Ser det er litt delte meninger om valg av sluk her men som jeg selv har erfart skal man ikke kimse av tunge sluker til ørret fiske i sjøen.
Bruker selv ofte tyngre sluker til dette fisket, selvfølgelig avhengig av årstid osv.
Størrelsen på en 40 gram og de jeg ofte bruker som er på ca 30 gram er ikke betydelig stor, og kastevekten er igrunn ca 10 gram forskjell.
Har hatt et godt fiske etter sjøørret med ovennevnte sluker gjennom en årrekke.
Har prøvd alt fra 4 gram og oppover men havner som regel opp med slukvekter på 21-30 gram.
Min erfaring er som tidligere nevnt i denne diskusjonen at fiske på opptil 10 meter dybde er det ikke vesentlig om en fisker dypt eller rett under overflaten da fisken ser sluken uansett ved klart vann.
Har erfaringer med at ørreten tar uansett når den er i bettet og det hender jo forsovidt ofte når en fisker i sjøen.
Når det gjelder fiskemetoder er det mange ord som er skrevet om dette opp igjennom tidene.
Jeg synes det er greit å variere slukvalg og hastighet på sluk det har ivertfall gitt meg mange fine og fast fisk.
Har opplevd mange episoder som har gitt fast fisk som strider mot det som er skrevet osv.
Et eksempel på dette var min største fangst av sjøørret det ble 13 stk ingen under kiloen.
Dette foregikk på helt blank sjø med full sol og en båt som dro tømmerstokker 20 meter bortenfor der jeg stod, skal en tro det som står skrevet alltid gjelder ja da skulle vel dette være helt umulig.
Forøvrig har jeg hatt mange gode fangster ved høylys dag og godt med sol.
Det viktigste er vel å komme seg ut å fiske for å få fast fisk skulle jeg tro.