mai 24, 2012, 08:24:17 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1 2 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fiske med sluk i sjøen!  (Lest 6077 ganger)
0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.
ole
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: oktober 06, 2006, 12:44:55 pm »

Fisker i grunn ikke mye med sluk. mest i sjøen etter Torsk og får fisk nesten  hver gang.

Har aldri fått noe annet en Torsk på sluk, kan det være jeg fisker på feil måte?

Kunne vært moro med en ØRRET nå og da også  Smiley
tips på bra Ørret sluker tas imot med glede.
« Siste redigering: oktober 06, 2006, 13:08:43 pm av ole » Loggført

Fugl eller Fisk?
http://www.hektner.no
Plopp
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: oktober 07, 2006, 23:19:14 pm »

Her er et lite triks som jeg benytter meg mye av når jeg fisker etter ørret i sjoen.
Snik deg innpå fiskeplassen slik at fisken ikke skremmes, stå ikke oppreist og lag silluett slik at fisken kan se deg.
Kamufler deg nøye slik at du glir inn i terrenget rundt deg.
Bruk skikkelig utstyr for sjøfiske slik at landing av ørret ikke blir et problem, husk alltid å ha med hov til landingen av fisk.
Et godt slukvalg kan f.eks være 40 gram stingsild, da denne har en overtruffen gange i vannet og kan kastes langt.
Fisk sluken inn på høy hastighet og gjerne langs bunnen.
Bra fiskeplasser for ørret i sjøen kan være grunner og i strømmkanter.
Badeplasser er som regel gode plasser for dette fisket.

Loggført

Ei knakande god stang
pcgutt
Administrator
Sjø Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: oktober 10, 2006, 22:05:15 pm »

Hei Plopp!
Mange bra tips du hadde her. Det variere nok en del på hvor i landet man fisker. Vi kjører som regel bil helt frem dit vi skal fiske. Vi fisker med sluker på 10-21 gram (noen ganger 28 gram) og fisker høyt i vannet. Farten vi sveiver sluken inn i er avhengig av når på året vi fisker.
Det blir en del turer utover høsten. Fiskekompisen min leder årets sjøørret konkurranse med en sjøørret på skarve 600 gram.
Kan ikke la ham vinne med den.

Grin
Loggført

Hva søren biter Lutefisken på?
TheBestMann
Abbor
**
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: oktober 16, 2006, 15:28:11 pm »

Hei

Lurer på om denna som kom med tips om 40 grams sluk og fisking gjerne langs bunnen har fått noe på den måten.. tenker da ørret..det strider mot all viten og tips jeg har fått oppgjennom årene ..

Loggført
Plopp
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: oktober 19, 2006, 01:37:04 am »

Det har da blitt noen med denne metoden å fiske på.
Ved en dybde på opptil 10 meter ser fisken sluken uansett om det fiskes høyt eller mot bunnen og etter det jeg har erfart er det det samme hvor en fisker på slike dybder.
Fordelen som jeg ser det ved å fiske dypt er at det gir større muligheter for annen fisk også.
Loggført

Ei knakande god stang
Bubba
Mort
*
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: oktober 20, 2006, 00:53:03 am »

