mai 24, 2012, 08:48:37 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Åroselva  (Lest 547 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: juni 10, 2008, 12:30:18 pm »

Er det noen av våre medlemmer som har noe erfaring med fiske i Åroselva?
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: juni 10, 2008, 22:14:32 pm »

Det er ei bra elv men meget trang,bra fiske ved den gamle mølla.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: desember 31, 2008, 13:04:10 pm »

ja jeg har en del erfaring med den elva har fisket der i snart i 10 år.
jeg skriver om plassene fra langt ned til langt opp

SVINGEN NEDENFOR RENSEANNLEGGET.
Her er blir det ofte tatt sjøøret og noe små laks men det har blitt tatt laks der på nermere 8 kg.
her er et av de få stedene det går å fiske med flue men det er ikke anbefalt å gjøre det for når det er vann nok til at det kommer greit med fisk er som regel elva ganske grå og en del folk og står man der med flue da så tar du hele plassen så der er det best å bruke meitemark.
fisken kan stå nesten overalt her men det er som regel helt inn på land i svingen eller rett ovenfor svingen som man tar mest fisk.
 Går du litt oppover så ser du en litt stor høl og her er det altid bra med sjøøret og laks men den er ofte litt vanskelig å ta men de første dagene av sesongen kan man lett ta et par sjøøret her og kansje en laks vis du er heldig.
Her fisker man der man tror det står fisk for her har jeg fått fisk omtrent over alt i hølen! men det langs fjellet på andre siden jeg har fått mest for der er det ganske dypt.
oven for her er det også en liten sving som det skjer at fisken stopper i men er ikke et sted som man pleier å sitte noe serlig lenge for er det fisk der sittern som regel ganske raskt.
Renseannlegget er et ganske bortglemt sted men er nok det stedet som det er lettest å komme fram til og det er en ganske grei høl som man fint kan få et par sjøøret og noe laks i på riktig vannstand men det er en del å sette seg fast i til tider der spesielt på første flommen eller eller helt i starten av sesongen før jeg har vært der med dreggen min. vis du klarer å komme til elva før meg da

BEDESHØLEN
dette er den hølen som det blir tatt mest fisk i og her det blir fiska mest.
her står fisken i bakevja ca 1,5 meter rett ut og ned mot muren og er det mye vann så kan strømmen snu og da får man en liten bakevje der man står og da steller fisken seg helt inntil muren max 1 meter ut, men på den vanstanden bør du ha marken rett ved fjellet som man pleier å stå på når det er mindre vann.
så fort det blir så lite vann her at folk ikke gidder å fiske der lenger og det nesten ikke er noen bakevje så steller det seg ofte mye pen sjøøret og laks helt oppunder fossen men disse er veldig skye men å slenge ut marken i strømmen der og vente litt kan ofte by på mye spenning når du ser 2-3 kilos sjøøret eller laks kommer svømmenes mot marken .
Her er elvas største laks tatt 11,4 kg
FABRIKKSHØLEN (min favoritt høl)
Her steller fisken seg som regel under strømmen og for å få marken dit må du kaste ca 20 cm fra strømmen og sleppe ut 50 cm og har du forlite søkke da så går den rett inn i strømmen men har du passe så blir den hengenes i vannet og virvle rundt i strømmen og er fisken bitevillig også så kan du ofte få et par sjøøret eller 1 stor laks for her steller det seg altid laks på 4-8 kg på første flommen så da er bare førstemann til å slenge utti marken der den står så sitter den
på lite vann så steller fisken seg langs fjellet og mitt i hølen men den som steller seg mitt i hølen biter sjeldent så den holder det å dra en spinner foran et par ganger og sitter den ikke ta så får du den ikke.
oppe under fossen er det ofte pen sjøøret som gjerne tar en mark eller to!! men her pleier jeg å ta fisken før andre rekker det men her kan du få fisk omtrent vær eneste dag i sesongen uansett hvor lite vann det er!
når det blir tatt laks på 5-6 kg så er det faktisk som regel her den er blitt tatt .
FOLLESTAD
det er her meste parten av laksen blir tatt gjennom sesongen og bra med stor sjøøret blir også tatt her + 1,000,000 ål.
her står fisken i strømmen rett nedenfor brua og en del fisk steller seg på brekket så er det lite vann så stopp der å se for da kan du ofte se sjøøret eller laks som har stelt seg der.
og videre oppover er det ganske stillestående og dypt men det er nok her du vil se mest fisk for her pleier laksen og sjøøretten å svømme oppe og ned når det er lite vann og de er flinke til  å plaske så du finner dem lett videre opp til fottball banen er det fisk omtrent overalt men  den hølen ved fottballbanen er i bakevja på mye vann og mitt i på lite vann.
Her kan man også fiske med flue uansett vannstand.

GAMLE DEMNINGA .
Dette er det nest beste stedet for å få laks mener jeg i værtfall for det er nok ingen andre steder du ser så mye laks på gjennom sesongen og ofte er den stor også men den er som regel vanskelig å få men øverst i kulpen er står ALTID sjøørret i alle størelser.

STEINBRUA/GAMLE KLEKKERIET
Detter også et typisk lakse sted men det er ofte mye sjøørret her også.
her får man mest fisk rett under brua og ned til fossen men det er som regel lite å få rett nedenfor fossen.
her det tatt laks på 8,3 kg.

