mai 24, 2012, 08:44:06 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: « 1 2 3 4 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Mark  (Lest 2606 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #15 på: september 06, 2008, 07:46:37 am »

Gilde kasse med flue netting over og avis papir i bunn bruker jeg,det funker bra men da bør man også lagre det på kjeller gulvet om vinteren for at den skal holde seg kald.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
spekelaksen
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #16 på: september 13, 2008, 21:43:31 pm »

Hm mark er mye forskjellig. Vil fortelle en liten historie fra ca 10 år tilbake. Var i Namsen på Sælegghylla å fisket. Fisket på valdet som kalles "Handicapplassen". Fikk ikke noe laks. Bare småfisk som åt av agnet. Ble fri for mark. På campingplassen fikk jeg kjøpt av noen fiskere noe som de kalte for Drammensmark. Den var stor og lys, men dyr (10 kr pr mark). Skulle egentlig tro at den skremte bort fisken, men shit la gå æ va jo fri uansett. Hadde ikke egnet mer enn to ganger så var det fast fisk. Fikk to smålakser på to til tre kilo før fiskekortet gikk ut. Er det andre som har forsøkt Drammensmarken og vet kor man får tak i den.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: september 13, 2008, 21:57:37 pm »

Den får du tak i min kompost binge,men er den tilsalgs nei.men der det finnes litt leire der finner du også denne type mark.Jeg bor da ei mil fra drammen
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #18 på: september 13, 2008, 22:02:08 pm »

Hei gutter

Har en pussig opplevelse, Pcgutt og jeg skulle fiske på Gol i Hallingdalselven.
Vi kjøpte med en god del bokser med mark, av den grønne boksen fra Ove`s  som de fleste kjenner.
Vi var vel oppe i elva mange ganger den uka, men så som så med fisk.
Da vi etter den uka skulle reise, glemte vi marken under hytta vi leide.
Historien gjentok seg året etter og vi leide den samme hytta, Pcgutt kom tilfeldigvis til å titte under hytta å der sto det en pappeske med markbokser i Pc åpnet en av boksene å utbrøt "merkelig disse har overvintret og er faktisk like fine som da vi kjøpte dem ifjor".

Ja kvaliteten er det ingenting å si på!

Konklusjon: Makan til holdbarhet finnes vel ikke på sevplukkede fra komposten?

Torry
« Siste redigering: september 13, 2008, 22:05:31 pm av Torry » Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #19 på: september 13, 2008, 22:08:05 pm »

Nei det er helt klart sant at kompost marken ikke holder like lenge,jeg har mark i fra april stående i kjelleren enda.har tenkt og la den formere seg nå i vinter så jeg har fin mark til våren igjen for da er det ikke alltid like lett og finne den.Eller kan jeg fortelle dere at jeg har brukt over 3000 kr på mark i år og alt sammen er di grønne boksene fra ove`s sportsfiske det er samme type mark jeg har i kjelleren også men med litt kompost mark også.

Eller som spekelaksen kaller den drammens marken.
Loggført

spekelaksen
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #20 på: september 13, 2008, 22:12:55 pm »

Den får du tak i min kompost binge,men er den tilsalgs nei.men der det finnes litt leire der finner du også denne type mark.Jeg bor da ei mil fra drammen

Hm dårlig gjort at du ikke vil sende meg en avlsmark Roll Eyes
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #21 på: september 13, 2008, 22:18:04 pm »

Hm dårlig gjort at du ikke vil sende meg en avlsmark Roll Eyes

Du kan da altids få noen av meg men da må du sende meg adressen din til meg på P.M så skal jeg se om jeg får plukket en boks til deg.Jeg bruker ikke så mye av den selv til ørreten men den er fin og blande annen mark med.Lakse fiskere står i kø for sånn mark.
Loggført

r0adkill
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #22 på: september 14, 2008, 18:07:40 pm »

Det finnes to typer & faa tak i den gr0nne boksen med hvitt lokk aa den sorte boxen med gr0nt lokk.. er det forskjell paa disse ? jeg mener & tro at de sorte boxene med gr0nnt lokk holder seg en smule lengre i kj0leskapet..
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #23 på: september 14, 2008, 19:13:43 pm »

Nei der tar du feil den svarte boksen holder ikke like lenge som den grønne dette har jeg prøvd i flere år nå så det er jeg sikker på..
Loggført

r0adkill
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #24 på: september 15, 2008, 01:05:06 am »

hehe, har du sett filmen jonny vang ? om en norsk markoppdretter hehe..

men vi kan vere enig om at Mark er & blir det desidert beste agnet for 0rretfiske..
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #25 på: september 15, 2008, 07:44:41 am »

Ja det er jeg enig i men du skal ikke glemme flue fisket helt eller.Mark fisker veldigt bra men du må også være effektiv under dette fisket for at det skal fungere optimalt.Mange tror at det bare er og kaste ut marken og la den ligge til det biter noe det sikkert gjør etter vært,men er fisker du effektivt så er muligheten for mer og større fisk tilstede.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #26 på: september 21, 2008, 10:30:22 am »

Innførsel av meitemark til Norge for bruk ved sportsfiske

Meitemark som fiskeren selv har gravd er det lov å ta med til Norge. Det må ikke følge med jord/muld eller kompost . Marken bør derfor ha gått seg fri for jord i rent vann på forhånd, og fraktes i sagmugg, cellulosemateriale eller ren torv med opphav i europeiske land.

Meitemark som er kjøpt/handlet vil ikke bli tillatt innført hvis innførselen kan utgjøre en risiko for norsk natur. Det kan være fare for at fremmede meitemark-arter etablerer seg og gjør skade på stedegne arter, eller at meitemarken bringer med seg parasitter eller andre organismer som utgjør en risiko. Ta derfor kontakt med Direktoratet for naturforvaltning for nærmere avklaring i god tid før innførselen skal finne sted.

Mange rare regler i dette landet....
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #27 på: september 22, 2008, 09:46:52 am »

Å bruke andre agn enn metemark kan være like effektivt. Store hvite barkebille mark fra råtne trestammer, Hagesnegler (De med hus) Store møll, eller hveps kan være effektivt agn for sulten ørret også.

Så vinterfiskets favoritter som røde mygglarver, og maggott er effektiv agn.

Selv bruker eg helst selvplukket makk i mellomstor størrelse. Den rødbrune mose makken er best, elelr makk som er gravet fra riktig gammel kumøkk fra kyr som IKKJE har fått silo. SLikt er ikkje lett å finne i dag, men det gir den beste fiske makken
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #28 på: september 28, 2008, 19:08:38 pm »

Jeg fant ei mark dynge i dag som det var utrolig mye fin og rød mark i lenge side jeg har kommet over sånne mengder med mark og det var i ei dynge rett ved et heste anlegg er det noen andre som har fisket med mark fra sånne dynger ? Jeg har gjort det før med hell.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #29 på: september 29, 2008, 10:20:53 am »

Jeg fant ei mark dynge i dag som det var utrolig mye fin og rød mark i lenge side jeg har kommet over sånne mengder med mark og det var i ei dynge rett ved et heste anlegg er det noen andre som har fisket med mark fra sånne dynger ? Jeg har gjort det før med hell.

Jo rødere og fastere, jo bedre. Fisken er ikkje særlig glad i bløte, og slappe makker. Bløte og bleke makker ser døde ut, og fisken er ikkje så glad i dødt bytte.
Loggført

Sider: « 1 2 3 4 »   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!