Generelle regeler for slukvalg, men ingen fasit:
Sølv = Klart vann og høylys dag
Svart/Mørk = Nattifsker
Med lys = Nattfiske (Eksempelvis Esca funnet her:
http://www.finn-de-lange.no/)
Rød = Klart vann, kveldning med rød solnedgang eller brunt og grumset vann.
Kobber/rød = Ølfarget eller småbrunt ferskvann
Gull = lett ølfarget vann
Sølv/Blå = Klart vann
Svart/gull = Brunt vann eller kvaldning
Hvit = Klart vann
Grønn = God gjeddefarge, ellers Generellt til Grønt/brunt vann
Gul = Brunt vann
Rosa = Brunt vann eller klart vann ved solnedgang
Hologram = Sølv holografisk til klart vann, gull til ølfarget vann.
Så finnes det ein heil haug med varianter og blandinger utenom disse. Som nevnt så er dette ingen fasit. alle har sine favoritter. Selv brukte eg enormt mye Kobber/Rød da eg bodde på vestlandet. Her i Härjedalen oppdaget eg at gull fungerte bedre ved de samme vannforholdene, så no bruker eg nesten ikkje kobber/rød lengre. Da eg begynte å fiske her i traktene oppdaget eg at de slukene eg hadde brukt før ikkje fungerte i heletatt, og at eg måtte tenke helt nytt. I enkelte av vannene her skal all fisken ha bare sølv/sort Sølv, eller Sølv/Blå og kjempestore wobblere eller sluker. Selv abboren som ellers er glad i det meste er kresen. Grunnen er at all rovfisken i disse vannene spiser mort, eller laue. Man får ørret på halvkiloen med 1-3 stk 10 cm lange laue i magesekken ! Eg ble heilt paff da eg såg det første gangen. Trodde aldri at såpass liten ørret tok så stort bytte.
På kvelder med riktig rød solnedgang vil fisker sluker med litt rødt, rosa, holografisk belegg m.m. fiske godt her også. på sildefisker vil gjerne det røde lysskinnet reflektere skarpt fra fiskekroppen.