r0adkill
Ørret

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« på: september 10, 2008, 11:08:13 am » |
|
jeg tar majoriteten av fisken min med meit fisket paa bunn, noen sverger til dupper av forskjellige slag aa tar ogsaa en del fisk paa dette.
lurer paa hva folket her inne foretrekker, jeg vet hvert fiske har hver sin metode. men hvis du maatte velge..
dupp eller s0kke ?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #1 på: september 10, 2008, 12:17:56 pm » |
|
Begge metodene er effektive på hver sin måte,men jeg fisker mest på bunnen med søkke.Men det finnes utrolig mange måter og fiske med søkke på også da.... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
r0adkill
Ørret

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #2 på: september 10, 2008, 14:19:38 pm » |
|
i vann har jeg somregel bare split hagl paa sena, 40-50 cm over krok. i elv der str0m tilater det har jeg brukt disse paere formede s0kkene til biltema. eller slanges0kker ala ti gram.
har vert litt fan av disse biltema duppene ogsaa, helt vanlige isopordupper i forskjellige st0rrelser. faaes i en pakke paa 5 med noe sn0re til. de er fryktelig billige, 30kr for 5 stk. dessuten er det ikke noe problem aa blye ned de tre minste variantene til de bare akkurat stikker over vann.
jeg liker disse isoporduppene pga pris aa funksjonalitet, det er lett aa endre dybde paa agnet med stopp pinnen i midten. ulempen er at de ikke egner seg i elv.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #3 på: september 10, 2008, 14:38:45 pm » |
|
Heisann Meitefiske er jo en vitenskap, jeg meitet mye før og da brukte jeg veldig lange meitedupper. I stille vann sladret duppen omtrent før fisken beit. Der vannet drev litt lå faktisk duppen stille. I rennende vann ville jeg ha tydd til Dabboduppen, den kan fylles med vann for å oppnå kastevekt. Mulig litt vanskelig å kaste med der det er mye kjerr, har faktisk en dupp fra Dam som det er batterilys i fint å fiske med om natta. Korkduppen (isopor) sladrer på langtnær så mye som spesialduppene som er i salg. Men det er min erfaring. Der er like mange meninger som der er fiskere. Torry 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
r0adkill
Ørret

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #4 på: september 10, 2008, 15:10:38 pm » |
|
har pr0vd meg paa en saann antennedupp engang, syntes det blei mye vas, der annahvert kast kom inn med fortommen tredve ganger rundt duppen.
fisker saapass lite med dupp at disse biltemaduppene har fungert bra for meg, den minste isoporduppen i biltemapakka er paa tykkelsen med en kulepenn. den holder saavidt 3 ssg splithagl aa til abborfiske er den god som gull..
er ikke saa avansert at jeg har begynt maalrettet arts fiske, men det er vel snart paa tide hehe
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #5 på: september 10, 2008, 16:57:43 pm » |
|
Du sier det ble mye vas med den duppen kan hende du har brukt den feil de fleste sånne dupper må du ha en exstra stopper på det er ikke alle som forteller det når du handler..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
r0adkill
Ørret

