aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #15 på: desember 27, 2008, 16:45:20 pm » |
|
Kansje du skulle lagt ut info på Kanadiske bekkrøye også. det er jo bekkrøya som er mest utbredt i Norge. Den er noe mindre enn Kanadarøya, og av litt annen utseende.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #16 på: desember 27, 2008, 17:05:03 pm » |
|
(Salvelinus fontinalis) Er en fisk i laksefamilien. Den stammer opprinnelig fra de østlige traktene av Nord-Amerika og sør-Canada. Bekkerøya kan bli opptil 40 cm lang, og veier da noe over 1 kg. Den ligner mye på bekkeørret både i utseende og levemåte, og den har blitt en ettertraktet sportsfisk. Bekkerøye er satt ut flere steder i Sør-Norge siden denne er mer motstandsdyktig mot sur nedbør enn f.eks. ørret. Lutvann ved Oslo er et kjent bekkerøyevann, men hovedområdet er nok i Njardheimsområdet i øvre Sirdal, der feks Rosskreppfjorden er et kjent vann med særdeles stor fisk. Kjennetegn Bekkerøya er mørk grønn til brun med marmorering i lysere farger på ryggen og ofte halen. Mage og finner på undersiden av fisker er ofte røde, og fisken har ofte røde prikker. Rødfargen på magen blir kraftigere i gytetiden. Den største registrerte lengden på bekkerøye er 86 cm, og den største vekta er 9,4 kg. Den kan nå en alder på minst 7 år, kanskje det dobbelte på steder den er satt ut. Takk Torry 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #17 på: desember 27, 2008, 17:36:47 pm » |
|
Som andre røyer har canadarøya lyse prikker på mørk grønn til grå bunn, men fargen varierer med miljøet. Ryggen er alltid lyst marmorert, og halen er dypt kløfta. Arten har et stort hode og er svakt underbitt, og kan bli opptil 126 cm og 46 kg. Den hører derfor til de største rene ferskvannslaksefiskene. Torry 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #18 på: desember 27, 2008, 18:05:30 pm » |
|
Bekkrøya vokser da mye fortere enn brunørret, for brunørretten blir opp til 40 år. Ein 7 år gammel brunørret er sjelden over to kilo.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
storlaksen16
|
 |
« Svar #19 på: desember 27, 2008, 18:09:48 pm » |
|
jeg har fanget noe jeg tror var bekkerøye i en liten bekk uten for der fattern bodd før men tok aldri noen bilder av dem. det var rett ved lørenskog der fattern bodde før 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #20 på: desember 27, 2008, 18:12:07 pm » |
|
Eg har vert med og tatt bekkrøye. Fisken var 800g, og knallrød i kjøttet. Ellers, så smakte den ikkje det aller beste for den var fisket i ett myrtjern, hvor vannstanden var senket ein god del.
|
|
|
|
« Siste redigering: desember 30, 2008, 19:52:59 pm av aurebu »
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #21 på: desember 30, 2008, 19:10:02 pm » |
|
Ved det vannet vi hvar og fisket på i dag der er det ørret men den holder seg i den ene enden av vannet på motsatt side av der vi fisker ørret merklige greier. Vi gikk over hele vannet i dag og når jeg så den silde flåken av folk som stod ute på en liten sand banke som ligger der for og fiske røye da ble jeg nesten glad jeg er en ørret fisker men skal prøve røya der til mandag.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #22 på: desember 30, 2008, 20:07:19 pm » |
|
Går utifra at du mente at Røya holder seg på andre enden av vannet fra der du fisker Ørret.
