jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« på: november 21, 2008, 08:44:31 am » |
|
Namsen (sørsamisk Nååmesje) er en elv i Nord-Trøndelag, ca 200 km lang og med drøyt 6000 kvadratkilometer nedbørsfelt. Den starter i Store Namsvatnet, Røyrvik kommune, og har sitt utløp i byen Namsos. Viktige elver som renner ut i Namsen er Myrelva, Bjøra og Sandøla.
Underveis gjennom Namdalen er elven regulert med flere dammer, bl.a. ved utløpet av Namsvatnet og i kommunen Grong (Åsmulfoss, Aunfoss, Øvre og Nedre Fiskumfoss).
Av fiskeslag kan nevnes ørret og laks, samt laksearten namsblank. Det er observert ørekyte i Namsvatn og man frykter konskvensene for laks- og ørretfisket når denne sprer seg nedover vassdraget. Elven regnes som en av Norges beste lakseelver, og årlig kommer mange fiskere fra hele Europa for å fiske. Særlig kommer folk fra Sverige, Danmark og Tyskland for å delta i det årlige fisket som for øvrig er anslått til å gi mellom 20 og 35 tonn. I løpet av sesongen arrangeres Grong laksefestival. I Harran, ved Fiskumfoss, finner en Norsk Lakseakvarium
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #1 på: november 21, 2008, 09:13:07 am » |
|
Eg har vert innom Namsen lakseakvarium. Det er virkelig hverd ett besøk. Ikkje så mykje p.g.a. selve akvariet, for det er ikkje så enomt mykje å skryte av, men på grunn av museums biten. De har mykje virkelig gammelt fiskeutstyr fra lokale produsenter av sluker fluer og stenger. Her får man virkelig innblikk i gammeldags produksjon av fiskesluk. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #2 på: november 21, 2008, 09:22:29 am » |
|
Der ser vi jo mange av slukene som brukes der oppe ja,men Erland K tok noen fine lakser på mark der oppe i sommer så jeg sverger til den gode gamle marken.. 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erland k
Ørret

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #3 på: november 22, 2008, 00:02:48 am » |
|
fikk begge to på mark ja, men det kan ikke sammenlignes med å sitte på ett stille vann på fjellet å vente på om det biter snart.meitefiske etter laks er det samme å kaste med sluk/spinner.Men jeg lagde en knute rett over kroken med en rød tråd ,hvorfor veit jeg egentlig ikke da
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #4 på: november 22, 2008, 00:12:00 am » |
|
Det gjelder jo alt elve fiske det kan ikke ditte og vente værken når du fisker etter laks eller ørret må ha bevegeligt agn i elv da er det mest effektivt.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #5 på: november 22, 2008, 00:21:03 am » |
|
Fine lakser det der. Mens vi snakker om Laksefiske, så svarte eg nyss på ein spørreundersøkelse angående fisket i Tornio elva på grensa mellom Finnland og Sverige. Elva er nord europas største uberørte lakseelv. Eg ver dit i fjør på fiske, men bommet uheldigvis på det beste fisket. Elva gikk opp to meter mens vi var der, og var unormalt høy. Det har blitt jobbet hardt med å få fisken tilbake i den elva, og årlig settes det ut 1 mill laksesmolt fra ett settefiskanlegg der. Undersøkelsen eg var med på gikk ut på om de skulle forby det komersielle laksefiske i Østersjøen heilt, og øke fiskeutsettinga til 2 mill smolt per år for å så satse på fisketurisme. Det regnes at hver kilo laks gir 1000,- SEK i kassa i lokalsamfunnet rundt elva, mens hver kg fisk fanget kommersiellt gir ca 30,- SEK. Da er det ikkje diskusjon om hva som er mest lønnsomt..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #6 på: november 22, 2008, 16:10:38 pm » |
|
Å jeg skulle ønske At jeg hadde hatt muligheten til å dra til Namsen en gang i livet, har hørt mye fint om den elva, og har fått det bekreftet her. Torry 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
aurebu
Global Moderator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #7 på: november 22, 2008, 17:55:11 pm » |
|
Ja, skulle gjerne fått tatt meg ein tur i den elva eg og. eg var bare på gjennomreise da eg var innom museet. Eg lurte meg ned til elva også, og fikk snakket med noen som var der og fisket. De hadde fått noen mindre lakser tidligere på dagen.
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erland k
Ørret

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #8 på: november 23, 2008, 01:38:20 am » |
|
ja du burde få til en tur til namsen torry, var der for første gang i juni i år. og for å si det sånn har du vært der en gang så vil du nok gjerne opp dit så fort som mulig, det ville jeg ihvertfall.skal dit neste år oxo og jeg gleder meg noe sykt til å komme dit å slenge ut stanga
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #9 på: november 23, 2008, 09:51:39 am » |
|
Ja Namsen er vel et av målene mine, hvis lommeboka sier ja. Vi får se, hvis kona drar til syden til sommeren, drar jeg heller å fisker en å bli med dit. Har aldri vært nedover der, syntes jeg bør få se mere av vårt eget land å våre fiskemuligheter. Det må være bedre en å reise utenlands for å se på sola. Torry 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #10 på: november 23, 2008, 11:00:22 am » |
|
Ja Namsen er vel et av målene mine, hvis lommeboka sier ja. Vi får se, hvis kona drar til syden til sommeren, drar jeg heller å fisker en å bli med dit. Har aldri vært nedover der, syntes jeg bør få se mere av vårt eget land å våre fiskemuligheter. Det må være bedre en å reise utenlands for å se på sola. Torry  En tur til syden må mann en gang i året men et forslag Torry send henne nedover så drar vi to og fisker en tur der oppe..
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Torry
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #11 på: november 24, 2008, 15:03:51 pm » |
|
Ja mange drar til syden, men jeg syntes det er varmt nok her jeg. Så vi får se hvor sommeren som kommer bærer hen. Skulle vært gøy med en tur et sted man ikke har vært, har jo heller ikke vært å fisket i Drammensområdet heller. Bortsett fra på Drammensiden av hurumlandet da. He He (er lat vet du Jack) Torry 
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
spekelaksen
Ørret

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #12 på: juni 07, 2009, 13:23:25 pm » |
|
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jack
jack@fiskeforum.com
Administrator
Laks

Utlogget
Kjønn: 
|
 |
« Svar #13 på: juni 07, 2009, 18:56:01 pm » |
|
24,7 kilo da hadde jeg skjelvet ei uke hadde jeg fått den bare og gratulere den heldige fiskeren
|
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|