STRYKA NEDEN FOR HOTVEDTHØLEN.
her det jeg får mest fisk både laks og sjøørret har blant annet fått to laks på 4,5 og 5 kg der i en bitte liten kulp som akkuratt klarte å dekke dem .
så er det døtt overalt så fisk her for her står fisken overalt på riktig vannstand.

HOTVEDHØLEN OG KULPEN
I selve hølen er det som regel rett bak sivet eller i strømmen på andre siden at det biter men selv har jeg fått mest på brekket der og ned i kulpen.
det blir også tatt noe fisk rett i den strømmen som går langs land der og største fisken som er tatt her så vidt jeg vet er 9 kg.
og så har vi kulpen her er det bare å fiske der det ser lovende ut for denne kulpen er veldig smal og ganske dyp så det er nok ingen steder det har blitt mista like mye stor laks og sjøøret som her.

nå orker jeg ikke å skrive om flere steder men det kommer sikkert i løpet av dagen eller natta
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: desember 31, 2008, 13:50:31 pm »

Så flott. da er det bare å dra dit da, til sommern

Torry Smiley
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: desember 31, 2008, 16:41:57 pm »

jaja bare si i fra til meg så kan jeg vise deg resten av elva den delen jeg skrev om det er den delen alle fisker på og så har vi litt lenger opp der er det en del jorder som ingen bortsett fra meg fisker på og jeg har fått greit med fisk der også!
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: desember 31, 2008, 16:46:35 pm »

jaja bare si i fra til meg så kan jeg vise deg resten av elva den delen jeg skrev om det er den delen alle fisker på og så har vi litt lenger opp der er det en del jorder som ingen bortsett fra meg fisker på og jeg har fått greit med fisk der også!

Det som gjør at du fisker alene der nesten er for at den største fisken og mesteparten går ikke så langt opp i den elva der litt merklig i grunn vist det ikke er et hinder der jeg ikke vet om,første gangen jeg fisket der er over 30 år siden..Tia flyr.
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: desember 31, 2008, 16:51:35 pm »

årets største laks ble tatt ved demninga og jeg mista en ganske stor laks i en sving i ved et av jordene så langt opp så det stemmer ikke helt at det ikke går mye fisk opp dit men det svinger en del fra år til år og i år var det ganske bra med fisk her oppe og i fjor var det ganske lite for 4-5 år siden var veldig mye fisk her oppe så det svinger litt og de som fisker så langt opp fisker bare fra bilverkstedet og oppover men jeg har sett spor et par ganger nedenfor men det kan jo ha vært jegere da??
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: januar 01, 2009, 14:21:32 pm »

Jeg syntes du skal ta deg en tur i andre elver og fiske jeg,jeg kommer fra distriktet her selv og du skryter den elva opp i skyene.Det er langt ifra så bra i den elva der som du vil ha det til,hadde den vært så god som du vil ha det til hadde fler brukt den.Sorry
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: januar 01, 2009, 14:37:16 pm »

Det som gjør at du fisker alene der nesten er for at den største fisken og mesteparten går ikke så langt opp i den elva der litt merklig i grunn vist det ikke er et hinder der jeg ikke vet om,første gangen jeg fisket der er over 30 år siden..Tia flyr.
I mange elver er der områder som kan se virkelig fine ut, men hvor fisken sjelden stopper opp. Ganske enkelt fordi vannstanden må være riktig, eller at den skal nå ett visst punkt før den vandrer videre, og haster seg dermed forbi steder hvor man tror skulle vert bra. Eg har blitt svært overrasket enkelte ganger da eg plutselig har oppdaget fisk på plasser hvor er i mange år aldri ahr sett fisk før, samtidig som eg har lett ofrgjeves etter fisk på de gode plassene, men ikkje funnet noen fordi de plutselig har funnet seg en annen plass å være.
Kansje ein av grunnene til at vi sportsfiskere kan ha så veldig stor forskjell i erfaringer fra en og samme fiskeplass.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: januar 01, 2009, 14:42:56 pm »

Der er jeg enig med eg men den elva der hvar mye bedre før i tiden ikke typisk for så mye stor fangst der lenger som det hvar på slutten av 70 tallet.Jeg selv fisker stort sett i alle elver her på østlandet og kan med sikerhet si at åros elva ikke er av den beste.
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: januar 01, 2009, 14:51:54 pm »

jeg veit godt at elva mi ikker er av de beste i fylket men må jo drive litt reklame for den sånn at de blir folk som fisker der for viss ingen fisker der blir det jo heller ikke tatt fisk der!
og elva er ikke så dårlig som statistikken sier for i fjor ble det melt inn a 80 fisk på 50 kort og når det er bra med vann så blir det tatt litt fisk problemet er jo heller det at det nesten ikke er mulig å levere kort.
og jeg har vært i lierelva 5 ganger og fått 1 liten sjøøret og har vært i drammens elva 3 ganger og ikke fått noe der.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: januar 01, 2009, 16:01:03 pm »

Vist det er løst inn 580 kort så tror jeg at det er svar nok på at elva ikke er det den en gang hvar.
men du sier du har fisket uten hell i drammenselva hvor har du været da Huh??
Svar helst her..

http://www.fiskeforum.com/forum2/index.php/topic,507.0.html
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: januar 01, 2009, 18:04:50 pm »

Der er jeg enig med eg men den elva der hvar mye bedre før i tiden ikke typisk for så mye stor fangst der lenger som det hvar på slutten av 70 tallet.Jeg selv fisker stort sett i alle elver her på østlandet og kan med sikerhet si at åros elva ikke er av den beste.
Det tror eg deg så absolutt på.
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!