mai 24, 2012, 14:30:42 pm

Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid

Sider: 1 2 »   Til bunnen
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fiske i elva  (Lest 572 ganger)
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

Kjønn: Mann

« på: november 20, 2008, 11:37:07 am »

Dette forumet er laget for de som fisker i elva!
Prøv å hold tråden til kun dette emne.

Torry
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #1 på: november 20, 2008, 12:01:13 pm »

I elva her er set sort sett gjeddefske, og abborfiske som blir utført, men vi er noen få som fisker litt Harr og Sik. Siken er stort sett kilos fisk, mens harren eg har fått er fra 600g og oppover. til noe over kiloen.
Harren tar eg stort sett på sluk, eller flue, men også en og annen på wobbler !!!

Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #2 på: november 20, 2008, 12:37:16 pm »

Jeg fisker mest i elver,men har funnet ut en teknikk som er bra når det gjelder bunn fiske med mark som ørreten tydlig vis liker meget godt.Oppheng,tyngde på søkke,valg av krok alt det der tar tid for og lære seg.
Loggført

skitt fiske. www.jacksfiske.com
aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #3 på: november 20, 2008, 13:13:53 pm »

Ja, eg er enig med deg der. Da eg bodde i Norge var det ca 30% elvefiske, 30% sjøfiske og 30% vann det gikk på. Da var det naturligvis Ørret, Sjøørret og ein og annen laks det gikk på. Da lærte man mykje om elvefiske.
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #4 på: november 20, 2008, 13:23:00 pm »

Ja, eg er enig med deg der. Da eg bodde i Norge var det ca 30% elvefiske, 30% sjøfiske og 30% vann det gikk på. Da var det naturligvis Ørret, Sjøørret og ein og annen laks det gikk på. Da lærte man mykje om elvefiske.

Hva med di 10 siste % da ? håper du satt ved elvekanten da også.

Jeg har gode kunskaper om elve fiske føler jeg hva mener dere at dere bør se etter når dere utfører elve fiske ?
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #5 på: november 20, 2008, 17:49:45 pm »

Tja, ikkje på elvekanten, men i elva, med fingrene under buken på sjøørretten og kilet dem.
Det var slik eg tok de største. De sjøørrettene som var 3 kg eller større. Alt under kiloen, og de fleste over to kilo fikk som regel friheten tilbake. Og for de som ikkje tror på kiling av fisk, så har selv Shakespear nevnt det i en av sine verk.

Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #6 på: desember 13, 2008, 18:37:52 pm »

kiling av fisk kan du forklare hva det betyr litt aurebu ?
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #7 på: desember 14, 2008, 15:32:38 pm »

Man finner seg ein plass i elva hvor fisken gjemmer seg, og er allikevel innenfor rekkevidde til at man ta på den. Trikset er å lure hånden inn under fisken for så å stryke den forsiktig på buken.
Når man gør dette blir fisken som satt i ein transe. Så lenge man ikkje bruker makt på den, så vil den ligge i ro i vannet. Det neste som skjer er at man lurer fisken forsiktig til overflaten, og like før ryggfinnen bryter vannet, kaster man fisken raskt opp på bredden eller kniper til under gjellelokket. Dette er mest sansynlig verdens eldste måte å fange fisk på. I England er denne fiskemetoden forbudt, og til og med Shakespear nevner "Kiling/Ktiling" av fisk i ett av sine verker.
Den største fisken eg har tatt på denne emtoden var ein sjøørret på 5 kilo, eg har også tatt laks og brunørret med denne metoden. Å kile fisk er ein riktig morsom sport , og ganske så effektiv om man blir dyktyg, og finner de rette plassene.

Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #8 på: desember 14, 2008, 15:38:07 pm »

Det er en bra forklarin da skjønner vel de fleste hva dette er for et slags fiskemetode har selv vært med på det en gang og gøy hvar det eller rettere sagt spennende og se fisken på så nært hold.Men man får ikke så mye fisk med denne metoden som med stang.
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #9 på: desember 14, 2008, 15:52:18 pm »

I den elva hvor eg fisket slik, var det lettere å ta dem med nevene enn med stang. Det var stort sett sjøørret eg fisket på, og så var elva såpass liten at sjøørretten trykket under steinene hele dagen. Om eg ville, så kunne eeg tømme hele elva for sjøørret i løpet av dagen, forruten tre kulper som var litt for store, da. De fleste småelvene på Vestlandet er sårbare for lysing og fanging av fisk med nevene. No tok eg aldri meir fisk enn eg absolutt hadde bruk for, for min mor ble bestandig forbanna da hun hadde bakt og fant fryseren nesten overfylt med fisk. Siden vi bodde ved sjøen, hadde vi alltid full fryser av ett uttall fiskearter. VI drev også gårdsdrift, så der var alldid mye kjøtt i fryseren også.
Loggført

Torry
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #10 på: desember 14, 2008, 17:01:16 pm »

Nå var det mye nytt på NJFF sine sider

Les her   http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/sportsfiske

Torry Smiley
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #11 på: desember 22, 2008, 16:56:55 pm »

jeg bruker mye av sommern min til elve fiske og da fisker jeg for det meste sjøøret,ørret, laks, gjedde og ål og det går mest i bunn-meite.
det står bedre forklart hvordan jeg gjør det på, på denne siden: http://teambuse.cybersite.se/2d37af9695c74fccaeb84fe02b5b6ce6.html
Loggført

jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #12 på: desember 22, 2008, 17:01:48 pm »

Kom bare til ei svart side der da..
Loggført

storlaksen16
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #13 på: desember 22, 2008, 17:05:44 pm »

http://teambuse.cybersite.se/3935042486a042b8b499a47edc8c4954.html prøv denne i stedet da og gå inn på tips & trix
og da var målet mitt nådd for i år med 100 innlegg
Loggført

aurebu
Global Moderator
Laks
Utlogget Utlogget

« Svar #14 på: desember 22, 2008, 17:58:15 pm »

Der er ein liten design issue på noen av sidene hvor man har Svart tekst på Mørk grå bakgrunn. Vil anbefale at Team Buse gjør ein liten overhaling på siden sin, gjerne endrer layout. Ellers er siden riktig informativ.
Loggført

Sider: 1 2 »   Til toppen
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines
XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!