På denne tiden går ofte røya i søre deler av landet , fortsatt i stim på gytebankene. Etter den er ferdig med leken sin, så spreier den seg utover hele vannet, og holder seg på noe dypere vann enn Ørretten. På vårparten kommer den gjerne høyere opp i vannmassene, og jakter til tider like under isen, til isen går, og da senker den seg igjen ned på dypere vann. På høsten kommer den atter opp mot overflaten. Først midt utpå, og deretter trekker den innover mot gytegrunnene. Tidspunktet for gyting kan variere fra slutten av September til helt ut i Januar. I vann hvor der er gjedde, pleier den gjerne å gyte på dypere partier i vannet. Ellers blir den fort gjeddemat. Jo lengre nordpå man kommer, jo høyere går fisken i vannet om sommeren. Jo mere vandrer den også. Sør i Norge er det sjeldent at man finner røya i elver og bekker. Da holder den seg stort sett bare pelagisk, ute i vannmassene, i større vann. I mindre vann virker det som den ikkje trives så godt, og vokser seg sjeldent særlig stor. Den sliter ofte med parasitter i mindre vann også. Trolig er dette p.g.a. små vann blir lettere oppvarmet om sommeren, og dette ikkje passer særlig bra med Røya, som er ein utpreget kaldtvannsfisk. Akvakulturstasjonen på Matre, nord for Bergen, gjorde ei stund noen forsøk med røye. Eg tror det var med tanke på matfisk oppdrett. Det endte med at de mistet ein del fisk som var saltvannstilvendt. Denne fisken vandret opp i Haugsdalselva, og Matre elva. Dette var mange år siden. Det hender fra tid til annen at en eller to gamle fisker blir tatt i disse to vassdragene, men ellers virker det som den ikkje klarte å formere seg i de to elvene.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #23 på: desember 30, 2008, 20:10:43 pm » |
|
Bra du skjønte hva jeg mente.
Men da er det vel gyting på den der oppe nå da siden alle stod på den sandbanken men er det noe vits og ta en fisk som skal gyte da,gjør jo ikke det med ørreten.Skulle jo tro den ikke er så god og spise når den skal gyte.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #24 på: desember 30, 2008, 20:24:25 pm » |
|
Eg er nok enig med deg når det gjelder å fiske på gytende fisk. No aner eg ingenting om vannet ditt, men det er godt mulig at Røya er godt over gyteperioden, men vandrer fortsatt på området hvor den ahr gytt. Fisken pleier ofte det. I vannene her i dalen er det veldig mye utsatt fisk. Den har som regel bare spor etter rogn i seg, som den skal gyte til neste år. med andre ord, den er gjellfisk. I noen av vannene finner man i tillegg noe gammel fisk som har gytt tidligere, men også småfisk som er oppvokst i vannene her. Eg tror stammen som de bruker her, gyter tidlig på sessongen, for eg har ikkje fått noen "Stygg gytefisk".
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #25 på: desember 30, 2008, 20:27:06 pm » |
|
Kan ikke tru at så mange står og fisker etter gyte fisk på samme dag fins er vel ikke tullinger hele gjengen vel  men jeg får utforske den grunna litt når alle andre må på jobb igjen så får vi se hva som er der he he
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #26 på: desember 30, 2008, 20:48:36 pm » |
|
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #27 på: desember 30, 2008, 23:34:20 pm » |
|
Kan ikke tru at så mange står og fisker etter gyte fisk på samme dag fins er vel ikke tullinger hele gjengen vel  men jeg får utforske den grunna litt når alle andre må på jobb igjen så får vi se hva som er der he he Synd å si det, men man blir alltid like overrasket over hvor dumme folk er. På noen av de åpningene av fiskevann som eg har vert på, blir eg like forbanna hver gang eg ser en bestemt fisker. Han plukker med seg absolutt alt han får, og passer på å snike seg heimover uten å betale for all den ekstra fisken han river med seg. Sist vi var på åpning, hadde han med seg sikkert 15-20 smårøyer på ca 200g, og hadde kjøpt ett kort som gjalt for fire fisker. Etter min mening, så skal man holde seg til å kjøpe ett dagskort per person à fire fisker, så kan man heller gå og fiske litt oftere. Samtidig, så kan man slippe ut igjen småfisken, samt de som er større enn vanlig matstørrelse (2 kg +), og dermed sikre seg at det er fisk i vannet til neste års sessong.
|
|
|
|
« Siste redigering: desember 31, 2008, 16:25:29 pm av aurebu »
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #28 på: desember 31, 2008, 00:04:03 am » |
|
Ja dem er grødige husker jeg bodde i Katrinheolm der hvar det en dam dem satt og tjuv fisket i..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #29 på: desember 31, 2008, 08:36:37 am » |
|
Vil bare si at tyvfiske forekommer ofte her til lands. det er ikke lett å bli kvitt det.
Vi har mange vann og elver som ikke blir passet på,men i stort sett alle får man kjøpt fiskekort .
Den dagen alle skjønner at det faktisk kan lønne seg å betale kort, vil muligens også tilrettelegging og kultivering bli bedre også.
Og ikke minst miljøtiltak
Torry
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|