jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« på: september 21, 2008, 10:37:39 am » |
|
Fiske i saltvann
Stang eller håndsnøre Ved fiske i sjøen med stang eller håndsnøre etter laks, sjøaure eller sjørøye må en huske:
At det kan fiskes hele året, men minst 100 m fra grense elv/sjø (fra elveutløpet, der grense elv/sjø ikke er fastsatt) i den tiden det ikke er tillatt å fiske i vassdraget. Vær oppmerksom på at fylkesmannen kan ha utvidet området og tidsrommet for fiskeforbudet i forskrift om fredningssoner ved utløp av vassdrag. I tillegg til de agntypene som er tillatt i ferskvann er det i sjøen også tillatt med annet organisk agn. Ved fiske fra land er det tillatt å benytte en stang eller ett håndsnøre pr. person. Det er tillatt med inntil to agn pr. stang eller håndsnøre. Ved fiske fra båt er det tillatt å bruke to redskaper (stang eller håndsnøre) pr. båt. Det er kun tillatt med ett agn pr. stang eller håndsnøre.
I sjøen er fritidsfiske fritt, noe som er en viktig del av allemannsretten. I sjøen kan man fiske uten grunneiers tillatelse. Det frie fisket gjelder i utgangspunktet også fiske med faststående redskap. Et unntak fra fritt fiske er fiske med faststående redskap etter anadrome laksefisk. Her har grunneier enerett på, og i umiddelbar nærhet av, egen grunn.
Det finnes et omfattende regelverk for fisket i saltvann. Det omhandler både lovlig redskap, merkingsplikt og fisketider. For fiske med stang eller andre håndredskaper er det relativt få restriksjoner.
Alle norske statsborgere og personer bosatt i Norge har i utgangspunktet rett til å fiske innenfor fiskerigrensen på 12 nautiske mil. Utenlandske statsborgere som ikke har fast bopel i Norge har lov til å drive sportsfiske med håndredskap, men de kan ikke selge fisken.
I henhold til regelverket kan norske fritidsfiskere bare drive fiske med følgende redskaper: a) håndsnøre, fiskestang og en maskindrevet juksa eller dorg b) garn med samlet lengde på inntil 210 meter c) liner med opptil 300 angler d) inntil 20 teiner eller ruser
Hver enkelt fritidsfisker kan kombinere disse redskapstypene i den mengden som er oppgitt. Dersom det er to eller flere fritidsfiskere ombord i ett fartøy, gjelder redskapsbegrensningen pr. fartøy og ikke pr. person. Det er ikke tillatt for fritidsfiskere å fiske med trål, snurrevad eller not.
|
|
|
|
« Siste redigering: september 21, 2008, 10:42:00 am av jack »
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #1 på: januar 09, 2009, 20:09:47 pm » |
|
Når jeg kikker litt på disse reglene så kan jeg jo sette ut ei line under isen med 300 kroker det er noe som frister og prøve,er det riktig sånn jeg tolker de reglene... 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #2 på: januar 09, 2009, 20:21:22 pm » |
|
Jepp, du kan det, faktisk. Synd at de utvidet til 300 angler fra tidligere 100 angler...
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #3 på: januar 09, 2009, 20:26:49 pm » |
|
Ja jeg kan jo med sikkerhet si at jeg ikke skal det men reagerte litt på at det er tillatt med så mange kroker på ei line for en fritids fisker og antall teiner er også litt høyt etter min mening..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #4 på: januar 09, 2009, 20:55:26 pm » |
|
Garn mengden er ikkje endret, men den kunne også reduseres til ett garn på maks 30 meter, og 4 meters dybde per husstand. Man skal fiske til hus bruk, ikkje salg. skal man selge fisk, da kan man heller søke om å bli registrert som yrkesfisker.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #5 på: januar 09, 2009, 20:58:42 pm » |
|
Det er faktisk en lov som sier at fritids fiskere ikke har lov og selge fangsten sin så derfor syntes jeg at det bør reduseres i antall kroker og garn..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #6 på: januar 09, 2009, 21:00:37 pm » |
|
Tror aldri at ein Norsk fritidfisker har blitt bøtelagt for å selge fisken sin, og eg veit om mange som setter ut 50-60 garn i slengen. Det er jo heilt horribelt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Team Kaos
|
 |
« Svar #7 på: januar 11, 2009, 19:19:59 pm » |
|
Tror aldri at ein Norsk fritidfisker har blitt bøtelagt for å selge fisken sin, og eg veit om mange som setter ut 50-60 garn i slengen. Det er jo heilt horribelt.
