølstravatnet er kjent som eit av Noregs beste fiskevatn! Rekorden på fangst av ørret på stang på 12,1 kg på sluk våren 1996.

Dette er jo noen år siden, men det går an og ta kontakt med kjentfolk os spørre om når det er best fiske.
Hvis de vil dele de opplysningene da?

Dessuten så er vel ikke det så usant det eieren av hytta sier.

TS Grin

Loggført

Gregers
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: februar 22, 2011, 17:32:05 pm »

Rekorden fra 1996 er vel grunnen til at vi startet å dra opp dit, men dessverre har vi bare fått småtteri so far... Største er vel på 800 gr og vi har vært der nå de siste tre årene.

Vi har vært i kontakt med en del folk der opp og de sier bare "når vannet er varmt nok" og vil ikke helt gi slipp på når bettet er godt der opp. Uansett, jeg tror vi gir det en sjanse i år også, men vi tenker å dra i midten av juni så får vi se hva som kommer ut av det ;-)

Gregers
Loggført
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: februar 22, 2011, 21:27:22 pm »

Regner med at den idielle temeraturen i vannet er rundt ca 10 grader, samme som for sjøørreten..

TS Grin
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: februar 23, 2011, 09:50:26 am »

De to første ukene i Juni pleier å være beste fisketiden på Vestlandet. Forøvrig så må du dorge med wobblere som er 6 cm eller helt opp til 15 CM for å få riktig stor fisk. Ørret som har passert kiloen pleier som regel å gå helt over til å være rovfisk, d.v.s. den går over på fiskediett, og slutter stort sett å spise insekter.
Loggført

skoging
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: februar 27, 2011, 20:02:36 pm »

hei eg bur i sogndal . eg fisker i straumane et vatne mellom hafslo og veitastronds vatne . det er vorte trakta som en av dei beste plassene å fiske i sogn og fjordene . det er å anbefale på det sterkeste
Loggført
Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!