sticks
Abbor

Utlogget
|
 |
« på: september 06, 2008, 00:09:41 am » |
|
Noe dere ørretfiskere bør teste ut ; Der jeg fisker i nidelva i Trondheim er det et av Sjøørretens beste gyteplasser i elva. Men der de gyter er elva ekstrem bred. Slik at vi på "vår" side av elva har problemer å komme ut til den med vanlig fluestang. Det er også ganske tett med vegetasjon akkurat der. Dette løste vi da den duppen som kalles ørretbomber kom. ( finnes i i flere varianter ) fisker da med duppen og 5-6 meter fortom, slik at flua er i vannet når du kaster, og duppen ikke forstyrrer fisken så mye.hiver en 40-50 meter med dette. Utrolig effektivt på skumring /nattfiske når ørreten begynner sitt nattbeite.Har tatt flere store ørretter de siste åra. Med en pers. på 5.6 kg.ingen ting er så gøy som dette fiske. Når du fisker i mørket aner du jo ikke hva som skjer der ute. Noe å prøve på vann kanskje ? Er sikkert like effektivt der også. Et lite tips til slutt. Ikke gjør tilslag når du kjenner fisken tar flua. Da drar du som oftest flue ut av gapet på den. Bare hev stanga rolig, og fortsett å sveive, da kroker den seg selv.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #1 på: januar 04, 2009, 14:30:40 pm » |
|
Det lønner seg altid og løfte stanga rolig vet om fler som røsker til så dem bare har med litt av kjeften på fisken opp og det kaller jeg galskap.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #2 på: januar 04, 2009, 15:02:26 pm » |
|
Skal du fiske ørret. så er vel tilslaget man bruker omtrent som å vri om en nøkkel.
Dette varierer også litt etter hva man fisker.
TS
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #3 på: januar 17, 2009, 18:02:14 pm » |
|
Jeg fisker mye i elver og enkelte steder er det viktig med et raskt tilslag men ikke for hardt små napper det er det som regel en større fisk som lurer og da gjelder det og være tolmodig og ikke være for snar...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
storlaksen16
|
 |
« Svar #4 på: januar 17, 2009, 19:35:35 pm » |
|
Jeg fisker mye i elver og enkelte steder er det viktig med et raskt tilslag men ikke for hardt små napper det er det som regel en større fisk som lurer og da gjelder det og være tolmodig og ikke være for snar...
det er sant det at det lønner seg å være litt tolmodig når fisken biter for har mista litt for mange fisker på grunn av at jeg har nappa kroken ut av munnen dems 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #5 på: januar 17, 2009, 19:42:52 pm » |
|
Når du napper kroken ut av munnen så er du litt i raskeste laget men venter du litt så kan det like godt hende fisken er borte da også det får vi aldri greie på..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #6 på: januar 17, 2009, 20:33:03 pm » |
|
Var og fisket i ett vann hver der finnes fin brunørret, og stingsild. der fans også regnbueørret i store mengder, med snittvekt på ca 3 kg, samt utallige smålaks på halvkiloen og opp til kiloen. Smålaksen var rømt settefisk, som ikkje kom seg ut av vannet og ut i havet, og ble dermed til noen lange, tynne streker, som hugg uavbrutt på alt man serverte. Etter ca ein halv times fiske på ein plass hvor det nappet gjerne fem seks ganger hver gang man kastet ut, ble eg riktgi irritert for at ingenting hang på kroken. I irritasjonen over enda flere smånapp, rykket eg til. Mothugget fikk meg nesten til å miste balansen, for det som hadde hugget etter den lille 3,5g panter spinneren min var ikkje noe ringere enn en 4,5 kg regnbueørret hann, med skikkelig krok på kjeften. Den hadde hugget etter spinneren min flere ganger, uten å bli sittende, før rykket mitt fikk kroken til å feste seg.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #7 på: januar 18, 2009, 19:08:19 pm » |
|
Det er ergeligt når den bare små napper og ikke setter seg fast men det er jo en vis spenning i det å da selv om vi blir rimelig forbandet en gang i blandt...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #8 på: januar 18, 2009, 23:34:34 pm » |
|
Ja, så absolutt, men så er det morro når man veit at det som kjennes som småmort som napper, egentlig er ein kilos røye.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|