mai 24, 2012, 14:25:47 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1 2 3   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Artlista (Fisk)  (Lest 1073 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: november 11, 2008, 10:27:48 am »

Fant en link som er verdt og ta en titt på morro om vi her i forumet kunne prøvd og lage vår egen liste.

http://storfisker.no/Artsjegere/artsjeger.htm

Da kommer jo ikke jeg langt opp som kun går etter edel fisk..
« Siste redigering: desember 24, 2008, 11:19:58 am av jack » Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: november 12, 2008, 03:36:16 am »

Eg har nok sikkert 60-70 arter på samvittgiheten, med ein Skilpadde (Snapping Turtle) som det første eg husker å ha dradd i land, etter "Bluegill" som er ein liten Mort lignende fisk som man finner i USA.
Men eg har aldri holdt tellinga, og aldri vert spesiellt på jakt etter å få flest mulig arter.

vel, ein gang da eg tok ein barneskole med på fisketur, da hadde vi ein liten uformell fiskekonkurranse for å se hvor mange arter fisk vi kunne få i løpet av dagen. Tror vi passerte 12 arter den dagen. Alt på agn fiske med enkle meitestenger av teleskop typen, uten snelle. Med på listen var ein torsk på ca 3 kg, Pale (Småsei) HVitting, Bergnepp, Blåstål og ein rekke andre småfisker som man ofte finner langs land i sjøen.
Det var riktig kos fisketur hvor alle hadde det riktig morro.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: november 12, 2008, 09:15:39 am »

Det har blitt noen forskjellige arter på meg også men aldri tenkt noe mer over det,kun edelfisk som teller for meg
Loggført

Laken
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: november 22, 2008, 21:11:52 pm »

Skulle vara intressant att se vilka arter mina norska forumsbröder har med tanke på att man in Norge nära till det riktiga havet och inte Östersjön som jag har tyvärr Undecided Wink. Men dessa arter har jag fått än så länge hoppas på fler under 2009.

1 Abborre

2 Bäcköring

3 Björkna

4 Braxen

5 Färna

6 Gädda

7 Gärs

8 Gös

9 Havsöring

10 Id

11 Lake

12 Löja

13 Mört

14 mindre havsnål

15 Nors

16 Regnbåge

17 Sill

18 Sutare

19 Sarv

20 Storspigg

21 Tånglake

22 Vimma

23 Ål

24 Öring
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: november 22, 2008, 21:14:00 pm »

Jeg har da fisket ørret...fikk noen harr i tynset men dem tels ikke..
Loggført

JohanM
Fiske junkie
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: desember 20, 2008, 21:17:46 pm »

Ørret, Abbor, Sei, Lyr, Torsk... er vel de jeg har fått i år tror jeg...
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Innlogget Innlogget

« Svar #6 på: desember 21, 2008, 01:05:57 am »

Kun makrell på meg i år, men kommer tilbake

Torrry Smiley
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: desember 21, 2008, 10:41:58 am »

Ja er det full stopp i fisket av forskjelige arter..
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: desember 21, 2008, 12:30:36 pm »

No når eg bor midt i Sverige, blir det ikkje så mye jakt på forskjellige arter. I år har eg fått følgende:
Sik
Abbor
Mort
Gjedde
Harr
Lake
Ørrete
Røye
Laue (Vel , den var slått i hjel i overflaten av ein ørret, først)

Det er vel også alle de artene som finner her i området, forruten regnbueørret, og den regbuen de har her er eg ikkje intressert i å fiske etter. Den ser jo omtrent ut som de haiene som japsene kaster tilbake etter de har klippet av alle finnene.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: desember 21, 2008, 12:34:45 pm »

I år ble det
Ørret
Røye
Lake
Sik
Harr
Abbor
Mort
Gjedde
Laue
Kun regnbue som mangler for å ha tatt alle som fins i området her, men den gidder eg ikkje å fiske på heller.
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Innlogget Innlogget

« Svar #10 på: desember 21, 2008, 12:50:24 pm »

Regnbue kan by på utfordringer den, den er ihvertfall uforutsigbar, skulle ønske det var et sted i Osloområdet den kunne fiskes, men den muligheten fjærnet de for noen år siden grunnet vannspeilene.

