mai 24, 2012, 07:37:38 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sjøørret vs Sei  (Lest 283 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
Leiv Erik
Mort
*
Utlogget Utlogget

« på: juni 02, 2011, 10:50:12 am »

Hei, jeg har fisket noen sjøørret i mitt liv, men fra tid til annen opplever jeg store forekomster av sei i områdene jeg fisker i, mitt spørsmål til dere her i forumet er om noen kjenner til om sei og lyr vaker? Jeg har sett store fisk vake uten at jeg har noen suksess med fangst, seien derimot biter som faen, jeg tror det er sei som vaker...?  Grin

Loggført
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: juni 02, 2011, 12:06:20 pm »

Seien er kanskje den av torskefiskene som særlig om sommeren oppholder seg nærmest overflaten.
Større sei oppholder seg gjerne på noe dypere vann og gjerne nærmere bunnen.

I og med at småseien oppholder seg nærmest overflaten skulle man vel tro at den også vaker.

TS Grin
Loggført

Leiv Erik
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: juni 04, 2011, 17:46:00 pm »

Jeg har googlet litt på sei og funnet ut at den vaker, ihvertfall ikke ukjent at den beveger seg helt i vannskorpen på jakt etter mat, som med sjøørreten, takk for svaret ditt
Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #3 på: juni 06, 2011, 10:01:42 am »

Både Sei og Lyr kan vake. Det kan forresten også makrell finne på å gjøre. Ordet vake er vel ikkje helt rett om man sammenligner med ørretvak etter insekter. For med Sei, Lyr og makrell, så er det snakk om at den jager småfisk til vannoverflaten som den tar helt i overflaten. Noen ganger tar den også rødåte og andre krepsdyr som ligger like under overflaten.
Var og fisket sammen med ein kompis som røyker. Han slengte sneipen i vannet, og før den hadde lagt der i to minutter hadde der vert minst ti småsei oppe for å smake på sneipen.
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!