aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #15 på: november 16, 2008, 22:43:11 pm » |
|
Enig med Jack. Søkket skremmer ikkje fisken. Grunnen til at eg bruker glide tackle er for å kjenne nappene bedre, og setter søkket seg fast i noe, så vil sky fisk fort slippe marken når den kjenner motstand. Selve søkket som kommer deisende nedover i vannet vekker heller nysgjerrigheten til ørretten enn å skremme den.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
storlaksen16
|
 |
« Svar #16 på: november 17, 2008, 15:26:55 pm » |
|
da er det nok bare jeg som fester søkkene feil men det er som regel ikke nødvendig med søkker der jeg meiter for elva er bare 6-7 meter brei og de fleste stedene er det bare 1-1,5 meter og på sommern er det ofte bra sikt vis det ikke har regnet på et par uker 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #17 på: november 17, 2008, 16:07:44 pm » |
|
Det er like viktigt og lage riktige oppheng for at du skal kunne fiske opptimalt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Sjarken
|
 |
« Svar #18 på: november 19, 2008, 09:38:53 am » |
|
Duppmeite vs. bunnmeite husk at man kan fiske på bunnen med dupp også da gutter 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #20 på: mars 05, 2009, 09:33:24 am » |
|
Søkkene har heller ikke jeg hatt noen problemer med, kan jo bruke forholdsvis lang fortom og et lite styresøkke, for og unngå tvinn ved duppfiske.
Erfaringer er viktig her gutta skriv her.
TS
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
storlaksen16
|
 |
« Svar #21 på: mars 05, 2009, 11:06:31 am » |
|
men vis det ikke er helt nødvendig med søkke for å få den ut eller dypt nok er det bare å droppe søkket helt!! ofte så får jeg mye abbor når jeg bare lar marken synke uten søkke for da tar det lenger tid før den treffer bunn vis den rekker det da...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #22 på: mars 05, 2009, 11:13:37 am » |
|
Fisker eg med tynn snøre, så hender det at eg dropper søkket også. det er forøvrig ein fin taktikk i elv og bekk etter ørret og sjøørret. Fisken er mye mer glad i makk som kommer drivende med strømmen enn noe som er festet krøllet opp på ein krok.
|
|
|
|
« Siste redigering: mars 05, 2009, 15:07:15 pm av aurebu »
|
Loggført
|
|
|
|
|
storlaksen16
|
 |
« Svar #23 på: mars 05, 2009, 11:17:35 am » |
|
ja stemmer det jeg bruker ofte 0,25 når jeg fisker sjøøret i åroselva på sommern for da er fisken ofte ganske sky på dagtid, kan fort bli vanskelig vis det kommer en laks på 7-8 kg da!!! men det har ikke skjedd enda...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #24 på: mars 05, 2009, 11:25:49 am » |
|
Søkke og dupp hører liksom ikke sammen..... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
storlaksen16
|
 |
« Svar #25 på: mars 05, 2009, 22:26:22 pm » |
|
man må jo nesten bruke søkke når man har dupp da!! for ellers blir ofte duppen liggenes helt flatt på vannet vis man ikke har tungt agn da.. men bruker veldig lite dupp bortsett fra når jeg meiter sjøøret i sjøen da.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Team Kaos
|
 |
« Svar #26 på: mars 05, 2009, 23:07:04 pm » |
|
Søkke og dupp hører liksom ikke sammen.....  det er jo som storlaksen skriver,duppen blir liggenes flatt,så sant du ikke bruker anntenne dupper med innlagt kastevekt i da? Det kommer helt ann på hva og hvor jeg fisker om jeg bruker bly eller hvor mye bly jeg bruker.Har fisket med over 200gr i lakse elva jeg,alike vel så drev det nedover som fy.Men det er meget viktig å justere vekten du bruker etter strøm og hvor dypt fisken står.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Sjø Ørret fisker og livsnyter..................
Fisken er som damer,før eller siden biter di på........
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #27 på: mars 06, 2009, 00:37:18 am » |
|
Søkke og dupp hører liksom ikke sammen.....  Kan ikke si at det ikke hører sammen, bruker makrelldupp jeg som ikke har vekt. trer sena gjennom duppen å bruker gummiperle for ikke å ødlegge duppen ved kast, henger så et cigarsøkke i sena og fester en fortom på cigarsøkket 20-30 cm fra kroken et lite splitthagel som styring. Dette fungerer også til ørretfiske TS
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #28 på: mars 06, 2009, 11:18:52 am » |
|
Søkke og dupp hører liksom ikke sammen.....  Kan ikke si at det ikke hører sammen, bruker makrelldupp jeg som ikke har vekt. trer sena gjennom duppen å bruker gummiperle for ikke å ødlegge duppen ved kast, henger så et cigarsøkke i sena og fester en fortom på cigarsøkket 20-30 cm fra kroken et lite splitthagel som styring. Dette fungerer også til ørretfiske TS Jeg bruker også bly torry men det jeg mente er hører det egentlig sammen ?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tryta
Mort
Utlogget
|
 |
« Svar #29 på: mars 06, 2009, 11:21:23 am » |
|
Bunnmeite med waggler dupp er også effektivt,for da kan man skille mellom løftenapp og vanlig napp. Jeg har fått mine største fisker på bunnmeite fra skumringen og utover natten. Inline,bom med søkke som sena glir igjennom og glidende søkke er en smaks sak. Spesielt ved nattmeite etter ål så foretrekker jeg glidende søkke med stor flate. Søkket ligger oppå mudderet og jeg kan tydelig se sugingen til ålen som vises på stangtuppen. Når det gjelder saltvann så foretrekker jeg vanlig 2kroks paternoster uten svirvler med 3øyer.
Det finnes like mange meninger om dette,som det finnes fiskere.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|