Hallo godtfolk.
Tenkte jeg skulle dele en godbit med dere.
I fjor på denne tiden ble det snakk om at jeg og min bedre halvdel skulle være med svigers på ferietur.
Mange tapte diskusjoner senere ble billetter bestillt og destinasjonen var satt til Madeira.
Pensjonist sted tenkte jeg:) Jaja, vi får vel se hva øya kan tilby. Min gode venn google kunne da fortelle meg at her var det STORE muligheter, kjempeSTORE muligheter:) BIG GAME FISHING.
Tvilen min var byttet til ren glede og måneder med venting kunne begynne.
I juli skulle forholdene være bra for både Blue marlin, white marlin, sverdfisk, big tuna, wahoo og mange flere arter så dette lovet bra.
Vi ankom på Madeira i ganske kraftig vind å landingen var alt annet en behagelig. Det var både skrik, hyl å grin i hele flyet men vi kom da ned takket være gode piloter. Sikkert ikke hvem som helst som får lande på den flyplassen.
2 dager senere var det dags å finne ut hvor man kunne bestille fisketur. Vi tok kontakt med Solia sitt kontor på øya og de ringte å bestillte tur for alle 4 allerede 2 dager etter:)
www.madeira-fishing.comJeg og gjenget møtte opp på kaia kl 10.00 klare som speilegg, iallefall jeg.
Båten vi skulle ut med heter Lara Jade. Jeg husker ikke hva kapteinen heter men han var litt av en type med mange historier å et kjøleskap full av iskald øl:) Coral heter mitt nye favoritt øl

Vi hadde booket en halv dag med delt fiske(Ca 4 timers tur)
Det var også 2 andre Normenn som hadde bestillt tur denne dagen. Husker ikke navnet på dem men hvis dere er på forumet å leser dette så kommenter gjerne:)
Vel ombord, i allt 4 fiskere fordelt på 6 stenger. 1 stang hver + 1 stang som ble delt av 2 personer. Jeg delte stang med svigerfar å han sa at hvis det skulle bite på den delte stanga skulle jeg få æren av å sveive inn. Så da hadde jeg 2 stenger:) Samboeren min å svigermor var også med som tilskuere.
Jeg hadde ikke satt meg inn på forhånd hvordan dette fiske fungerte så overaskelsen ble stor da vi startet fiske. Båten kjørte i ca 12-14 knop fart og fiskeredskapene suste som små torpedoer rett under overflaten så vannet sprutet, ca 5-25 meter bak båten. Dette var underlig må jeg si å ikke i nærheten av hva jeg hadde forestillt meg.
Jaja, man får vel stole på ekspertene.
Her er et bilde av farkosten vår, Lara Jade.

All fiske er catch and release å noe som heter billfish foundation.
Dvs at hvis jeg hadde fått en umerket Blue Marlin ville den blitt merket med dato, båt/kaptein, å mitt navn hvis den hadde blitt fanget på min stang. Og hvis fisken i ettertid hadde blitt fanget av noen andre ville både båten/kapteinen og jeg fått 1000 dollars fra denne Billfish foundation:) Cool stuff.

Stengene var av typen solide saker:) Å snellene var av type ekstra solide saker;) Penn Reels.
Husker ikke helt tykkelsen på lina men tror det var 0,60 eller 0,90. Jeg sjekket hvor hardt bremsen var justert og jeg kan fortelle at det var så vidt jeg fikk dratt ut lina. Sykt.

Fiskeredskapen som ble brukt var av typen ektra stor.
Skal vel etterligne blekksprut. Dette var den største jeg fant i båten:)
Vi brukte ikke riktig så store denne dagen men kapteinen kunne fortelle noen røverhistorier om akkurat den på bilde:)

Her er bilde av typene vi brukte.

Her er et bilde av the hot seat. Jeg måtte sitte i den når kapteinen skulle forklare hvordan ting skulle foregå hvis vi skulle få noe på kroken:) Det ble litt timing feil på demonstrasjonen å kapteinen klødde seg sikkert litt i capsen etter dette men tror alle skjønte tegninga. hehe. Det ble liksom litt rart å sitte der å late som om noe var i andre enden.

Her er to forventningsfulle fiskere med nistepakka kapteinen hadde med seg

Det ble i det hele tatt mye venting, å hva annet kan man gjøre når man venter en å forsyne seg i kjøleskapet.
Så det ble mye øl å lite fisk

Jeg snakket en del med kapteinen og midt i en av (røver)historiene hans om tidligere fangster hviner det fra stanga jeg og svigers har på deling. Vi skvatt til å pulsen steg over det som er helsemessig forsvarlig.
Desverre hadde ikke fisken truffet ordentlig å det skulle vise seg at dette var alt av action vi fikk oppleve på denne fisketuren.
Men uansett, vi hadde en fantastisk dag på havet så man får være fornøyd med det.
Som bonus traff vi på en hel flokk med Delfiner. Det var drit tøft.
Dem svømte rett foran og ved siden av båten å hoppet sånn at vi fikk knipset en del bilder.
Like brått som de dukket opp så forsvant dem.

Vi fisket oss i land å turen endte på ca 5 timer.
Dette anbefales på det sterkeste.
Jeg vet iallefall at neste sydentur blir bestemt av meg,
og den går til et sted der man kan oppleve Deep sea big game fishing

Mvh Jiggy