mai 24, 2012, 07:38:01 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva slags fisk er dette?  (Lest 245 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
ingvaldi
Mort
*
Utlogget Utlogget

« på: juni 03, 2011, 19:20:06 pm »

kan noen si meg åssen fisk dette er?

Jeg fisket sikkert 100 av disse som barn på båtbrygga vår med enkel line med krok og bolledeig som agn. de blir seriøst store, husker jeg og far veide en av de store som målte 4,7kg og jeg har fått større, sikkert drøye 5 kilo.

Jeg gikk den gang for rundt 15 år siden rundt til gamlingene og spurte åssen fisk det var, og noen sa abbor og sik, noe det absolutt ikke er, noen sa til og med sei, så vi gav opp så vi kalte det bare mort jeg og gutta.

Gikk ned på brygga for nostalgiens skyld i dag tidlig og de vaker enda rundt de 3 samme gamle båtene som har stått der i 20 år. Dog ikke så store enda, men de store kom alltid på seinsommeren om jeg husker rett.

Det er ca en meter vann der de surrer rundt og spiser bolledeigen min Smiley

Long story short: åssen fisk er dette? http://imageshack.us/f/8/bildezd.jpg/
(ny på forumet og veit ikke hvordan jeg legger opp bilder, så følg link av bildet jeg har lastet opp)
Loggført
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #1 på: juni 03, 2011, 22:21:37 pm »

Mulig dette er en Vederbuk

Se på denne og sjekk :  http://home.online.no/~lraakil/Ferskvannsfisk/Vederbuksiden.htm

Eller en Stam : http://home.online.no/~lraakil/Ferskvannsfisk/Stamsiden.htm

Vanskelig å se når finnene på ryggen ikke syntes på bildet ditt

TS Grin
« Siste redigering: juni 03, 2011, 22:27:36 pm av Torry » Loggført

ingvaldi
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: juni 04, 2011, 01:01:04 am »

Se der ja! Det er definitivt en årbuk! utifra hva det står om fisken. beskrivelsene wikipedia og andre sider har av fisken er det faktisk ikke tvil. At de små årbukene holder som regel sammen i grupper, og det gjør de her også, 4/5 stykker. og de store kjører alltid solo og er vilt vanskelig å få på land hvis du ikke får et perfekt feste med kroken, og at det er en skikkelig fighter, det kan jeg skrive under på hehe.

Var den første fisken jeg dro aleine på stang uten hjelp av far, da var jeg 4 år gammel og pappa satt meg på flytebrygga på stranda rett etter vi hadde flytta dit så han kunne bygge garasje med snekkern i fred og ro. Plutselig hører han meg skrike som en gal, så han løper de 150 meterne ned til stranda og ser meg sitte oppå fisken med hele kroppen min og begge arma godt planta inni fiskemunnen og gråt som juling haha! Husker det godt for å si det sånn! fisken var jo godt over 2 kilo men føles ut som en makrell på 3!

Men én ting jeg stusset på var norgesrekorden, http://no.wikipedia.org/wiki/Stam skriver at rekorden i Norge er på 3,43 kilo. Måtte snakke med pappa om storfisken vi veide, og han var sikker på det var 3,7 selvom jeg sto på mitt og sa 4,7. men det er vel som med fiskehistorier flest, blir større og større fisk etter som tida går! Men fortsatt over norgesrekorden, samt jeg har fått større fisker enn den vi fikk veid!
Vel, skal være her hele sommerferien, så hvis ting var som i gamle dager skal jeg oppdatere wikipedia om et par måneder! (litt tøft med uoffisiell norgesrekord hehe)

Nei dette syntes jeg var artig! Tusen takk for hjelp og skal legge ut bilder av Norges største Årbuk så fort ferien starter Wink
Loggført
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #3 på: juni 04, 2011, 09:56:57 am »

Hei igjen

Morro at du traff riktig fisk da, hvis du skulle fått den fisken du fikk som Norgesrekord måtte den ha blitt registrert.
Det var nok ikke tenkt på den gangen du fikk den.
Men allikevel bra gjort av en guttunge som du var den gangen.

PS. Husk å få registrert den til sommeren da !

TS Grin
Loggført

ingvaldi
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: juni 04, 2011, 10:17:02 am »

Ja, nei det var ingen som viste egentlig åssen fisk det var engang, og selvom pappa var glad i meg, trodde han nok ikke jeg dro norgesrekorder på gammelbrygga hehe!

Men ja, skal gjøre det skikkelig og registrere det når de store kommer innover. bare gamlinger som bor her, så de har ikke akkurat fiska tørt vannet heller! artig artig!
Loggført
Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!