februar 10, 2012, 01:54:07 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: « 1 2   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Valg av agn  (Lest 1981 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
r0adkill
Ørret
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #15 på: september 04, 2008, 21:19:47 pm »

fikk min første ørret på dette svineriet Wink

gulp vanlig meitemark. de små, ikke den store doggmarken.
3-4 av disse på kroken under harving fungerte! de satt litt bedre på kroken..
vell det ble værtfall fisk.. jeg har virkelig lagt sjela i å huke noe på dette gummifaenskapet men tror ikke det er noe jeg vil bruke resten av tiden min på Wink
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #16 på: september 04, 2008, 21:26:58 pm »

Tror nok vanlige meitemark er best jeg da, men ikke selvplukket fordi de lever ikke så lenge som oppodlet mark.
Disse er det fart i!
Se etter de grønne boksene med hvitt lokk i butikken, importert av Ove`s Sportsfiske.

Du får både medium og large forresten så har han fått inn noen som er farget grønne fra samme leverandøren i sommer.

Torry
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #17 på: september 04, 2008, 21:50:50 pm »

fikk min første ørret på dette svineriet Wink

gulp vanlig meitemark. de små, ikke den store doggmarken.
3-4 av disse på kroken under harving fungerte! de satt litt bedre på kroken..
vell det ble værtfall fisk.. jeg har virkelig lagt sjela i å huke noe på dette gummifaenskapet men tror ikke det er noe jeg vil bruke resten av tiden min på Wink

Nei det er ikke det samme som en levende mark,har du prøvd dem i elva oppe ved katfoss.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
r0adkill
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #18 på: september 05, 2008, 21:38:30 pm »

blitt svært lite fiske i elv på meg denne sessongen, nå er det jo snart slutt.. Men jeg bor i hokksund så det er store muligheter for at det blir et årskort på meg oppi elva der neste sesong. hører bra med rykter Wink

blitt en del fiske på hoensvannet, junger & svartskurd

Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #19 på: september 05, 2008, 21:57:04 pm »

de ryktene er ikke og spøke med har vel selv landet ca 200 stk der oppe i år og jrg bor rett ved side av deg....................................
Loggført

r0adkill
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #20 på: september 05, 2008, 22:02:41 pm »

auda, det høres jo fortvilende ut må jeg si Wink mye skal foreninga ha for årskortet der oppe?
flue du fisker med da eller? gått hardt med meit denne sessongen, men det er vel bare fordi jeg ikke har kommet meg på et kurs & terpet kastinga mi. var ganske dreven i 14-15 års alderen der jeg kunne legge ut hele snøret sittende i kano, nå ender jeg bare opp med alt for trange snørebukter eller knuter på fortomen Wink
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #21 på: desember 14, 2008, 15:47:22 pm »

vell, småfasinert av disse gulp dupedittene fikk jeg lurt meg til en av disse posene med mørkeblå "turtleback worms" til halv pris.

i saltvann hadde jeg en del napp med dette tredd på ett jigghode, marken var vel en smule lang i forhold til kroken. fisken nappet vel for det meste i halen på denne marken. så mulig jeg går for noe annet neste gang.

ser de har en bøtte med "gulp alive" som ligner på småfisk i butikkhylla der jeg bor.
mulig jeg vil prøve dette også.

skrik ut om noen av dere har prøvd flere varianter å rariteter av denne typen agn..

Da fisket du alt for fort meg Jig'en. Da eg jobbet i sportsbutikk pleidde eg å fleipe med nykjøpere av jigs, og fortelle dem at de ville fort gå lei og gi utstyret til guttungen om de ikkje fulgte rådene våre. Gang på gang kom de tilbake og fortalte hvordan de hadde gått lei av å barte få massevis av napp, for deretter gi utstyret til guttungen, hvor han drog opp fisk på fisk med ein gang.
Eg ba dem om gansk eenkelt studere hvordan guttungen fisket, og deretter tipset eg dem om å fiske jig'en litt seinere. dda fikk fedrene fisk også, og kunne fortelle om fangster på 40-50 torsk på noen timer om kvelden.
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #22 på: desember 14, 2008, 16:05:58 pm »

Tok mye torsk på glefs før om åra

Da var den rundere en denne.
Torry
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #23 på: desember 14, 2008, 16:08:17 pm »

Jeg har noe sånt liggende jeg også men aldri fått fisk på det..
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #24 på: desember 14, 2008, 21:11:46 pm »

