mai 24, 2012, 09:35:17 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Slukvalg  (Lest 667 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
spekelaksen
Ørret
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: september 07, 2008, 11:07:38 am »

Fikk en fin fisk denne uka. Fikk den på rød/sølvglinsende møresild. Det som slo meg var at samme kveld var det to andre som også fikk laks og ørret, henholdsvis 9 kg og 6 kg. En av de mistet også en stor laks/ørret. De fikk de på fallende sjø og på samme sluk som jeg.
Var det en tilfellighet eller  Roll Eyes
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: september 07, 2008, 11:42:22 am »

Noen ganger så er det jo en bestemt sluk dem biter på og neste dag vil dem ïkke ta den i det hele tatt.
Og velge en sluk er ikke alltid like enkelt.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: oktober 03, 2008, 08:44:36 am »

Generelle regeler for slukvalg, men ingen fasit:

Sølv             = Klart vann og høylys dag
Svart/Mørk    = Nattifsker
Med lys        =  Nattfiske (Eksempelvis Esca funnet her: http://www.finn-de-lange.no/)
Rød             = Klart vann, kveldning med rød solnedgang eller brunt og grumset vann.
Kobber/rød   = Ølfarget eller småbrunt ferskvann
Gull             = lett ølfarget vann
Sølv/Blå       = Klart vann
Svart/gull     = Brunt vann eller kvaldning
Hvit             = Klart vann
Grønn          = God gjeddefarge, ellers Generellt til Grønt/brunt vann
Gul              = Brunt vann
Rosa           = Brunt vann eller klart vann ved solnedgang
Hologram     = Sølv holografisk til klart vann, gull til ølfarget vann.

Så finnes det ein heil haug med varianter og blandinger utenom disse. Som nevnt så er dette ingen fasit. alle har sine favoritter. Selv brukte eg enormt mye Kobber/Rød da eg bodde på vestlandet. Her i Härjedalen oppdaget eg at gull fungerte bedre ved de samme vannforholdene, så no bruker eg nesten ikkje kobber/rød lengre.  Da eg begynte å fiske her i traktene oppdaget eg at de slukene eg hadde brukt før ikkje fungerte i heletatt, og at eg måtte tenke helt nytt. I enkelte av vannene her skal all fisken ha bare sølv/sort Sølv, eller Sølv/Blå og kjempestore wobblere eller sluker. Selv abboren som ellers er glad i det meste er kresen. Grunnen er at all rovfisken i disse vannene spiser mort, eller laue. Man får ørret på halvkiloen med 1-3 stk 10 cm lange laue i magesekken ! Eg ble heilt paff da eg såg det første gangen. Trodde aldri at såpass liten ørret tok så stort bytte.

På kvelder med riktig rød solnedgang vil fisker sluker med litt rødt, rosa, holografisk belegg m.m. fiske godt her også. på sildefisker vil gjerne det røde lysskinnet reflektere skarpt fra fiskekroppen.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: oktober 03, 2008, 08:58:15 am »

Mye bra der Aurebu men som du skriver det er ingen fasit på dette,men tasmania devill som ligner på ei ørkyte er sikker som banken til alle døgnets tider. Det er noe jeg og Roy har forsket mye på med hell
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: oktober 03, 2008, 10:39:47 am »

Årets storfiskesluk for meg har vert ein wobbler som er utformet som, og ligner på ein kreps.
Den har røde øyner, brun rygg, og hvit/oransje buk. Eg har også fått bra på ein som er lik, men som har lys oliven grønn rygg i stedet for brun.
Eg har ellers også fått noen fine ørretter på ein gigant stor sølv/sort Nils master wobbler som er leddet. Tror den er 15 eller 18 cm lang.

På isfiske så har eg fått desidert mest fisk på mine hjemmelagede mormyscha. Det samme har mine kompiser. Da er det fargene Perlemor/tiger, Oransje, og Mørk brun/glitter som har fisket best. tok eksempelvis tre kilos røyer på siste turen på isen med sistnevnte, mens de tre andre som var med fikk bare en til sammen. De fisket alle med "kjøpemormyscha".

Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: oktober 03, 2008, 14:58:29 pm »

Jeg sverger til Viking Herring der er det mange varianter på farger også.

Sjekk bildet og klikk på det.

Torry
Loggført

Sider: 1   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!