mai 24, 2012, 09:40:22 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1 2 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vann stand  (Lest 682 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: september 10, 2008, 07:10:38 am »

Jeg lurer på i hvilken grad tror dere at vann føringen har og si når det gjelder fiske,er det best med mye vann eller lite vann ? Eller har det rett og slett ikke noe og si ?
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
r0adkill
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: september 10, 2008, 10:32:14 am »

jeg tror det har noe aa si, faktisk ganske mye..

naar vannstanden stiger i en elv tar den med seg mye rusk aa rask langs bredden, inkludert smaadyr, bugs, fluer aa annet snack 0rreten liker..

er elven liten aa det er fisk paa vei opp elven kan den bli hindret i aa komme seg oppover i grunnere deler av elven, den vil da staa her aa stange.. naar vannet da stiger vil da flere fisk komme seg vidre opp elvel0pet.

dessuten har det noe med temperatur aa gj0re, oksygen innhold i vannet.. ikkeminst.. noe som er vesentlig for trivsel under vann ..
Loggført

roy
Gjest
« Svar #2 på: september 10, 2008, 11:18:56 am »

Men det er vel lettere og få tak i fisken på lite vann da,men jack tar jo fisk uansett vann stand.Men han har jo litt peiling på hva han driver med da.
Loggført
r0adkill
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: september 10, 2008, 11:57:57 am »

jeg er ingen professor, men jeg vil tro fisken blir mere sky naar den staar pa grunnere vann i de lyse timer.. aa stikk motsatt med mere vann.
mere vann flere fluktmuligheter
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: september 10, 2008, 13:19:20 pm »

Jeg fisker mye på grunt vann men du må være litt mer forsiktig da,tar mye fin fisk inn til grunna på skumrings tid..
Loggført

r0adkill
Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: september 10, 2008, 16:16:15 pm »

vannstanden i elv er vel ganske vesentlig for laksefisket ?
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: september 10, 2008, 17:55:02 pm »

Det er det vel for alt fiske vel men jeg har gode erfaringer med lavt vann,men tror da også at det spiller inn hvor godt du kjenner elven.Når det gjelder laks så kan sikkert andre mer om det da jeg er reinspikka ørret fisker..
Loggført

JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: september 11, 2008, 06:21:57 am »

Dette er sikkert noe som varierer litt, men hvertfall i ett vann jeg har fisket mye i det siste fikk vi 7 aurer på 1,5 time en dag vi var der, da var det lav vannstand, etter det har jeg fisket 3 ganger uten å få en skit, da hadde det regnet krafftig og vannstanden var høyere, så var jeg oppe igjen en tur og vannstanden var lavere da fikk jeg på 2 aurer. Det kan jo selvfølgelig være mye annet å som spiller inn her, men ut fra det virker det nesten som at lavere vannstand er bedre hvertfall i dette vannet.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: januar 02, 2009, 19:23:50 pm »

Tror nok at ørret er generellt meir på hugget når vannstanden er stigende, enn når den er synkende, eller lav. Det som kan variere fangsten er standplassene til fisken.Fisken flytter på se i forhold til vannstand, og om den er synkende eller stigende. Naturligvis om man fisker på de samme stedene hele tida, så vil også fangstene variere ein god del.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: januar 02, 2009, 19:34:54 pm »

Tror nok at ørret er generellt meir på hugget når vannstanden er stigende, enn når den er synkende, eller lav. Det som kan variere fangsten er standplassene til fisken.Fisken flytter på se i forhold til vannstand, og om den er synkende eller stigende. Naturligvis om man fisker på de samme stedene hele tida, så vil også fangstene variere ein god del.

Og er du da lokal kjent og fisket mye på plassen så vet du vilen vann stand som er best på de forskjellige plassene.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: januar 02, 2009, 23:20:25 pm »

Ja, akkurat. Men selv enkelte som er lokalkjente i ei elv, og riktig dyktige fiskere kan bli opphengt i å fiske på de samme plassene hele tida, fordi de har erfaring av å få fisk på ein spesiell plass.
Også årstid spiller jo inn, naturligvis.
Eg veit om småelver hvor det deler av elva bare finnes småfisk om sommeren, men på høsten og vinteren er der masser av fisk der, fordi fisken går opp på disse områdene for å gyte, og deretter forblir der ei stund før de vandrer ned elva igjen. OM man fisker seint på finteren/Tidlig på våren, så kan man få noen riktige fine fisker der.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: januar 03, 2009, 12:02:09 pm »

Og stå stille i ei elv og fiske det har jeg dårlig erfaring med man må utføre bevegligt fiske vist ikke går det lang tid mellom hver fisk.Gå langs elva og oppserver fisken så kan du fiske der du ser det er litt liv eller vet det bruker og stå noe har du ikke fått noe på noen kast bør du straks endre retning og fisk gjere i en halv måne form da rekker du over større deler av elva fra et sted.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: januar 03, 2009, 13:12:17 pm »

Det er stort sett min erfaring også. Det gjelder forøvrig også for når man fisker i stillestående vann. Ørretten har revir som den passer på med sitt liv. Fanger man en fisk , så går det som regel ei god stund før det kommer ein ny fisk for å ta over. De nye fisken er også som regel mindre enn den gamle.
« Siste redigering: januar 03, 2009, 13:15:46 pm av aurebu » Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: januar 03, 2009, 13:14:53 pm »

Det er stort sett min erfaring også. Det gjelder forøvrig også for når man fisker i stillestående vann. Ørretten har revir som den passer på med sitt liv. Fanger man en fisk , så går det som regel ei god stund før det kommer ein ny fisk for å ta over. De nye fiskern er også som regel mindre enn den gamle.

Fiskern eller fisken....
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: januar 03, 2009, 13:18:06 pm »

Ikkje sikker på om neste var fisker eller fisken

Fingrene kan spille en noen riktige puss av og til. En klassisk en for oss sportsfiskere er ordet fikse. Klarer alltid å få det til å bli fiske, eg.
Loggført

Sider: 1 2 »   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!