Ser det er litt delte meninger om valg av sluk her men som jeg selv har erfart skal man ikke kimse av tunge sluker til ørret fiske i sjøen.
Bruker selv ofte tyngre sluker til dette fisket, selvfølgelig avhengig av årstid osv.
Størrelsen på en 40 gram og de jeg ofte bruker som er på ca 30 gram er ikke betydelig stor, og kastevekten er igrunn ca 10 gram forskjell.
Har hatt et godt fiske etter sjøørret med ovennevnte sluker gjennom en årrekke.
Har prøvd alt fra 4 gram og oppover men havner som regel opp med slukvekter på 21-30 gram.
Min erfaring er som tidligere nevnt i denne diskusjonen at fiske på opptil 10 meter dybde er det ikke vesentlig om en fisker dypt eller rett under overflaten da fisken ser sluken uansett ved klart vann.
Har erfaringer med at ørreten tar uansett når den er i bettet og det hender jo forsovidt ofte når en fisker i sjøen.
Når det gjelder fiskemetoder er det mange ord som er skrevet om dette opp igjennom tidene.
Jeg synes det er greit å variere slukvalg og hastighet på sluk det har ivertfall gitt meg mange fine og fast fisk.
Har opplevd mange episoder som har gitt fast fisk som strider mot det som er skrevet osv.
Et eksempel på dette var min største fangst av sjøørret det ble 13 stk ingen under kiloen.
Dette foregikk på helt blank sjø med full sol og en båt som dro tømmerstokker 20 meter bortenfor der jeg stod, skal en tro det som står skrevet alltid gjelder ja da skulle vel dette være helt umulig.
Forøvrig har jeg hatt mange gode fangster ved høylys dag og godt med sol.
Det viktigste er vel å komme seg ut å fiske for å få fast fisk skulle jeg tro.
 Smiley
Loggført

Tjohei
r0adkill
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: juli 26, 2008, 14:24:33 pm »

like mange meninger som det er fiskere Wink

fiske med sluk i sjø etter sjø ørret fungerer bra, sålenge det er ørret i området.
jeg pleier å begynne ørretfisket når det er så mørkt at jeg må bruke lys for & knyte knuter.
store woblere eller stor stingsild med grønnskjær er en klassiker.
jeg opplever å ta mye tisk når jeg sveiver silda så fort inn at nesetippen går klar av vannet.
Loggført

spekelaksen
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: september 07, 2008, 11:54:25 am »

Sjekk http://spekelaksen.blogspot.com/ er dette en laks eller ørret?Huh?
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: september 07, 2008, 12:06:36 pm »

Det ser ut som en laks syntes jeg,men hva er det stygge såret på den har du brukt klepp eller var den skadet fra før ??
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
spekelaksen
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: september 13, 2008, 22:05:17 pm »

Fisker stort sett bare med sluk i sjøen. Favoritten er 40 grams rød/sort møresild hologram (tror den heter Hologram) ihvertfall er den sølvglinsende. Tidligere i sommer var den hissig på 18-20 grams stingsild men den måtte være blå. Var i dag å fisket med sluk. Prøvde alle varianter i slukesken men ikke et napp. Det var ca 1 til 2 timer før full flo. Seien og torsken gikk i stim rett nedenfor berget men den var ikke interessert med det var tusenvis av yngel.
Loggført

Hysefiskeren
Gjest
« Svar #10 på: oktober 12, 2008, 17:03:19 pm »

Jeg ser mange av dere gjør suksess på å fiske med sluk, jeg har fått mange tips, og jeg kan knapt vente til våren  Wink
Loggført
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: oktober 12, 2008, 18:53:32 pm »

Du trenger ikke vente til våren med og prøve deg på slukfiske det kan praktiseres hele året med hell.
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: oktober 13, 2008, 10:31:23 am »

Mulig jeg er litt enspora,men jeg sverger til Viking Herring, den har ihvertfall jeg fått desidert mest fisk på i sjøen.

10- 15 grams sølv/blå-

Til Sjøørret og makrell faktisk tatt noen torsk også men da fisket jeg forholdsvis dypt.

« Siste redigering: oktober 13, 2008, 15:37:55 pm av jack » Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: oktober 13, 2008, 15:38:12 pm »

Torry Smiley
Ja du burde gå og kjøpe deg noe annet snart og prøve mye annet bra der ute som funker like bra,Får ikke på herring eller jeg.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: oktober 13, 2008, 15:57:16 pm »

Har fisket med Herring. den er jo enda ein av Møre-sild etterligningene som florerer på markedet. Den fisker derimot bedre enn mange av de andre. Selv liker eg orginalen bedre. Gjerne i Sølv Blå til sjøørret. Ellers kan ein god gammel tobis, eller toby slim være bra når sjøørretten går inne på grunt vann med vekslende skjellsand/stein bunn.
Loggført

Sider: 1 2 »   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!