mai 24, 2012, 09:48:41 am

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: « 1 2 3 4 5 6   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Catch and release  (Lest 2772 ganger)
0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« Svar #75 på: januar 20, 2010, 12:02:39 pm »

Er det riktig kaldt ute så børe man gjerne ta fisk som skal slippes tilbake av nede i hullet. Kommer temperaturen ned mot -20 så vil fiskens slim fryse på noen få sekunder. Da er det lett for at fiskens øyner får skade og den blir blind.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #76 på: november 06, 2010, 19:46:41 pm »

Tar opp denne tråden her igjen jeg,selv har jeg satt ut alt i år bortsett fra en 7-8 stk som måtte bøte med livet.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #77 på: november 08, 2010, 17:34:04 pm »

Eg har sluppet tilbake det meste av det eg har fått også. Eg slipper helt fisk tilbake etter skjøn. Eksempelvis når eg var i Norge, fisket eg i ett tjern med mye småfisk (1000 brødre tjern). De få store som vi fikk slapp vi tilbake (Hadde guttene med meg). Resten gikk konsekvent til katten.
Der det er put'n take tjern pleier eg å ta kvoten min, men også her finner eg på å slippe tilbake fisk om eg får mye. da slipper eg tilbake de små siden put'n take fiskeplasser har sjeldent og aldri egenrekruttering av fisk.
I abborvannen hvor eg fisker blir all fisk over kiloen sluppet tilbake. Det samme gjør eg med små abbor under halvkiloen. her er det jo gjedda som regulerer bestanden.
Loggført

Sjarken
Sjø Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #78 på: november 11, 2010, 18:47:26 pm »

Mitt syn på dette er snudd nå tar jeg med meg all den store fisken hjem,hvorfor skal eg la den bli der til neste mann da.....?
Loggført
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #79 på: november 11, 2010, 23:27:13 pm »

Det er nok flere og flere som gjør på samme måte som meg, etter hvert blir det nok flaut for deg når du er ute og grabber til deg det du greier av stor fisk, og alle andre står der og ser stygt på deg.

Gjennomsnittstørrelsen på Torsk har gått ned med 40 cm de siste 30 årene, og det er bare fordi yrkesfiskere og sportsfiskere har jakktet bevisst på de store fiskene. Fortsetter det slik blir det for evig og alltid slutt på stor torsk over 3-4 kilo, for da begynner all torsken å gyte i ung alder og liten størrelse for at den i heletatt skal klare å overleve.

Typisk eksempel på ett sted hvor de har ødelagt på den måten er Phillipinene. Der er eneste sjangsen for å få stor fisk langt ute på havet, for innenfor ett par timers ro strekning fra land er all storfisken fisket opp, og det som er igjen har dannet tusenbrødre bestander av småfisk.
Slik ner det også langs kysten av india og siri lanka.

Vil du at det skal bli slik langs norskekysten også ?? For vi er bå god vei.....

Loggført

Sjarken
Sjø Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #80 på: november 11, 2010, 23:37:21 pm »

Mener du jeg skal kjøpe oppdretsfisk bare for og ta vare på bestanden da eller ? Det smaker bare pellets av fisken på rema så da syntes jeg at jeg skal få lov og ta opp det havet gir meg samme hvor stort det er.
Loggført
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #81 på: november 12, 2010, 09:52:52 am »

Hei Sjarken

Det gjelder vel å bidra litt for å holde villaksen i live, blir den borte så vil ikke du få laks i garnet ditt i allefall.

Det er jo viktig å beholde villaksen for fremtiden også, du har vel noen i slekta di som også muligens vil fiske etter du har forlatt verden vel?

TS  Grin
Loggført

Sjarken
Sjø Ørret
Utlogget Utlogget

« Svar #82 på: november 12, 2010, 13:34:16 pm »

Snakker ikke om villaksen jeg torsk og sånt tenkte jeg på da..
Loggført
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #83 på: november 12, 2010, 13:58:12 pm »

Snakker ikke om villaksen jeg torsk og sånt tenkte jeg på da..

Tror alle er enige om at vi må gjøre det samme med Torsken...

Det bør jo ikke være nødvendig å fiske opp all fisk fra havet...

TS Grin
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #84 på: november 12, 2010, 15:22:39 pm »

Eneste torsken er brukanes til er og ha i fiskegrateng så den kan få være i havet for min del.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #85 på: november 15, 2010, 02:01:58 am »

Eg tror ikkje at det å spise oppdrettsfisk løser noe. Heller motsatt, mener eg. Men ved å være mer bevisst på å jobbe sammen med naturen på dens egne premisser når man er ute og fisker, så får man også større glede av fisket, samt at man sørger for å ta vare på fiskebestanden.
Alle vil gjerne fange stor fisk, for det er jo morro.
Noen vil gjerne også spise fisken. det vil i hvertfall eg av og til, men eg ønsker ikkje å ta opp all fisken slik at den blir borte fra fiskevanna mine, eller at det bare skal bli tusenbrødre vann av det hele.

Da synes eg at der bedre at man slipper tilbake de minste fiskene, samt de aller største fiskene, og tar de som er den beste matfisken. For da vil der alltid være nyrekrutering av fisk i vannet, samt at der vil alltid være noen få som klarer å bli rikitg store, og bære genen sine vider.

Da vil også guttene mine og i fremtiden også deres barnebarn få sjangsen til å få glede av å fiske.
Loggført

Sider: « 1 2 3 4 5 6   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!