Hva med et lite tips til de rette folka? Setter de ut 50-60 garn,så er jeg nesten sikker på at dem også setter etter SØ og Laks.
|
|
|
|
|
Loggført
|
Sjø Ørret fisker og livsnyter..................
Fisken er som damer,før eller siden biter di på........
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #8 på: januar 11, 2009, 19:39:02 pm » |
|
Ja uten tvil dem setter ikke garna kun for torsk laks og sjøørret er vel det alle håper og få i garna sine.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Team Kaos
|
 |
« Svar #9 på: januar 11, 2009, 19:43:24 pm » |
|
Ja det er det som er problemet  det som er ille nok er dem som setter garn på våren å får blank laks,som dem tror er helt topp,det er ikke så mange av de som vet at laksen er blank når den kommer fra elven som støing.Er den blank så er den bra,skulle likt å sett trynet på dem når dem koker den til fin søndags middag.Årets nedtur på mat fronten det tror jeg.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #10 på: januar 11, 2009, 19:45:22 pm » |
|
No bor ikkje eg på vestlandet lengre, og i har ikkje vert på haimgården min på snart 20 år. De som fisket med 50-60 garn fisket etter gytetorsk om vinteren. Til tilder kunne man telle 4 blåser innover fjorden, og på vher av disse var det 5 til 7 garn, avhengig av bredden på fjorden. For det første er det ikkje lov å stenge av ein fjordarm eller ett sund med garn, for det andre er der begrenset med garn man har lov å sette.
Se folka fisker nok fortsatt på samme måten, den dag i dag.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
spekelaksen
Ørret

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #11 på: januar 11, 2009, 22:59:13 pm » |
|
Fisker man med garn i sjøen er det som regel inntektsrelatert. Dessuten er garnfiske ikke sportsfiske. Liker ikke garnfiske hverken på sjøen eller ihvertfall ikke i ferskvann. Fant et garn i sommer på fjellet som var skjult. Dro det opp og reiv det i stykker og heiv det 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #12 på: januar 12, 2009, 00:27:47 am » |
|
Jeg har opplevet at det har blitt satt ut garn, rett ved utløpet av elver, hva fisker de etter det mon tro?
Garantert at de fisker etter sjøøretten!!
Jeg mener at man burde slå ned hart på dette jeg.
TS
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Team Kaos
|
 |
« Svar #13 på: januar 12, 2009, 00:34:38 am » |
|
Jeg har opplevet at det har blitt satt ut garn, rett ved utløpet av elver, hva fisker de etter det mon tro?
Garantert at de fisker etter sjøøretten!!
Jeg mener at man burde slå ned hart på dette jeg.
TS
Ser du at det blir satt garn i elvemuningen? se til helv.... å få dratt den dritten opp.Du har ikke lov til det,men jeg tror ikke at eieren vil anmelde deg så lenge han vet at det er satt ulovelig. En annen mulighet er å få tatt bilder av båt og regnr mens dem drar opp garna,kontakt der etter politiet med bevis. De kan ikke gi fae... i å undresøke saken når du har så sikkre bevis.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #14 på: januar 12, 2009, 00:49:04 am » |
|
Så skjedde ved grønnlikaia i Oslo en gang PCgutt og jeg var der å fisket, vi ringte havnevesenet. De tok afære etterhvert og personen fikk den straffen han fortjente. Det viste seg at de hadde observert både utsettingen og var klare da han hentet garnet...  Torry
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|