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #6 på: september 24, 2008, 00:13:51 am » |
|
Synes det har vært alt for stille her på fiskeforumets avdeling Meite.. Derfor vil jeg blåse litt liv i en tråd å se om det blir noe futt..
vi diskuterte dupper & søkker. men det finnes utallige måter & knyte søkkene å duppen til sena. Den mest vanlige måten for bunnmeite må vel være paternos tacklet om jeg stavet det riktig.
har du noen måter & knyte i hop sammensuriet som du mener er værdt & fortelle andre ?
Jeg liker å bruke en svirvel med tre hoder om jeg har. hovedsena i den øverste. søkket på en 30cm fortom i den midtre å meit eller flue i en fortom ca like lang som stanga i den nederste. dette forutsetter meitefiske på bunn i elv.
på et stille vann bruker jeg gjærne ei ultralett kort lita spinnerstang med et par splitthagl & en eller to meit.
meitemarken i seg selv er jo et annet kapittel. noen mener det er rett med bare en, andre trær på så mange de klarer & få på kroken.
jeg selv varierer litt, jeg begynner med en passe stor krok som kan holde 3 meit. fungerer ikke dette prøver jeg en liten krok & en meit. (innbiller meg da at det er dette som ser mest naturlig ut for fisken)
jeg pleier aldri & træ en mark på kroken mer enn et par ganger, da holder den seg i live litt lengre
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #7 på: september 24, 2008, 07:10:17 am » |
|
Det finnes mange måter som du sier,jeg for min del har funnet ut en meget bra løsning på hvordan det bør gjøres i elver og vann, men er ikke alt jeg vil utlevere til alle sammen. Men r0adkill ta deg en tur i elva til torsdag så kan vi vise deg noen fine plasser og tekniker men da må du gå litt 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #8 på: september 24, 2008, 09:41:48 am » |
|
Bytter på å bruke dupp, eller bunnmeite alt etter hva eg skal fiske etter, og forholdene der eg fisker. Som Jack her har eg også ett par teknikker som eg bare har fortalt til de aller nærmeste kompisene. Eksempelvis så kan det ofte være slik i større vann at fisken står på 7-8 meters dyp hvor vannet er 20 meter dyp eller mer. Da må man kunne fleske til med en eller annen løsning for å presentere agnet hvor fisken er. Det gjelder å kjenne sitt vannet eller elven, og hvordan man skal nå fisken.
Ett lite tips ! Prøv å sette opp riggen din slik at fisken ikkje møter motstand fra lina før det er for sent. Da får du meir fisk.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
r0adkill
Ørret

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #9 på: september 24, 2008, 14:57:16 pm » |
|
har ingen problemer med gange jack  jeg sender deg som sagt en sms når jeg vet mer ang bil & kjærring 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Sjarken
|
 |
« Svar #10 på: oktober 23, 2008, 14:32:41 pm » |
|
Bytter på å bruke dupp, eller bunnmeite alt etter hva eg skal fiske etter, og forholdene der eg fisker. Som Jack her har eg også ett par teknikker som eg bare har fortalt til de aller nærmeste kompisene. Eksempelvis så kan det ofte være slik i større vann at fisken står på 7-8 meters dyp hvor vannet er 20 meter dyp eller mer. Da må man kunne fleske til med en eller annen løsning for å presentere agnet hvor fisken er. Det gjelder å kjenne sitt vannet eller elven, og hvordan man skal nå fisken.
Ett lite tips ! Prøv å sette opp riggen din slik at fisken ikkje møter motstand fra lina før det er for sent. Da får du meir fisk.
jeg er enig med Aurebu og Jack i det de skriver her,men Aurebu hva mener du med og sette opp riggen ?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #11 på: oktober 23, 2008, 17:02:43 pm » |
|
Eg lar rett og slett søkke renne fritt på linen, slik at fisken ikkje møter motstand når den drar i snøret.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #12 på: oktober 23, 2008, 19:07:47 pm » |
|
I elver bruker jeg kulesøkker med en svivel og fortom da får snøret beveget seg fritt uten at søkket hindrer det i det.Noen små rykk og napp innimellom så sitter det nok en ørret der til slutt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
storlaksen16
|
 |
« Svar #13 på: november 16, 2008, 17:01:27 pm » |
|
jeg meiter MYE!!! etter laks og sjøøret og jeg bruker omtrent ALDRI!! søkke for jeg tror det skremmer fisken og jeg bruker altid en så stor krok som det er lov å bruke som jeg trer på 2 store doggmarker så det blir en gigantisk mark klyse  . hva jeg har tatt på denne metoden i år: 7 sjøøret 0,5-1 kg 3 sjøøret på 1 kg 5 sjøøret over 1,2 kg laks 1 laks 1,1 laks 2 laks 4 kg+ masse ål!!! og en stor suter på 2,9 kg
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #14 på: november 16, 2008, 18:13:06 pm » |
|
Søkkene skremmer ikke fisken da har du feil oppheng.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|