r0adkill
Ørret

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« på: juli 27, 2008, 11:04:18 am » |
|
fant en artikkel som dekker det meste med tanke på valg av agn. MEN.. jeg lurer fryktelig på alt dette nye imitasjonsgreiene, gummimark, pasta til krokene, & alt annet av rariteter de skal lure oss til & træ på kroken. jeg ser det har kommet et hav av forskjellige produkter. gummimeit som til & med har blitt forbudt i forskjellige lakse elver, maggoten fra gulp har vært her lenge. men for & komme til poenget. er dette noe & bruke penger på? noen erfaringer? linken til artikkelen ligger her: http://www.fiskersiden.no/index.php?option=com_content&task=view&id=300&Itemid=1
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pcgutt
Administrator
Sjø Ørret

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #1 på: juli 28, 2008, 07:16:31 am » |
|
Jeg har brukt Gulp alive børstemark kombinert med ørretbombe etter sjøørret fiske med stort hell. De som har tro på produktene og gir dem en mulighet, får en del fisk på dette. Det som er viktig med kunstige agn er vel å holde dem i bevegelse. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
Hva søren biter Lutefisken på?
|
|
|
sticks
Abbor

Utlogget
|
 |
« Svar #2 på: august 03, 2008, 19:05:40 pm » |
|
vi i elva bruker mye gulp, men ofte kombinert med levende mark. Har også hørt at at det var en undersøkelse i Namsen om dette i de tidlige gulpdager. Og resultatet var at de fikk like mye laks med gulp, som med levende mark.Men dette gjelder da laksefiske, og laksen trigges jo på nesten hva som helst vist den er på hugget. grunnen til at gulp er forbudt i enkelte elver, er at man mener at agnet fisker lenge etter at du eventuelt har slitt taklet. kan vel være noe i det. (det var derfor søkke og tubeflue også ble forbudt )
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #3 på: august 03, 2008, 19:42:34 pm » |
|
Hvor er tubeflue forbudt ? Trodde ikke det hadde kommet noe forbud mot det men noe kan ha gått meg forbi...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #4 på: august 03, 2008, 19:57:25 pm » |
|
Her er det også en del om agn for dere som er intressert.. http://home.no.net/owinther/agn.htm
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
r0adkill
Ørret

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #5 på: august 03, 2008, 23:44:28 pm » |
|
vell, småfasinert av disse gulp dupedittene fikk jeg lurt meg til en av disse posene med mørkeblå "turtleback worms" til halv pris.
i saltvann hadde jeg en del napp med dette tredd på ett jigghode, marken var vel en smule lang i forhold til kroken. fisken nappet vel for det meste i halen på denne marken. så mulig jeg går for noe annet neste gang.
ser de har en bøtte med "gulp alive" som ligner på småfisk i butikkhylla der jeg bor. mulig jeg vil prøve dette også.
skrik ut om noen av dere har prøvd flere varianter å rariteter av denne typen agn..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sticks
Abbor

Utlogget
|
 |
« Svar #6 på: august 04, 2008, 22:59:01 pm » |
|
he he, jeg formulerte meg vel litt dårlig  det som er forbudt er tubeflue kombinert med søkke
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sticks
Abbor

Utlogget
|
 |
« Svar #7 på: august 04, 2008, 23:05:57 pm » |
|
og: for de som lurer på hva søkke er for noe rart ; så er det blylodd jeg tenker på 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #8 på: august 05, 2008, 08:39:07 am » |
|
og: for de som lurer på hva søkke er for noe rart ; så er det blylodd jeg tenker på  Da er jo den saken oppklart 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #9 på: september 02, 2008, 22:21:11 pm » |
|
Må si jeg stusser mer på hva en tubeflue er:P hehe
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sticks
Abbor

Utlogget
|
 |
« Svar #10 på: september 03, 2008, 00:19:48 am » |
|
tubeflue er en flue som er knyttet rundt et tynt rør , som en trer snøret gjennom, for så å feste snøret i en vanlig (liten) treblekrok. dette fører til at fisken kroker godt, mye brukt av oss laksefiskere. det gir også en god tyngde på flua. sikkerstikk når laksen eller sjøørretten foretrekker store fluer. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohanM
Fiske junkie
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #11 på: september 03, 2008, 02:47:00 am » |
|
aha, tror jeg skjønnte litt av det hvertfall:) hehe, har ikke satt meg noe inn i fluefiske enda, så der er jeg helt grønn! hehe..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #12 på: september 03, 2008, 07:49:34 am » |
|
Det går også fint og binde tube fluene mindre og bruke dem til vanlig ørret fiske,det er meget effektivt i elver.Satt og bandt fluer med lakse fiskere i vinter da fikk jeg en ide om og prove det til ørret fiske og det angrer jeg ikke på. Har fått mest på dem ved og sette et søkke på ca 40cm foran fluen,noe som også stics sier litt lenger opp i tråden her.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Laken
|
 |
« Svar #13 på: september 03, 2008, 11:22:56 am » |
|
Jag kommer inom kort lägga upp en artikel bete för mete till ca 200 fiskearter på teamets hemsida där kan ni får mer tips till val av agn. Gällande gulp beten så säger jag bara j***a hatar dessa produkter och får man fisk på dessa nix inte jag i alla fall 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #14 på: september 03, 2008, 19:20:09 pm » |
|
Litt om Powetbait
Powerbait merkenavn på kunstagn fra amerikanske Berkley som har lukt og smak.Powerbait lages i alt fra pasta og spiselige imitasjoner av larver,mark og til silikonjigger med lukt. Felles for de fleste powerbaitagn er at de befinner seg i grenseland mellom naturlige agn og kunstig agn. De benyttes både til meit og spinnerfiske.Powerbait pasta har særligt vært populære i dammer som dem setter fisk.Imitasjoner av fjærmygglarver har blitt populære til isfiske.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|