jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« på: oktober 01, 2008, 08:56:39 am » |
|
Ørret og årstid.
Når er det beste fisket etter fjellørreten? Vår, sommer eller høst? Det finnes naturligvis ingen fasit på dette, og det er dessuten lokale forskjeller. Mange mener at det beste fisket etter ørreten er når isen går. Og da skal det fiskes helst med mark, eventuelt sluk/wobler, og at spinnerfisket og fluefisket tar over utover året. Vi har ingen sterke meninger her, men tror at det gjelder å være på rett sted til rett tid. Sommer som vinter - er ørreten i feil lune vil man gå tomhendt hjem uansett. Motsatt kan selv den mørkeste høstdag gi fantastiske resultater. Man skal vel likevel ikke skjule det faktum at sommeren og isfrie vann er best for ørreten i Norge.
Hva mener dere ?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #1 på: oktober 02, 2008, 14:34:48 pm » |
|
Tja, har fått ørrett hele året. Klart den letteste tiden å få den på er under gytinga, men da er fisken mørk av fage, og kjøttet er ikkje i nærheten av den kvaliteten man finner på sommmeren, eller våren. Den klart beste fisken er jo naturligvis Gjelfisk. den som ikkje skal eller har gytt det året man tar den. Gjelfisk trenger ikkje bruke energi på å produsere rogn eller melke, og har dermed det fineste og feteste kjøttet.
Men ellers, så pleier vel forsommeren fram til Jonsok å være den beste fisketiden for ørret.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #2 på: desember 11, 2008, 23:52:57 pm » |
|
Er det noen som har vært og prøvd seg på sjø ørreten nå den siste uka. ?
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
storlaksen16
|
 |
« Svar #3 på: desember 26, 2008, 21:02:03 pm » |
|
i sjøen syns jeg faktisk det beste sjøørret fiske er i mai-mitten av juni  men etter vanlig ørrett mener jeg det er best i august july er den måneden som jeg mener er den dårligste måneden for å fiske etter alt
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #4 på: desember 26, 2008, 21:09:19 pm » |
|
i sjøen syns jeg faktisk det beste sjøørret fiske er i mai-mitten av juni  men etter vanlig ørrett mener jeg det er best i august july er den måneden som jeg mener er den dårligste måneden for å fiske etter alt Det spørs hvor du fisker henne for på hardangervidda er det bra i juli.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
storlaksen16
|
 |
« Svar #5 på: desember 26, 2008, 21:25:03 pm » |
|
jaja det stemmer nok har ikke fiska der siden jeg var 3 og husker ikke noe fra det men har bilder av det men hersom jeg bor og fisker så er det enkelte ganger at fisken slepper seg helt ut i sjøen igjenn eller steller seg opp i en dyp sving ved follestadbrua i july så da vil jeg ikke påstå at det er noe bra her.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #6 på: desember 27, 2008, 17:23:27 pm » |
|
Her borte er det beste fisket etter ørret i Juni, og deretter i August/September.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #7 på: desember 27, 2008, 17:39:44 pm » |
|
Det er også bra ørret fiske akuratt når isen går,kaste meiten på isen og trekke den sakte ut i vannet det er saker det men husk og skjekk om det er lov og fiske ørret den datoen!!!
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #8 på: desember 27, 2008, 17:52:34 pm » |
|
JO, Enig med deg Jack, men her i dalen er det stort sett forbudt å fiske på den tida. Ellers, så pleidde eg å fiske på isen helt til den ble utrygg, og deretter med ein gang det var såpass med opning mellom is og land til at eg kunne fiske. Da fisket vi med makkasnører. Når vi fikk vårens første ål, ble det bom stopp med markefiske til neste vinter.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #9 på: desember 27, 2008, 18:08:38 pm » |
|
Ja jeg må kjøre et lite stykke jeg også ikke lov i dalen her.Men måtet er effektiv.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #10 på: mai 26, 2009, 17:55:13 pm » |
|
Men hva mener dere om vær skifte på ørret fiske da?
Jeg syntes det er like bra når det har vært sol noen dager å så begynner det og regne da biter den like bra som om det har regnet en stund og så kommer fin været. Klart best i fin været men i skiftende vær lurer jeg på hvilken erfaringer dere har.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Alf Kåre
Ørret

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #11 på: mai 26, 2009, 20:08:28 pm » |
|
Jeg har gode erfaringer på dager med skiftende vær.
Jeg har tilgang på en del fiskevann i utmark, på gården der jeg kommer fra. Der er det bra med kilos ørreter, og de dagene det har vært best fangst har helt klart vært dagene med gløtt av sol og regnbyger innimellom.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #12 på: mai 26, 2009, 22:15:28 pm » |
|
Ørret elsker tordenvær. Spesiellt sjøørret er glad i riktig styrtregn, for det betyr vann i elvene og oppgang av fisk. Ny fisk i hølen er ensbetydende med hugg, for den nye fisken aser opp den som har vert der ein stund. dermed blir det krangel og irritert fisk. SOm de fleste sportsfiskere vet, så betyr ein irritert fisk det samme som ein bitevillig fisk. ellers så tror eg på ein kombinasjon av flere faktorer og ikkje bare været som lokker fisken til hugg.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #13 på: mai 26, 2009, 22:30:30 pm » |
|
Med dagens nymoderne stenger så kan det være litt skummelt ute i torden og lyn så det bør man passe på når en fisker i ruske vær hold stangen langt nede.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #14 på: juli 12, 2009, 21:37:28 pm » |
|
Nå nærmer høsten seg med storm skritt og det er den beste årstiden på ørreten syntes jeg da har den fått fetet seg opp igjen gjenom hele sommeren. Så nå sitter vel di riktige suggene på snart vel.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|