cyberthug
Mort
Utlogget
|
 |
« på: juni 13, 2008, 14:11:22 pm » |
|
er det noen erfarne her som vet hva jeg trenger for å lage et klekkeri?
materialer
og evt en fremgangsmåte på dette?
temperaturer osv...
Jeg gjorde dette noen ganger på ungdomskolen og tenkte at jeg hadde lyst til å ta dette opp igjen.
Der tenkte jeg å klekke ørret som jeg skal sette ut i mitt eget lille private vann.
det jeg også lurer på er om det er noen spesiell ørret som skal hentes rogn og melk fra?
eller kan jeg ta fra hvilken som helst ørret?
jeg tar gjerne imot tegninger på hvordan man lager et slik klekkeri...omså tegninger fra paint.
så kan jeg evt lage skikkelige tegninger av dette og illustrasjoner i Photoshop som jeg kan legge ut.
håper noen kan hjelpe meg med dette.....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Administrator
|
 |
« Svar #1 på: juni 13, 2008, 15:02:12 pm » |
|
 Heisann og velkommen som medlem på forumet, vedrørende klekkeri ville jeg ha kontaktet http://www.ofa.no/ og hørt om de hadde noen tips. Eller om du kontakter fiskeadministrasjonen i kommunen det gjelder. Vedrørende øretten så vet jeg bare at den må komme fra samme vannspeilet, tror det vil si fra samme området som vannet ditt ligger i. TS
|
|
|
|
|
Loggført
|
Admin
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #2 på: juni 13, 2008, 16:35:57 pm » |
|
Den lokale fiskeforeningen der du bor bør sitte på all den infoen du trenger,det er jo dem som kultiverer og steller i ditt område. Eller ta en tlf til norges jeger og fiske forbund.. (Tlf: 66 79 22 00)
|
|
|
|
« Siste redigering: juni 14, 2008, 08:56:02 am av Torry »
|
Loggført
|
|
|
|
cyberthug
Mort
Utlogget
|
 |
« Svar #3 på: juni 16, 2008, 11:05:03 am » |
|
takker for tilbakemeldingene! =) skal skal jeg prøve tipsene dere har kommet med, så får vi se... google fungerer til mye rart...men ørretklekkeri har den aldri hørt om...  kommer til å oppholde meg endel på dette forumet slik at jeg også kommer til å hjelpe andre så godt jeg kan. Jeg bor nært barduelva...=) hvis det er noe noen lurer på....=)=)
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #4 på: august 11, 2008, 19:19:35 pm » |
|
Hvordan går det har du fått i gang klekkeri for ørret,eller er du på forsker stadiet enda ?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #5 på: september 06, 2008, 13:47:06 pm » |
|
Dette hørtes spennende ut:) håper her kommer mer om dette:) Har drevet en del med og driver fortsatt litt med akvarier og fisk, og eggklekking og oppdrett er utrolig morsomt!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #6 på: januar 03, 2009, 18:11:29 pm » |
|
Eg har jobbet to dager i uken, ett år på settefiskanlegg. Der var eg med og fikk i gang det som kansje var Norges første oppdrettsforsøk på røye. Det ble faktisk ganske så vellykka, og fortsatt den dag i dag (20 år etter), bruker de kalkingsanlegget som eg designet til å kalke vannet som går til klekkeriet. Litt stolt av den siden eg bare var 16 år gammel den gangen. Har du spørsmål, så er det bare å komme med dem, så skal du få opplysninger, så langt eg husker....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #7 på: januar 04, 2009, 15:04:29 pm » |
|
Ja nå må det ha skjedd noe med klekkeriet vel han skrev jo dette innlegget i Juni 2008
Torry
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #8 på: januar 04, 2009, 15:14:18 pm » |
|
Jeg syntes det er synd at trådstarter ikke følger opp sin egen tråd men får håpe han kommer med mer info om klekkeriet sitt etter hvert
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Laken
|
 |
« Svar #9 på: januar 04, 2009, 15:53:10 pm » |
|
Jeg syntes det er synd at trådstarter ikke følger opp sin egen tråd men får håpe han kommer med mer info om klekkeriet sitt etter hvert
Håller med  Fast är det inte svårt att få tillstånd till detta i Norge ? här i Sverige är det extremt svårt att få tillstånd för liknande kläckeri.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #10 på: januar 04, 2009, 15:55:54 pm » |
|
Håller med  Fast är det inte svårt att få tillstånd till detta i Norge ? här i Sverige är det extremt svårt att få tillstånd för liknande kläckeri. Utroligt mye mann kan få til med litt stor hage/tomt.......... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #11 på: januar 04, 2009, 16:12:25 pm » |
|
Håller med  Fast är det inte svårt att få tillstånd till detta i Norge ? här i Sverige är det extremt svårt att få tillstånd för liknande kläckeri. Jo, det er veldig strenge regler i norge på dette, men så lenge man holder tett om hva man driver med og ingen andre klager, da går det stort sett bra.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #12 på: januar 07, 2009, 01:04:16 am » |
|
Hehe, ja... det er ofte det greieste og holde kjefft om hva man driver med...  folk lurer ofte på hva det er som står og gjærer på bader her...... hehe.....
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #13 på: januar 10, 2009, 00:18:47 am » |
|
Ja ikke sant, det lurer vi på også.
Hva kan det være som er i gjære?
Det er sikkert ikke himk-- tror jeg da
TS
Ups ute av tråden
Det var jo klekkeri for ørret vi skulle diskutere her da!
TS
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #14 på: januar 10, 2009, 00:33:04 am » |
|
Ja, det er ikke noen som har klart og finne noen tegninger og forklaringer på nett? hadde vært utrolig morro og prøvd!!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|