Glefs Jig er ingen god jig. No er det mange som vil sikkert krangle med meg på det, men faktum er at ein jig skal etterligen ett krepsdyr, Makk, eller liten fisk. Kroken er plassert midt på agnet, og er dermed egnet for å fiskes slik at fisken sluker hele agnet i ett jafs. De fleste av våre saltvannsfisker har to måter å jakte byttet på. Om byttet er hurtig svømmende, "slik ein kastesluk er", vil fisken gå etter halen for å dermed skade byttet sitt. Den må uansett kunne snu byttet for å sluke det med hodet først. Du kan jo selv ta ein liten abbor eller lignende og prøve å dra den baklengs gjennom hånde. Tror du virkelig at ein stor fisk ønsker å få noe slikt i halsen Huh? Gjedda derimot vil som regel la slike hurtigsvæmmende bytte gå forbi, og hugge til på noe som svømmer saktere, som ein intetanende mort eller abbor.
Med jig, så skal man fiske såpass seint at fisken velger å hugge til over den i et jafs. Siden unger som er forhldsvis nye og uerfarne på fiske, gjerne dingler med agnet ved bryggekanten, enn å dra den inn med passelig kastesluk fart, så klarer de også å få fisk på Jig'en uten problemer. VI voksne har ein tendens å dra Jig'en inn alt for raskt, med resultat at vi får ein haug med napp mot halen på Jig'en i stedet over midten, eller hele jig'en, slik den er ment til å fiske.

Glefs jig'en er alt for tung i forhold til størrelsen. for å kompensere har Sølvkroken brukt ein stivere gummi, og puttet ein kortere hale på enn normalt. Det hjelper litt, men ingenting i nærheten av det ein riktig jig skal fiske.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #25 på: desember 14, 2008, 21:30:31 pm »

Jeg er ikke typisk fjord fisker og har dermed ikke fåt testet disse så mye men er jo enig  i det du sier der,Tyngden og krokens plasering må jo være nøyaktig plasert for og få den til og gå best mulig.Hastighet er jo en vesentlig ting som spiller inn på dem som alt annet,men er fisken pu hugget tar den jo nesten hva som helst.
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #26 på: desember 14, 2008, 23:50:30 pm »

Som jeg har sagt før,

Sverger til Viking Herring blå/sølv.

Skal prøve noen andre farger til sommern.

Ellers så er Møre silda veldig lik, men har ikke samme gangen (noe mindre bevegelse)

Torry Smiley
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #27 på: desember 15, 2008, 00:58:59 am »

Viking herring og andre kastesluker er beregnet for å fiskes raskt, mens jigs er beregnet for å fiskes sakte. Men! Der er ett unnatak. Stor sjøørret og laks har ein tendens til å hugge byttet fra siden. Det sammg gjør gjedda. Grunnen er at disse fiskene har såpass kraftige kjever at de dreper byttet sitt på denne måten. Først etter byttet er dødt, vil de vende på det og sluke det hodet først. Fisk tygger jo ikkje, så da gjeder det å få maten ned riktig vei. Om du åpner buken på fisk som har mindre fisk som bytte, vil du legge merke til at byttet alltid ligger med hoder først nedover gapet... Med mindre det er riktig små bytte da, for da sluker rovgriske storfisker gjerne flere bytte i slengen.

Det eg ville fram til med unnataket, er at man kan feste ein dregg i den fremste splittringen, og ofte vil laks og sjøørret henge på denne i stedet for den bakerste dreggen. En av grunnene til at wobblere ble stemplet som rykk sluk på 80 tallet. Når man brukte wobbler på laks var ofte fisken hengende med midterste dregg i kjeften, og bakerste i gjellelokket, eller på hodet. Av og til ville den midterste dreggen løsne under kamp, og fisken kom opp med bakerste dregg i hodet. Dermed trodde man gjerne at fiskeren hadde rykket fisken.

Loggført

Laken
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #28 på: desember 18, 2008, 12:18:31 pm »

När man metar med levande insektsdjur som larver och maskar.
Är det viktigt att man inte trär kroken igenom de vitalaste kroppsdelarna som huvudet och segmenten närmast huvudet för att hålla agnet levande en längre tid.

Samma sak gäller vid mete med levande fisk.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #29 på: juni 03, 2009, 20:52:18 pm »

auda, det høres jo fortvilende ut må jeg si Wink mye skal foreninga ha for årskortet der oppe?
flue du fisker med da eller? gått hardt med meit denne sessongen, men det er vel bare fordi jeg ikke har kommet meg på et kurs & terpet kastinga mi. var ganske dreven i 14-15 års alderen der jeg kunne legge ut hele snøret sittende i kano, nå ender jeg bare opp med alt for trange snørebukter eller knuter på fortomen Wink

Årskortet der oppe koster vel 300 for ikke medlemer og 200 for medlemer.
Du får si ifra om du vil bli med en tur opp skal jeg vise deg et par bra plasser.
Loggført

Sider: « 1 2   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!