Torry Smiley
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: desember 21, 2008, 13:24:17 pm »

Man får ikkje plantere ut regnbue i Norge lengre. De påstår at den kan smitte vannene med gyro, fordi det er den eneste laksefisken som er naturlig ressistent mot gyro, i Norge. I tillegg har Norge skrevet under på ein miljøavtale hvor de er pliktet å fjerne dyre og plantearter fra norsk natur, som ikkje hører naturlig til der. Klart der er ingen land som klarer å fullføre dette fult ut, men Norge har satt seg fore at de skal kunne skryte av at de kan, ved å ganske enkelt nekte utsetting av regnbue. Den overlever jo ikkje lengre enn 4-5 år i Norsk natur, siden den ikkje klarer å formere seg naturlig i Norge. Grei måte for myndighetene å oppnå noe uten å måtte jobbe for det, eller bruke penger på det.
Etter min mening, så er Regnbueørretten å regne som husdyr på samme måte som sau eller geit når grunneiere planterer den ut i ett tjern eller innsjø og tjener penger på fiskekortsalg og hytteutleige. Eg har fisket mye regnbue tidligere, men det var hovedsaklig i Hallandsvatnet. Der var fisken uskadet, med fine finner, og avlet spesiellt fram for å være slankere og bredere over ryggen, for å bedre klare seg mot gjedda. Den fisken var meir over vann enn under etter man fikk den på kroken. Størrelsen var også fin fra 600g og oppover. Mindre fisk skulle slippes tilbake. 
Loggført

Laken
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: desember 21, 2008, 15:32:50 pm »

Man får ikkje plantere ut regnbue i Norge lengre. De påstår at den kan smitte vannene med gyro, fordi det er den eneste laksefisken som er naturlig ressistent mot gyro, i Norge. I tillegg har Norge skrevet under på ein miljøavtale hvor de er pliktet å fjerne dyre og plantearter fra norsk natur, som ikkje hører naturlig til der. Klart der er ingen land som klarer å fullføre dette fult ut, men Norge har satt seg fore at de skal kunne skryte av at de kan, ved å ganske enkelt nekte utsetting av regnbue. Den overlever jo ikkje lengre enn 4-5 år i Norsk natur, siden den ikkje klarer å formere seg naturlig i Norge. Grei måte for myndighetene å oppnå noe uten å måtte jobbe for det, eller bruke penger på det.
Etter min mening, så er Regnbueørretten å regne som husdyr på samme måte som sau eller geit når grunneiere planterer den ut i ett tjern eller innsjø og tjener penger på fiskekortsalg og hytteutleige. Eg har fisket mye regnbue tidligere, men det var hovedsaklig i Hallandsvatnet. Der var fisken uskadet, med fine finner, og avlet spesiellt fram for å være slankere og bredere over ryggen, for å bedre klare seg mot gjedda. Den fisken var meir over vann enn under etter man fikk den på kroken. Størrelsen var også fin fra 600g og oppover. Mindre fisk skulle slippes tilbake. 

Detta var intressant läsning. Har du någon länk om detta ?

För i Sverige planteras det ut en jäkla massa regnbåge bara i en sjö så vet jag att man planterar ut 6 ton förvisso då bara i en sjö som inte har förbindelse med någon annan. Men det finns även åar i Sverige där man planterar in regnbåge som har förbindelse med andra vattendrag samt östersjön och då skulle det inte var bra med tanke på smittorisken.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: desember 21, 2008, 23:22:22 pm »

Dette er info som eg har fått muntlig fra Atle Kabestad i Miljøvernavdelingen i Hordaland Fylke, samt muntlig fra Tidligere miljøvernminister. Eg har det også i ein rapport som ble gjort av Manger grunneigarlag da de kjempet for å beholde ratten til å drive settefiskoppdrett på og vedlikeholde rangbuestammen de hadde forvaltet i Hallandsvatnet i over 30 år.
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: desember 23, 2008, 11:04:39 am »

arter jeg har fått i år
havål
ål
ørrett
sjøøret
regnubueørret
cuttroat
rockfish
rockcod
pigghå
sandflyndre
rødspette
bergylt
bergnebb
sandkutling
torsk
lyr
hyse
sei
gjedde
abbor
karpe
ørn
fiskemåke
choho
laks
steelhead (liten)
makrell
sill
horngjell
detter de artene jeg har fått i år
Loggført

Sider: 1 2 3   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!